صفحه اصلی / زنان سیستان و بلوچستان پرچمدار تصاحب کرسی شوراها

زنان سیستان و بلوچستان پرچمدار تصاحب کرسی شوراها

 که این امر تحولی عظیم در مدیریت زنان برای ایجاد آینده ای بهتر و روشن تر محسوب می شود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، زنان همواره در تمام عرصه هایی که سکان مدیریتی را بر عهده گرفته اند توانسته اند همچون ناخدایانی استوار کشتی هدایت را به مقصد نهایی برسانند و در تصمیم های خود به شدت راسخ بوده اند.
زنان نیمی از جمعیت جوامع را تشکیل می دهند و باید به نسبت جمعیت خود مسئولیت پذیرفته و در امور مختلف از توانمندی های آنان استفاده شود، بنابراین دولت تدبیر و امید با این رویکرد توجه ویژه ای به زنان و نقش اجتماعی آنان در امور مختلف به ویژه سیاسی و اجتماعی داشته است.
در این میان سیستان و بلوچستان توانسته برای برآورده کردن این درخواست عمومی پیشتاز بوده و گام های بلندی بردارد که بدست آوردن ۴۲۱ کرسی در شوراهای اسلامی شهر و روستا مثال بارزی از عملکرد دولت و نمایندگان دولت در این استان است.
**عزم دولت به تقویت جایگاه زنان
دولت تدبیر و امید تمام تلاش خود را برای تقویت زنان به ویژه در سیستان و بلوچستان بکار برده است.
استاندار سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: راهیابی ۴۲۱ بانوی استان به پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و مقایسه آن با دوره قبلی، نشان از تقویت نگاه به این قشر در دولت تدبیر و امید دارد.
علی اوسط هاشمی اظهار داشت: ۱۸۵ نفر از بانوان استان موفق به عضویت در چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا شده بودند که با توجه ویژه دولت به تقویت سطح حضور این قشر در اجتماع بدور از تعصبات و تبعیض بعد از گذشت چهار سال شاهد افزایش چشمگیر این آمار هستیم.
وی افزود: بالاترین شمار بانوان راه یافته به شوراهای اسلامی سیستان و بلوچستان به شهرستان خاش با ۱۳۱ نفر اختصاص دارد.
وی گفت: افزون بر یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از مجموع جمعیت ۲ میلیون و ۷۷۵ هزار و ۱۴ نفری استان معادل ۵۸ درصد واجد شرایط رای دادن در این دوره از انتخابات بودند که بیش از یک میلیون و ۲۱۳ هزار نفر از آنان در پای صندوق های اخذ رای در ۲۹ اردیبهشت حاضر شدند.
 
**۲۲ زن در بخش مرکزی خاش به عنوان رئیس شوراهای روستایی انتخاب شدند
فرماندار شهرستان خاش سیستان و بلوچستان گفت: برای نخستین بار در تاریخ استان و کشور از مجموع ۷۹ زن عضو منتخب شوراهای اسلامی دوره پنجم در بخش مرکزی خاش ۲۲ نفر آنان بعنوان رئیس شورا انتخاب شدند.
محمداکبر چاکرزهی درگفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: اعضای شوراهای اسلامی روستاهای هامون، نادرآباد پشت کمال، چکل، چاهوک، اسکندرآباد، گزدانان، خان بی بی، پشت گیابان، میرزآباد حومه، حاجی خان محمد کرد، شهید قلنبر، حاجی آباد، غریب آباد، نراپ پدگی، تیاب، گرز، محمدآباد، محمدآباد پشت کمال، طایف، میرزآباد روتک، گورچان و افضل آباد با برگزاری انتخابات درون شورایی ۲۲ نفر از بانوان را به عنوان رئیس شوراها انتخاب کردند.
وی افزود: در دولت یازدهم نگاهی ویژه به بانوان شد و در دولت جدید نیز به نقش بانوان درعرصه های مختلف جامعه بیش از پیش اهمیت داده می شود.
بخشدار مرکزی خاش نیز اظهار داشت: در این بخش هزار و ۲۳۵ نفر برای عضویت در ۱۹۱ شورا (۳ شورای ۵ نفره و ۱۸۸ شورای ۳ نفره) و تصاحب ۵۷۹ کرسی شورایی ثبت نام کردند که رتبه نخست در تعداد ثبت نام کنندگان در بین بخشهای سراسر استان را بدست آورده است.
مجتبی شجاعی افزود: از این تعداد ۳۴۷ نفر بانو و بقیه مرد بودند که بخش مرکزی از نظر شمار بانوان ثبت نام کننده رتبه نخست کشور را در بین تمامی بخشهای کشور به خود اختصاص داد.
