صفحه اصلی / رئیس انجمن صنعت چاپ: توجه به سرمایه های انسانی در این صنعت مورد غفلت قرار گرفته است

رئیس انجمن صنعت چاپ: توجه به سرمایه های انسانی در این صنعت مورد غفلت قرار گرفته است

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی انجمن علمی صنعت چاپ ایران، در نشست تخصصی «علوم و فناوری چاپ؛ ارتقای سرمایه های انسانی و اجتماعی» که توسط این انجمن در فرهنگسرای «اندیشه» برگزار شد، فرصت ها و چالش های صنعت چاپ ایران در زمینه سرمایه های اجتماعی و منابع انسانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
«محمد بیطرفان» رئیس انجمن علمی و فناوری صنعت چاپ ایران در این نشست گفتمان سازی در صنعت چاپ را یکی از برنامه های این انجمن عنوان کرد و اظهار داشت: با وجود نیروهای توانمند و فنی در صنعت چاپ، اما توجه به سرمایه های انسانی در این صنعت مورد غفلت واقع شده است.
وی تاکید کرد که سرمایه های اجتماعی صنعت چاپ باید مورد حمایت قرار بگیرند.
«غلامرضا شجاع» مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان ایران و نماینده تام الاختیار تشکل های سراسر کشور نیز در این گردهمایی تخصصی با اشاره به اینکه صنعت چاپ مادر همه صنایع محسوب می شود، خاطرنشان کرد: صنعت چاپ در آمریکا صنعت سوم این کشور و در فرانسه جزو پنج صنعت اصلی است، این در حالی است که تا سه ماه پیش در ایران چاپ به عنوان صنعت محسوب نمی شد و زیر نظر وزارت ارشاد بود و از خرداد ماه امسال زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت و به عنوان صنعت تلقی شد.
وی با تاکید بر اینکه این صنعت با همه اهمیتش به شدت نیازمند حمایت مسئولان است، خاطرنشان کرد: صنعت چاپ مادر همه صنوف و صنایع است و صادرات، بازاریابی و توسعه اشتغال و کارآفرینی و … در این صنعت می تواند فرصت های بسیاری را برای کشورمان به همراه داشته باشد.
شجاع به چالش های این صنعت در ایران اشاره کرد و گفت: در ۱۰ سال گذشته به دلیل سیاست‌های غلط دولت دهم و برخی بی توجهی ها ۳۰ هزار نفر از افراد شاغل حوزه چاپ ریزش داشته‌ و بیکار شده‌اند.
«مهرداد بیات» استاد دانشگاه علم و صنعت نیز در این همایش با اشاره به اینکه سابقه صنعت چاپ در جهان از جمله چاپ گوتنبرگ بیش از ۵۰۰ سال سابقه دارد، خاطرنشان کرد: در ایران تازه به فکر افتادیم که باید در مقاطع کارشناسی ارشد نیرو تربیت کنیم و به ارتباط دانشگاه و صنعت و جامعه اهمیت بدهیم.
وی با اشاره به اینکه بحث منابع انسانی و سرمایه های اجتماعی( social capital ) دو بحث جداگانه و لازم و ملزوم هم هستند، گفت: در سرمایه های اجتماعی کارکرد، ساختار، شبکه های اجتماعی و مشارکت عمومی از اصلی ترین مباحث سرمایه های اجتماعی هستند.
همچنین «علیرضا نجفی» استاد دانشگاه فنی و حرفه ای ایران نیز در این نشست در سخنرانی خود با عنوان «سرمایه های اجتماعی و نقش آموزش در ایجاد و رشد آنها»، بیان داشت: یکی از مشکلات این صنعت نبود یک تشکل و انجمن توانمند و با ظرفیت های علمی و دانشی بود که این مهم با ایجاد انجمن علمی صنعت چاپ در کشور محقق شد.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: باید تلاش کنیم سرمایه و منابع انسانی صنعت چاپ بتواند نقش واقعی خود را در رونق و توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور ایفا کند و در این زمینه نقش نیروی انسانی تحصیل کرده و نقش آموزش های مهارتی سیار مهم است.
«رضا رضایی»، پیشکسوت چاپ و به عنوان کسی که برای نخستین بار روتوگرافی را در کشورمان بنیان نهاد نیز در این همایش تصریح کرد: چاپ، خیلی دیر به عنوان صنعت لحاظ شد و همین امر یکی از دلایل عقب ماندگی آن در کشور است.
وی با تاکید بر لزوم ارتقای سرمایه های انسانی در این صنعت، اظهار داشت: تربیت نیروی انسانی ماهر، مهارت دیده و دانشگاهی در این صنعت بسیار مهم است و باید تلاش کنیم توجه همه صنوف و صنایع به این صنعت جلب شود.
رضایی، تولید، صادرات موفق ، سلامت مورد نیاز جامعه و … را مدیون توجه به صنعت چاپ عنوان کرد و گفت: این صنعت می تواند حرف های بسیاری برای گفتن داشته باشد، به شرط آنکه به جایگاه واقعی آن به عنوان یک صنعت حیاتی توجه کنیم.
به گزارش ایرنا، انجمن علوم و فناوری چاپ امسال سومین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ را در هفت مرکز دانشگاهی، پژوهشی و صنعتی و به ویژه کمیسیون ملی یونسکو برگزار کرد که هر روز این هفته با عناوینی همچون شعار امسال (اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال)، نقش صنعت چاپ در اقتصاد ملی، محیط زیست و استاندارد، ارتقای برند ملت، اقتصاد دانش بنیان، ارتقای سرمایه انسانی و اجتماعی صنعت چاپ و … نامگذاری شده است.
پیشتر رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران اظهار کرده بود: صنعت چاپ در تامین مواد اولیه و ماشین آلات بیش از ۸۰ درصد وابسته به خارج کشور است و بر این اساس بومی سازی آن ضرورت دارد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.