صفحه اصلی / ابتلا به ذات الریه در کودکی با افزایش ریسک آسم همراه است

ابتلا به ذات الریه در کودکی با افزایش ریسک آسم همراه است

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر،  طبق نتایج یافته های محققان دانشگاه اراسموس هلند کودکانی که در سنین پایین مبتلا به عفونت های مجاری تنفسی نظیر سرماخوردگی و ذات الریه می شوند، در معرض ریسک بالای ابتلا به آسم و عملکرد ضعیف ریه ها در سنین بالاتر قرار دارند.
مطالعه ۱۵۴,۴۹۲ کودک اروپایی نشان داد کودکانی که تا سن ۵ سالگی مبتلا به عفونت های مجاری تنفسی فوقانی نظیر سرماخوردگی، سینوزیت، لارنژیت (التهاب حنجره)، ورم لوزه ها، فارنژیت (التهاب گلو) و اوتیت (گوش درد) شده بودند ۱.۵ برابر در معرض ریسک بالای ابتلا به آسم در سنین بالاتر قرار داشتند.
کودکانی هم که دچار عفونت های مجاری تنفسی تحتانی نظیر برونشیت، برونشیولیت (التهاب نایژک های ریه)، ذات الریه و عفونت های عمومی سینه شده بودند، دو تا چهار برابر دیگر کودکان در معرض ابتلا به آسم در سنین بالاتر قرار داشتند و عملکرد ریه های شان هم به مراتب ضعیف تر بود.
ایولین ون میل، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «این یافته ها از این فرضیه حمایت می کند که عفونت های دستگاه تنفسی در سنین پایین ممکن است در ابتلا به بیماری های تنفسی در بلندمدت تاثیر گذارند.»
وی در ادامه می افزاید: «به نظر می رسد عفونت های مجاری تنفسی تحتانی در سنین پایین بیشترین تاثیر را بر عملکرد ریه ها و ریسک ابتلا به آسم دارد.»
محققان داده های ۳۷ گروه کودکان از چندین کشور اروپایی را که بین سال های ۱۹۸۹ و ۲۰۱۳ بدنیا آمده بودند بررسی کردند. معمولا این کودکان از زمان تولد تا سن ۴ سالگی تا ۱۵ سالگی تحت نظر بودند.
به گفته ون میل، «عملکرد ریه معیار اندازه گیری عملکرد ریه ها و مجاری هواست. عملکرد ریه می تواند بدون ایجاد علائم باشد و یا منجر به آسم یا عوارض دیگری نظیر خس خس سینه شود.»

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.