صفحه اصلی / ایران نقض برجام توسط دیگران را تحمل نخواهد کرد

ایران نقض برجام توسط دیگران را تحمل نخواهد کرد

 
 بهرام قاسمی روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که شنیده شده آمریکا از برجام خارج شده است، ایران چه درکی از برجام بدون آمریکا دارد، اظهارکرد: همه این ها گمانه زنی و حدس و گمان است و باید صبر کرد و نهایتا تصمیمات را هیات عالی نظارت بر برجام به هنگام می گیرد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، وی با بیان این که سناریوهایی لازم دیده شده و آنچه لازم باشد، اقدام می شود، ادامه داد: هیات عالی نظارت تصمیمات لازم را درمورد برجام می گیرد و در این زمینه پیش بینی های لازم صورت گرفته است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی موفقیت برجام را منوط به رعایت تمامی تعهدات از سوی تمامی کشورهای متعهد دانست و گفت: در صورتی که کشوری از اجرای تعهدات خود کوتاهی کند و به هر دلیلی انجام ندهد باید تاوان و بهای سنگین عدم اجرای تعهدات خود را پرداخت کند حال هر کشوری باشد.
قاسمی یادآور شد: همانگونه که قبلا بیان شده است ایران آغاز کننده نقض برجام نخواهد بود و البته در مقابل نقض برجام توسط هر کشور دیگر عکس العمل های لازم را خواهد داشت و نقض برجام توسط دیگران را تحمل نخواهد کرد. 
وی تصریح کرد: برجام مکانیزم و موضوعیت خود را دارد و تمام تعهدات دو طرف در برجام دیده شده است و هرگونه اقدامی که مغایر با محتوای برجام باشد و یا نقض و یا بدعهدی ، نهایت موضوع را در هیات نظارت بر برجام پیگیری خواهیم کرد و این هیات و مجموعه کشور برای تمامی شرایط و تمامی اتفاقاتی که می تواند اتفاق بیفتد برنامه ها و تدابیر لازم را اندیشه است و در صورتی که بخواهد چنین فرضیه هایی بیفتد با قاطعیت برخورد خواهد کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: برجام یک توافق دوجانبه نیست و چند جانبه است که با قطعنامه ۲۲۳۱ مورد تایید سازمان ملل قرار گرقته است.
قاسمی افزود: موفقیت برجام منوط با رعایت تمامی تعهدات از سوی تمامی کشورها است در صورتی که کشوری از اجرای تعهدات خود کوتاهی کند و تعهدات خود را به هر دلیلی انجام ندهد باید تاوان و بهای سنگین عدم اجرای تعهدات خود را پرداخت کند و این می تواند آمریکا یا هر دولت دیگری باشد.
وی ادامه داد: ایران آغاز کننده نقض برجام نخواهد بود البته در مقابل نقض برجام توسط هر کشوری عکس العمل خواهد داشت و نقص برجام را تحمل نخواهد کرد.
سخنگوی وزارت خارجه گفت: اجرای موفقیت آمیز برجام منوط به متعهد ماندن و اجرای دقیق تعهدات توسط تمامی کشورها است لذا هر کدام از کشور که نتوانند یا نخواهند تعهدات خود را اجرا کنند حتما با خسارت جبران ناپذیری مواجه می شوند.
قاسمی افزود: نهایتا برجام مکانیزم و ضوابط و موضوعیت خود را دارد و تمام تعهدات طرفین در چارچوب برجام دیده شده و هر اقدامی که مغایر با محتوای برجام باشد ما نهایت موضوع را در هیات عالی نظارت بر اجرای برجام پیگیری خواهیم کرد و این هیات و مجموعه کشور برای تمامی شرایط و تمامی اتفاقات برنامه و سناریو و ترتیبات لازم را اندیشیده و در صورتی که چنین فرضیه هایی که مطرح می شود اتفاق بیفتد قاطعانه برخورد و نقض برجام را تحمل نخواهد کرد.
وی ادامه داد: ما منتطر خواهیم بود و رصد خواهیم کرد و هیات عالی نظارت بر برجام هر گونه تصمیم گیری را مورد بحث قرار خواهد داد و اقدام متقاضی را اتخاذ و اجرا می کند.
سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: در مورد بحث اتهام تروریسم به ایران توسط دولت آمریکا بحث جدیدی توسط آمریکا به خصوص در دولت جدید این کشور نیست که تصور می کنند همه موضوعات را می توانند به عنوان بخشی از اقلام تجاری قلمداد کرد و به نام تروریسم وارد بده و بستان سیاسی کرد و با ایجاد نگرانی و اتهام تروریسم به ایران از دیگر کشورها امتیاز بیشتری بگیرد.
وی افزود: به جای برخورد جدی با تروریسم ما شاهد هستیم تروریسم تبدیل به یک سوژه و موضوعی برای تجارت شده و ایرانی که در صف نخست مبارزه با تروریست بهای سنگینی پرداخت کرده متهم به تروریست می شود اما جای شگفتی ندارد چون کسانی که ایران را متهم می کنند در کمپین تبلیغاتی خود در زمان انتخابات اعلام می کردند دولت های قبلی آمریکا سهم زیادی در ایجاد تروریسم داشتند.
 
