صفحه اصلی / «حراج فرش» از ما هیچ مجوزی نداشته است

«حراج فرش» از ما هیچ مجوزی نداشته است

به همین دلیل، از محلی که این حراج برگزار شده، خواسته‌ایم که اگر مجوز دارند، ارائه دهند، در غیر این صورت موضوع را از مراجع قانونی پیگیری خواهیم کرد.
 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از  ایسنا، مجید ملانوروزی – مدیرکل دفتر هنرهای تجسمیدرباره دومین دوره «حراج فرش» که ۱۰ شهریورماه در تهران برگزار شد، اظهار کرد: حراجی‌ها، آیین‌نامه دارند؛ موسسه‌ای باید وجود داشته باشد که صلاحیت آن تایید شده باشد و حراج‌ها را برگزار کند. به همین دلیل، همه حراجی‌ها از ما مجوز می‌گیرند، اما «حراج فرش» برای برگزاری از ما هیچ مجوزی نگرفته است. دوستان ما این موضوع را پیگیری کردند و از مسوولان محل برگزاری حراج توضیح خواستند، تا اگر برای برگزاری این حراج از جایی مجوز گرفته‌اند، مدارک مربوط به آن را برای ما ارسال کنند.
 
او ادامه داد: ممکن است این حراج، از برخی نهادهای دیگر مثل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که می‌تواند موضوع فرش به آن‌ها مربوط باشد، مجوز گرفته باشد؛ اما مجوز حراجی‌ها را ما می‌دهیم که به چنین حراجی برای فرش مجوز نداده‌ایم.
 
مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی درباره این‌که اگر اثبات شود این حراجی از جایی مجوز نداشته است، این موضوع چطور پیگیری می‌شود؟ توضیح داد: قطعا برگزارکننده را می‌خواهیم و موضوع را از مراجع قانونی پیگیری می‌کنیم.
 
ملانوروزی درباره نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روی این‌گونه حراجی‌ها، اظهار کرد: اولین حراجی فرش را «حراج ملی ایران» برگزار کرد که به‌عنوان یک موسسه، از ما مجوز دارد؛ اما قبل از برگزاری حراج باید آثار را برای ما می‌فرستاد. گویا امسال «حراج فرش» را مانند سال گذشته «حراج ملی» برگزار نکرده و در خانه همایش ایران که به حراج ملی مربوط نیست، برگزار شده است.
 
او گفت: موسساتی که حراج برگزار می‌کنند، حتی «خانه حراج تهران» از ما مجوز دارند، موسسه ثبت کرده‌اند و قبل از برگزاری حراج، اطلاعات آثار، تاریخ برگزاری و آثاری را که می‌خواهند، به فروش برسانند، در اختیار ما قرار می‌دهند؛ اما درباره «حراج فرش» این اقدامات انجام نشده است.
 
مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی توضیح داد: همه حراج‌های هنری مجوز خود را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گیرند و این وزارتخانه نیز روی فعالیت آن‌ها، از جمله نوع قیمت‌گذاری و شکایت‌ها نظارت دارد. طبق آیین‌نامه و قانونی که وجود دارد، درباره همه حراجی‌های دنیا باید تا پنج سال پاسخگوی قلابی بودن آثار، کلاهبرداری و … بود. آثار هنرمندانی که در قید حیات هستند یا هنرمندانی که از دنیا رفته‌اند، باید توسط کارشناسان بررسی و تایید می‌شود. تا کنون بیشتر نظارت‌های وزارت ارشاد روی تابلوهای نقاشی و خوشنویسی بوده است و ما از «حراج فرش» هیچ اطلاعی نداشتیم.
 
ملانوروزی بار دیگر با تاکید بر این‌که «حراج فرش» بدون اطلاع ما برگزار شده است، افزود: ما احتمال می‌دادیم که از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یا مرکز ملی فرش برای برگزاری این حراج مجوز گرفته شده باشد. گرچه در آن صورت، آن نهادها ما را در جریان می‌گذاشتند، اما وقتی متوجه شدیم این اتفاق نیفتاده است، درخواست کردیم که اگر «خانه همایش ایران» این حراج را برگزار کرده و مجوزی دارد، مدارک آن را برای ما بفرستد.
 
حمید کارگر – رییس مرکز ملی فرش ایران – پیش از این در گفت‌وگو با ایسنا، تاکید کرده بود: ما به‌عنوان متولی فرش دستبافت کشور در جریان برگزاری چنین رخدادی (حراج فرش) نبودیم. هرچند ممکن است از نظر قانونی، به انجام هماهنگی با مرکز ملی فرش نیاز نبوده است، اما دو مرجع اصناف و وزارت فرهنگ و هنر ارشاد اسلامی باید در جریان برگزاری این حراج قرار می‌گرفتند و تا آنجا که من می‌دانم، برای برگزاری این حراج، از هیچ‌کدام از این مراجع نیز مجوز خاصی گرفته نشده است.
 
او همچنین افزوده بود: معمولا بازرسان سازمان تعزیرات حکومتی در هر دسته از حراج‌هایی که در حوزه اصناف برگزار می‌شوند، بر قیمت‌گذاری‌ها و روند برگزاری نظارت می‌کنند. بسیاری از حراج‌ها هم از منظر هنری برگزار می‌شوند که مخاطب آن‌ها مجموعه‌داران، کلکسیون‌دارها و فعالان هنری‌اند؛ نهاد ناظر بر این دسته‌ از حراج‌ها، شورای بررسی آثار هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
 
به گزارش ایسنا، دومین «حراج فرش» ۱۰ شهریور ماه در تهران برگزار شد و براساس اعلام، ۲۳ میلیارد و ۲۱۱ میلیون تومان فروش کرد.

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.