صفحه اصلی / تولید محصول برنج در گیلان تا ۱۵ درصد افزایش یافته است

تولید محصول برنج در گیلان تا ۱۵ درصد افزایش یافته است

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، حبیب جهانساز روز چهارشنبه در گفت و گو  در لاهیجان افزود: امسال از اراضی شالیزاری استان گیلان به دلیل آب کافی ، آفتاب، زراعت مناسب و تامین بموقع نهاده های کشاورزی، محصول خوبی برداشت شد که میزان آن بین ۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت به سال زراعی گذشته افزایش تولید دارد.
وی خاطرنشان کرد: امسال نزدیک به ۸۰۰ هزار تن برنج سفید در گیلان استحصال شده و نیازی به واردات برنج بویژه در این فصل از سال که محصول، برداشت و به بازار عرضه شده، وجود ندارد.
جهانساز ابراز امیدواری کرد که نیاز واقعی به برنج و کسر محصول نسبت به مصرف داخلی بررسی و نیاز واقعی برنج، اعلام تا بر آن اساس این محصول وارد شود.
وی همچنین به جشنواره برنج در شهرستان سیاهکل در شرق استان گیلان اشاره و اظهار کرد: این جشنواره محلی برای تبادل اطلاعات بین کشاورزان و کارشناسان برگزار شد و در مرحله بعد، در شناساندن توان گردشگری منطقه و شهرستان سیاهکل و گیلان موثر و محلی برای معرفی کیفیت و مرغوبیت برنج گیلان به سراسر کشور است.
جهانساز تصریح کرد: این جشنواره سلامت و کیفیت برنج گیلان را به رخ برنج های وارداتی کشاند و گردشگران تشویق می شوند برنج داخلی که از نظر کیفیت و سلامت خیلی بالاتر از ارقام خارجی است را خریداری کنند.
گیلان ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد. این استان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است و رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج بعد از استان مازندران را به خود اختصاص داده است.
ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم های کیفی و ارقام گوهر، سپیدرود و خزر جزو رقم های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می شوند.
همچنین سالیانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصولات زراعی باغی در این استان تولید و به بازار عرضه می شود درحالی که گیلان ۹ دهم درصد مساحت کشور را دارد ولی قطب محصولات زراعی بوده و سه و نیم درصد تولید کشور را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.