**امیدواریم سفر وزیر خارجه پاکستان به تهران سنگ بنای درک و فهم مشترکات بیشتر دو کشورباشد
سخنگوی وزارت امورخارجه درخصوص سفر وزیر امورخارجه پاکستان به تهران نیز گفت: خواجه محمد آصف که صبح امروز وارد تهران شد از ساعت ۱۰:۳۰ امروز مذاکرات خود را با دکتر ظریف آغاز کرده است.
قاسمی افزود: موضوعات متعددی از جمله سیاسی، اقتصادی، امنیتی و مرزی بین دو کشور وجود دارد که در مداکرات درباره آن بحث و تبادل نظر می شود.
وی ادامه داد: با توجه به این که دولت پاکستان جدید است و ایشان هم وزیر خارجه جدید این کشور است این سفر انجام شده است، در این سفر مباحث مورد علاقه دو کشور مورد بحث و بررسی قرار می گیرد که امیدواریم سنگ بنای برای درک و فهم مشترکات بیشتر برای دو کشور ایران و پاکستان باشد.
 
** ستاد اربعین در وزارت کشور تشکیل شده است
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره اقدامات این وزارتخانه برای مراسم اربعین حسینی گفت: از مدت ها پیش ستاد اربعین در وزارت کشور با حضور سایر ارگان های کشور از جمله بخش کنسولی وزارت خارجه و نمایندگی ایران در عراق تشکیل می شود و برنامه ریزی های لازم را برای هرچه بهتر برگزار شدن مراسم اربعین مورد پیگیری قرار داده و این جلسات ادامه خواهد داد.
قاسمی افزود: امیدواریم با استفاده از تجارب سال قبل با امکانات و تسهیلات بیشتر در خدمت زائران باشیم.
وی در پاسخ به سوالی در برنامه نشست آستانه ۶ گفت:در نشست آستانه ۶ ادامه مباحث آستانه پنج پیگیری می شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: قبل از اجلاس اصلی در آستانه ۶ ما روز نخست اجلاس کارشناسی را بین سه کشور خواهیم داشت و امیدوارم که مباحثی که از اجلاس قبلی باقی مانده در اجلاس ششم نهایی شود و مرزها در نقاط کاهش تنش مشخص شود.
 
** تعطیلی مدرسه ایرانی در شارجه موضوع قدیمی است
قاسمی در خصوص تعطیلی یک مدرسه ایرانی در شارجه نیز گفت: این موضوع سیاسی نیست بلکه یک موضوع نسبتا قدیمی است.
قاسمی افزود: یکی – دو سال است بعضی موضوعات فنی بین این مدارس و مقامات شارجه اعم از ساختمان، مدیریت و کتاب های درسی و چگونگی مدیریت این مدارس وجود داشته است که امیدواریم با توجه با مذاکرات طی روزهای گذشته طرفین و هیات اعزامی وزارت آموزش و پروش تفاهمات لازم را داشته باشند و مدرسه شارجه برقرار شود، مدرسه ابوظبی هنوز به کار خود ادامه می دهد.
این خبر در حال تکمیل است.

همچنین مطالعه کنید:

اتکای صادرات به محصولات غیرنفتی

سرمقاله فرصت های بیشماری در صادرات غیرنفتی وجود دارد که متاسفانه به آنها توجهی نشده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.