صفحه اصلی / اقبال مردم به باغ تالارهای خارج شهر

اقبال مردم به باغ تالارهای خارج شهر

شایلی قرایی
 و تالارهای پذیرایی ماه‌های پررونقی را داشته باشند، اما برخلاف‌ پیش‌بینی‌هایی که انجام شد، تالارهای پذیرایی و تجهیز مجالس روزهای کسادی را پشت سر می‌گذارند و با ورود به ماه‌های محرم و صفر این وضعیت بدتر هم خواهد شد.
به گزارش کسب و کار نیوز، دلایل بسیاری را در رابطه با کسادی این روزهای تالارهای پذیرایی می‌توان نام برد، اما مسئولان معتقدند که اصلی‌ترین عامل این رکود فعالیت واحدهای غیر مجاز در اطراف شهر است. اکنون نوعی رسم فرهنگی از طریق رسانه‌های مجازی به بخش قابل توجهی از جوانان منتقل شده است و تبلیغات دروغینی که در این زمینه منتشر شده، موجب شده که اقبال مردم به برگزاری مراسم عروسی در محدوده خارج از شهرها افزایش پیدا کند. در مسیرهایی مانند جاده اسلامشهر، شهریار، کرج و لواسانات باغ‌هایی هستند که مبادرت به برگزاری مجالس می‌کنند. نکته جالب هم آنکه در بسیاری از موارد عقد قرارداد با این باغ‌ها موجب می‌شود که مردم با کلاهبرداری، مسمومیت غذایی یا مشکلاتی از این دست مواجه شوند. بنابراین لازم است برای رسیدگی به این موارد پیگیری قضایی انجام شود، اما در بسیاری موارد دفترهایی که به عقد قرارداد پرداخته‌اند، اجاره‌ای بوده و تنها با نشان دادن چند فیلم و عکس مردم را به برگزاری مراسم در این محل‌ها تشویق کرده و پس از مدتی جابه‌جا می‌شوند که بدین‌ ترتیب امکان دسترسی به آنها و طرح شکایت وجود ندارد.
نگرانی واحدهای صنفی پذیرایی برای تامین مخارج
خسرو ابراهیمی‌نیا، رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی و تجهیز مجالس

در روزهایی به سر می‌بریم که همه تالارهای پذیرایی انتظار رونق بازار را دارند، اما متاسفانه بازار این واحدها کساد است، چراکه تعداد عروسی‌ها کاهش یافته است. طی چهار سال گذشته شاید بتوان گفت که تعداد عروسی‌هایی که برگزار می‌شود، حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است. به عبارت دیگر چهار سال پیش یک واحد پرفروش ما در هفت ماه سال مشغول کار بود. یعنی به عنوان مثال حدود ۲۱۰ تا ۲۲۰ مراسم داشت، اما امروز پرکارترین واحد صنفی ما حدود ۱۲۰ تا ۱۳۵ مراسم در طول سال دارد. به عبارت دیگر در مجموع سال تنها ۴ ماه این واحدها پر می‌شود. این در حالیست که تالارهای پذیرایی هزینه‌ای به مراتب‌ کمتر از باغ‌های اطراف شهر دریافت می‌کنند و ممکن است هزینه ۲۵ تا ۳۰ هزار تومانی هر نفر در این تالارها در باغ‌های اطراف شهر نفری ۲۰۰ هزار تومان شود. این روزها با تغییر سبک زندگی مردم، اگر مراسمی نیز برگزار شود، مردم ترجیح می‌دهند که مراسم خود را در باغات دور از شهر برگزار کنند که این عاملی برای ایجاد رکود و کسادی در کار صنف ماست و تمام تلاش صنف هم این است که با همکاری نیروی انتظامی و اماکن از ادامه این موضوع جلوگیری شود. به همین دلیل و همچنین به دلیل کسادی بازار در اکثر موارد واحدهای صنف ما ورودی را نیز از مشتریان نگرفته و به آنها تخفیف می‌دهند و مدیران تالارهای پذیرایی حداقل قیمت‌ها را در نظر می‌گیرند تا بدین واسطه بتوانند مخارج جاری واحد خود را تامین کنند. این تخفیف‌ها در حالی انجام می‌شود که ما در طرف دیگر ماجرا دریافت هزینه‌های هنگفت را همانطور که اشاره شد، داریم. در کنار این هزینه‌ها به دلیل اینکه این واحدها در اکثر موارد جواز ارائه خدمات را ندارند، کلاهبرداری‌های زیادی را انجام می‌دهند. تعهداتی را می‌دهند که در حین مراسم هیچ‌کدام از آنها عملی نمی‌شود و در نهایت نارضایتی و خسارت برای مشتریان به بار می‌آورد. فعالیت این واحدها در حال حاضر در فضای مجازی نیز افزایش یافته، بنابراین توصیه می‌شود پیش از آنکه بخواهید با یک تالار پذیرایی قرارداد ببندید، حتما به داشتن پروانه آن واحد توجه کنید و از سوی دیگر گول کانال‌های مجازی و تبلیغات مختلفی که در فضای مجازی دست به دست می‌شود را نخورید، چراکه در موارد متعدد افراد شکایت کرده‌اند که با فردی قرارداد بسته‌اند، اما در روز برگزاری مراسم مشخص شده آن فرد اصلا وجود خارجی نداشته است. یا گاه شکایاتی داشتیم مبنی بر آنکه افراد با دریافت هزینه‌های بالا مراسم در یک کارخانه متروکه برگزار می‌کنند. بر همین اساس توصیه ما به مردم این است که پیش از عقد قرارداد برای برگزاری مراسم خود حتما از پروانه صنفی واحد ارائه‌دهنده خدمات مطمئن شوند.
ارائه خدمات غیر مجاز در باغ‌تالارهای خارج از شهر
امید محبتی، مدیر تالار پذیرایی

باغ‌تالارهای خارج از شهر به دلیل اینکه خدمات غیرمجاز ارائه می‌کنند و با دریافت مبالغی بیشتر از عرف شده سعی در فریب و کلاهبرداری دارند باید ساماندهی شده و برای برخورد با آنها اقدامات لازم انجام شود. مسئولان نیز باید در تاسیس تالارها در حاشیه‌های شهر و نظارت بر روند آن دقت لازم را داشته باشند. در حال حاضر برخی از تالارهای بدون مجوز در حاشیه جاده‌ها با تغییر خودسرانه کاربری زمین‌های زراعی، قارچ‌گونه رشد کرده اند و فاقد پروانه ساخت و بهره‌برداری هستند. متاسفانه هر روز شنیده می‌شود که در این اماکن اتفاقات بدی افتاده است و به دلیل اینکه کسی پاسخگو نیست و مسئولی وجود ندارد، مشتریان آنها خسارات جبران‌ناپذیری را متحمل شده‌اند. البته داشتن تقاضا برای عروسی‌های آنچنانی نیز دست این افراد را برای گرفتن رقم‌های نجومی از متقاضیان باز می‌گذارد و با وجود گزارش کلاهبرداری‌های ریز و درشت در این زمینه باز هم جوانان همچنان مشتاق به برگزاری جشن‌های آنچنانی در تالارهای آنچنانی هستند.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.