وی ادامه داد: با رای مستقیم مردم در انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی، برای نخستین بار ۷۹ نفر از بانوان بخش مرکزی به ۴۰ شورای اسلامی راه یافتند که از این تعداد در ۱۷ شورا از سه منتخب، ۲ نفر خانم هستند و روستای افضل آباد تمامی اعضای شورا را بانوان تشکیل می دهند.
بخشدار مرکزی خاش گفت: در بین بانوان منتخب شوراها استاد دانشگاه، فرهنگی، دانشجو، کشاورز و خانه دار حضور دارند و الحمدلله انتخابات در سطح ۱۹۱ حوزه شورایی بدون حتی یک مورد شکایت به هیاتهای نظارت و بازرسی انجام شد.
وی افزود: بخش مرکزی خاش به لحاظ اجتماعی مرکز ثقل عمده طوایف بلوچ استان است.
شجاعی یادآور شد: علل افزایش نرخ مشارکت بانوان در بخش مرکزی خاش، ایجاد جریان بکارگیری بانوان فرهیخته توانمند از سوی دولت به ویژه استاندار سیستان و بلوچستان در انتصاب بانوان در سمت های معاون استاندار، فرماندار، بخشدار، مدیرکل، شهردار و غیره و الگوسازی برای بانوان توانمند و تقویت اعتماد بنفس بانوان بومی با رعایت باورها و احترام به سنتهای بومی و محلی و نیز ارتقای سطح علمی و تحصیلی بانوان با تقویت مراکز آموزش عالی در دورترین نقاط استان است.
وی گفت: فعالیتهای اثرگذار رسانه ها به ویژه صدا و سیمای استان و نیز عملکرد خوب و تاثیر گذار بانوان مدیر از جمله دهیاران خانم که در بخش مرکزی خاش شمار زیادی دهیار خانم منصوب شده اند در کنار تغییر باور جامعه نسبت به نقش آفرینی بانوان سبب ورود این قشر توانمند به حوزه شورایی و مسئولیت پذیری در جامعه شده است.
وی با اشاره به اینکه حضور بانوان سیستانی و بلوچ در حماسه ها و اتفاقات مهم جامعه ریشه تاریخی دارد، بیان کرد: حمایت جامعه مردان و معتمدان و سران طوایف و همچنین فتاوا و توصیه های علمای شیعه و سنی مبنی بر عدم ایراد حضور بانوان در مسئولیتهای اجتماعی عاملی تاثیرگذار در موضوع نقش آفرینی بانوان در عرصه اجتماع بوده است.
بخشدار مرکزی خاش افزود: امید و احساس امنیتی که در سالهای اخیر به برکت نظام و دولت تدبیر و امید در خصوص حضور بانوان در جامعه شکل گرفته این قشر را برای پذیرفتن مسئولیتها دلگرم کرده است.
بخش مرکزی خاش با ۱۰ هزار کیلومتر مربع وسعت نیمی از گستره شهرستان خاش را به خود اختصاص داده و دارای ۸۰ هزار نفر جمعیت، پنج دهستان، ۶۰۰ آبادی، ۱۹۱ شورا و ۷۳ دهیاری و ۱۲۴ کیلومتر مرز با پاکستان است.
 
**برجسته شدن نقش زنان سیستان و بلوچستان در دولت تدبیر و امید 
مدیر کل امور بانوان استانداری سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: جایگاه زنان به عنوان قشر مهم و تاثیرگذار جامعه در دولت تدبیر و امید برجسته شده است به گونه ای که افزون بر ۲۳۵ بانو عهده دار مناصب مدیریتی استان در رده های مختلف هستند. 
مریم پویا افزود: دولت به این باور رسیده است که حضور فعال و موثر بانوان در صحنه می تواند در جامعه نشاط ایجاد کند و شاخص های امید را بهبود بخشد. 
وی افزود: زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور نیازمند توجه هستند لذا دولت تلاش کرد بخشی از کارها و مدیریت ها را در اختیار این قشر قرار دهد تا متناسب با توان و ظرفیت خود بتوانند به جامعه خدمت و در زمینه توسعه و آبادانی کشور سهیم باشند. 
وی ادامه داد: این مقدار نقش آفرینی زنان در این دولت در حالی است که در دولت گذشته شمار زنان عهده دار مسئولیت در سیستان و بلوچستان تنها به یک مدیر کل بانوان استانداری ، ۴۲ معاون مدیر کل ، ۲۰ مشاور مدیر کل و یک رئیس اداره محدود می شد. 
