صفحه اصلی / توسعه یک اپلیکیشن موبایلی برای تشخیص ضربه مغزی

توسعه یک اپلیکیشن موبایلی برای تشخیص ضربه مغزی

به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از گیزمگ،این اپلیکیشن که "پیوپیل اسکرین" ( PupilScreen ) نام دارد، توانایی آن را دارد که در صورت وجود نشانه‌هایی از آسیب مغزی آن را تشخیص دهد.
ما شاهد پیشرفت‌های بسیار زیادی در زمینه تشخیص ضربه مغزی هستیم، مانند سیستم‌هایی که حرکات چشم را برای جستجوی علائم آن مورد بررسی قرار می‌دهند و یا آزمایش‌های خون که هفت روز پس از حادثه انجام می‌شوند.
دانستن اینکه یک ورزشکار دچار ضربه مغزی شده است یا خیر بسیار مهم است، زیرا اگر درمان نشود می‌تواند به عواقب فوری مانند سردرد و از دست دادن حافظه منجر شود.
اما وارد شدن ضربات متعدد به سر می‌تواند برای سلامت فرد بسیار خطرناک باشد.
"پیوپیل اسکرین" ، با ردیابی پاسخ مردمک به نور، که "بازتاب نور مردمک" نام داشته و یک تکنیک برای سنجش آسیب‌های مغزی است، می‌تواند ضربه مغزی را در فرد تشخیص دهد.
در حالی که روش "بازتاب نور مردمک" برای ارزیابی آسیب‌های شدید مغزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، تحقیقات اخیر نشان داده است که این تکنیک همچنین می‌تواند اثرات جانبی خفیفتر از قبیل ناهنجاری‌های نور را نشان دهد. بنابراین، به دنبال استفاده از این دانش جدید، تیم UW یک برنامه کاربردی را با استفاده از دوربین گوشی هوشمند و ابزارهای یادگیری عمیق ایجاد کرده‌اند تا تغییرات در بازتاب نور مردمک را که در برابر چشم غیر مسلح نامرئی هستند، تشخیص دهند.
در این روش از فلش گوشی برای تحریک چشم بهره گرفته شده و از دوربین گوشی برای ضبط یک فیلم سه ثانیه‌ای استفاده می‌شود. الگوریتم‌های یادگیری عمیق سپس تعیین می‌کنند که کدام پیکسل‌ها در هر فریم متعلق به مردمک است و به این ترتیب تغییرات در اندازه مردمک را در طول مدت فیلم مشاهده می‌کنند.
محققان، این فناوری جدید را بر روی ۴۸ نفر که شامل افراد سالم و افرادی که دارای آسیب‌های مغزی بودند، مورد آزمایش قرار دادند.
پزشکان با استفاده از این اپلیکیشن قادر بودند تا آسیب‌های مغزی را با دقت تقریبا کامل و قابل اطمینان همانند دستگاه گرانقیمت "پیوپیلومتر" ( pupilometer) که فقط در بیمارستان‌ها وجود دارد، تشخیص دهند.
"پیوپیلومتر" (Pupilometer/pupillometer) نامی برای دو دستگاه مختلف است که یک مورد آن برای استفاده در مراقبت‌های حساس پزشکی است که میزان رفلکس مردمکی را اندازه‌گیری می‌کند و دیگری، مورد استفاده در چشم‌پزشکی است که اندازه‌گیری فاصله بین مردمک‌ها را از طریق محرک‌های بینایی انجام می‌دهد.
اگر همه چیز طبق برنامه‌ریزی پیش برود، این تیم قصد دارد تا دو سال آینده فناوری جدید خود را تجاری‌سازی کند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.