صفحه اصلی / یازدهمین دفتر جهانی کنفدراسیون صنایع هند در تهران افتتاح شد

یازدهمین دفتر جهانی کنفدراسیون صنایع هند در تهران افتتاح شد

«سهراب کومار» امروز (چهارشنبه) در خاتمه دیدار خود و تیم اقتصادی کنفدراسیون صنایع هند با «منصور معظمی» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در محل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)،  درخصوص راهکارهای افزایش همکاری های اقتصادی دوجانبه تهران و دهلی نو، با اشاره به دومین حضور صنعتگران و فعالان بخش صنعتی هند از کنفدراسیون صنایع این کشور (موسوم به CII) در ایران، افزود: هشت هزار شرکت عضو این کنفدراسیون هستند و با تاسیس این شرکت، عزم بالای خود را برای توسعه همکاری ها با ایران نشان دادند.
 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل ازایرنا , وی خاطرنشان کرد: علاوه بر هشت هزار شرکت یاد شده، بیش از ۲۰۰ هزار شرکت دیگر نیز زیرمجموعه این شرکت ها هستند که جمهوری اسلامی ایران را به عنوان بازاری که می توانند به آن صادرات فناوری داشته باشند، انتخاب کردند.
این مقام مسئول هندی ادامه داد: CII، ایدرو را به عنوان قطب (هاب) صنعتی و دروازه ورودی صنعتی ایران انتخاب کرده و در تلاش است تا در حوزه ها، پروژه ها و مگاپروژه هایی که ایدرو در آنها فعال است، همکاری داشته باشد.
وی در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا درباره حل مشکلات بانکی بین دو کشور، تصریح کرد: روابط سیاسی ایران و هند بسیار خوب است و بررسی این موضوع که چطور می شود با حل مشکلات موجود، روابط تجاری دو کشور را بیش از پیش ارتقا داد در دستور کار است.
سفیر هند در تهران یادآوری کرد: هر تجارتی مشکلات خاص خود را دارد و در همه جای جهان این مشکلات هست و مختص ایران نیست؛ با این حال مقایسه موقعیت روابط اقتصادی دو کشور از سال گذشته تاکنون بیانگر رشد مراودات است.
وی با بیان اینکه «اگر بخواهیم با ایران کار کنیم، راه حل آنها را می یابیم»، اظهار داشت: رئیس کنفدراسیون صنایع هند در تلاش است تا به زودی دیداری با «ولی اله سیف» رئیس کل بانک مرکزی ایران برای رفع مشکلات بانکی و تبادلات پولی ترتیب دهد. 
کومار بطور نمونه گفت: این کنفدراسیون حتی برای استخدام نیروهای مورد نیاز خود در تهران و پرداخت حقوق آنها با مشکل مواجه است، اما می توانیم راه حل آن را پیدا کنیم.
 معظمی در پایان دیدار امروز خبر داد که قراراست هند ۲ قرارداد واگن سازی را در ایران تامین مالی کند.
هند با بیش از یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون نفر جمعیت و به عنوان دومین کشور پرجمعیت جهان دارای فرصت های طلایی بی شماری برای گسترش روابط تجاری با کشورهای مختلف بویژه ایران است.
هند پس از چین چهارمین مصرف کننده نفت جهان و دومین مشتری بزرگ نفت ایران است.
به گفته کارشناسان،حجم تجارت بین ایران و هند با استفاده از طرح توسعه بندر چابهار، کریدور شمال و جنوب و ایجاد بازارچه مشترک ایران و هند در چابهار می تواند به سرعت گسترش یابد.
در حال حاضر بیشترین صادرات ایران به هند را پس از نفت با ۷۰ درصد، محصولات شیمیایی و پتروشیمی، قیر، خشکبار، خرما و مقدار کمی میوه تشکیل می دهد.
برنج، قطعات خودرو، انواع ماشین آلات، فولاد، دارو، لاستیک و چای از مهمترین اقلام صادراتی هند به ایران با یک میلیارد و ۹۸۰ میلیون دلار در سال است .
برنج مهمترین محصول صادراتی هند به ایران است به گونه ای که این کشور درسالهای گذشته حدود یک میلیون تن برنج باسماتی به ایران صادر کرده است.
صادر کنندگان ایرانی، وجود قوانین دست و پاگیر گمرکی، تحمیل هزینه های جانبی، تعرفه بالای گمرکی و مشکلات بانکی را از مهمترین عوامل افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور می دانند.
به گفته فعالان امور صادراتی دوکشور این مشکلات باعث شده که تجار ایرانی ، توان رقابت با کالاهای کشورهای دیگر که با هزینه های گمرکی بسیار پائین و حتی صفر وارد بازار هند می شود را نداشته باشند.

همچنین مطالعه کنید:

دلایل قانونی اعتراض شدید مشاوران املاک به «سامانه خودنویس»

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد آرمان در گفت و گو با پایگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.