حمیرا ریگی نخستین فرماندار زن بلوچ و اهل سنت سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دولت تدبیر و امید گام های ارزنده ای را در توسعه یافتگی انسانی استان برداشته به گونه ای که در کنار رونق و پیشرفت زیرساخت ها به مردم این استان قد و قواره ای به اندازه شان آنان داده است. 
وی افزود: در اختیار قرار دادن پست های مدیریتی به زنان توانمند سیستان و بلوچستان و در نتیجه ایجاد خودباوری در دختران این استان از جمله مهمترین دستاوردهای دولت تدبیر و امید در استان است که نوید توسعه یافتگی بیش از پیش آن را می دهد. 
وی گفت: اگر برخی از زنان سیستان و بلوچستان در گذشته احساس می کردند که شهروند درجه سه و چهار در جامعه به شمار می روند امروز به این باور رسیده اند که درجه یک هستند. 
وی گفت: حضور زنان سیستان و بلوچستان در پست های مختلف مدیریتی علاوه بر تغییر نگاه به استان سبب شده افراد زیادی با معرفی چهره واقعی آن تمایل به داشتن ارتباط و سرمایه گذاری در این استان داشته باشند. 
**بانوان منتخب شوراها، الگوسازان جامعه زنان
نسیبه پاکزاد رئیس شورای روستای هامون و عضو شورای بخش مرکزی شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حضور زنان در برخی بخش های جامعه کمرنگ بوده به همین علت و برای انگیزه دادن به زنان جامعه وارد این عرصه شدم.
وی ادامه داد: خانواده ام نقش اصلی برای حضورم در این عرصه داشتند و بطور کامل از یک زن به عنوان نامزد انتخاباتی حمایت کردند.
وی افزود: حضور زنان در این عرصه می تواند الگویی برای حضور زنان در تمام بخش های جامعه باشد.
رئیس شورای اسلامی روستای هامون و عضو شورای بخش مرکزی خاش تصریح کرد: مردم روستا نیز از حضور یک زن به عنوان نامزد انتخاباتی استقبال کردند.
پاکزاد خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از زنان در سیستان و بلوچستان از تحصیل باز می مانند که حضور بانوان در این انتخابات می تواند برای آنان انگیزه ساز باشد.
وی بیان کرد: دولت تدبیر و امید شرایط را برای حضور زنان در جامعه تسهیل کرده و به آنان امید و جرات داده است.
وی با اشاره به اهداف خود در روستای هامون اظهار داشت: پیگیری طرح هادی، ایجاد فضاهای سبز، کتابخانه، مرکز فنی و حرفه ای و کارگاه های آموزشی از جمله مهمترین اقدامات شورای اسلامی این روستا در این دوره خواهد بود.
مژگان جهانی استاد دانشگاه و رئیس شورای اسلامی روستای گورچان بخش مرکزی خاش نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سعی دارم تا با حضور در شورای اسلامی به عنوان الگویی شایسته برای زنان منطقه نقش ایفا کنم تا این امر سبب تلاش آنان برای تحصیل و پیشرفت شود.
وی ادامه داد: حضور زنان در شوراهای اسلامی می تواند سبب کنار گذاشتن تعصبات شود.
وی افزود: با توجه به اینکه حداقل نیمی از جمعیت جوامع را زنان تشکیل می دهند حضور آنان در بخش های مختلف می تواند راهبردی و تاثیر گذار باشد.
وی تصریح کرد: در ابتدای حضور برای انتخابات مخالفان بسیاری داشتم اما در اندک زمانی مردم منطقه بسیار خوب از من حمایت کردند.
مدینه احمد زهی رئیس شورای اسلامی روستای افضل آباد بخش مرکزی خاش نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به اینکه دهیار این روستا خانم است تلاش کردم تا در انتخابات رای آورده و با هم افزایی دهیار و سایر مسئولان شرایط روستا را بهبود بدهم.
وی ادامه داد: زنان استعدادهای خوبی دارند و می توان از توانمندی آنان در بخش های مختلف استفاده کرد.
وی بیان کرد: دولت تدبیر و امید شرایط را برای حضور زنان در شوراهای اسلامی بهتر کرده است.
وی تصریح کرد: مردم این روستا از حضور زنان در انتخابات استقبال خوبی کرده و هم اینک نیز همکاری مطلوبی دارند.
امروز زنان با تکیه بر توانمندی های خود و استعدادهایی که دارند و نیز بهبود شرایط برای آنان در جامعه می توانند نقش موثری در پیشبرد اهداف نظام و توسعه همه جانبه جامعه و کشور ایفا کنند و باید تمام مردم بدون تعصبات مختلف از حضور آنان استقبال کرده و در تمام مراحل خدمت از آنان حمایت کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.