صفحه اصلی / رشد منفی صادرات محصولات کشاورزی و صنعت در بهار امسال

رشد منفی صادرات محصولات کشاورزی و صنعت در بهار امسال

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا از گزارش تجارت خارجی فصل اول سال ۱۳۹۶ که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته است، صادرات بخش های شیلات و استخراج معدن نسبت به فصل مشابه سال قبل به ترتیب با ۸۰.۱۶ و ۵۰.۲۳ درصد رشد مثبت مواجه بود.
این گزارش صادرات بهار امسال را نسبت به فصل قبل از آن (زمستان ۱۳۹۵) در همه بخش ها منفی اعلام می کند.
**واردات بهار ۹۶
بر اساس این گزارش، واردات بهار امسال نسبت به فصل مشابه سال قبل در همه بخش ها به غیر از شیلات مثبت بود، به طوری که بخش های کشاورزی و شکار و جنگلداری،استخراج معدن و صنعت به ترتیب با رشد ۲۱.۲۹ ، ۷۴.۳۶ و ۲۷.۲۹ درصد مواجه بودند.
همچنین واردات شیلات در بهار ۱۳۹۶ نسبت به فصل مشابه سال قبل با ۲۲.۱۷ درصد رشد منفی مواجه بود.
واردات بهار امسال نسبت به فصل قبل در بخش های کشاورزی و شکار و جنگلداری ۲۱.۲۱ و استخراج معدن ۱۰.۸۸درصد مثبت بود.
واردات بخش صنعت در بهار امسال نسبت به زمستان ۱۳۹۵ رشد منفی ۵.۳۶ درصد و شیلات رشد منفی ۱۰.۴۸درصدی داشت.
تجارت خارجی دربرگیرنده صادرات و واردات کالا و خدمات است .در خصوص تجارت کالایی، بخش عمده آمار مربوط به آن را گمرک جمهوری اسلامی ایران منتشر می شود. آمار تجارت سایر کالاها که به طور عمده تجارت نفت خام و فرآورده های نفتی، تجارت برق و گاز و برخی قطعات و ماشین آلات هواپیما و کشتی است را سازمان های متبوع (شرکت ملی نفت، وزارت نیرو، شرکت ملی گاز و شرکتهای هواپیمایی و کشتیرانی)تهیه می کنند.
این گزارش بر اساس آمار تجارت کالایی منتشر شده توسط گمرک جهموری اسلامی ایران به جز میعانات گازی در قالب طبقه بندی استاندارد بین المللی رشته فعالیت های اقتصادی و طبقه بندی محوری محصولات تهیه شده است .
به گزارش ایرنا، در پنج ماهه نخست امسال ۱۹ میلیارد و ۴۴۲ میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۶.۴۹ درصد افزایش نشان می دهد.
عمده ترین دلایل افزایش واردات به خودرو و قطعات منفصل خودرو، کالاهای سرمایه ای و برخی کالاهای اساسی مربوط می شود.
همچنین در مدت یاد شده میانگین قیمت کالاهای وارداتی کشورمان به ازای هر تن به یک هزار و ۳۶۷ دلار افزایش یافت که در مقایسه با پارسال ۸.۸۴ درصد رشد دارد.
مجموع صادرات غیرنفتی ایران در پنج ماهه امسال به ۱۷ میلیارد و ۱۹۳ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال به میزان ۴.۹۵ درصد کاهش یافت.
در مردادماه صادرات پتروشیمی سبز شد و با یک روند افزایشی نسبت به چهارماهه گذشته ۲.۰۳ درصد افزایش یافت و ۶ میلیارد دلاری شد اما تجارت خارجی ایران با کاهش صادرات سایر کالاها همراه بود.
در این بخش هم گرچه نسبت به چهارماهه قبل شاهد بهبود بوده ایم، اما ۹.۳ درصد نسبت به پارسال کاهش ثبت شد که البته این رقم در تیرماه ۱۴.۹۹ درصد بود.
همچنین میانگین قیمت هر تن کالای صادراتی نیز در مدت یادشده به ۳۵۸ دلار رسید که ۳.۴۷ درصد افزایش داشت.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.