صفحه اصلی / صید با الکتروشوکر مانند غده سرطانی در رودخانه‌های خوزستان رشد کرده است

صید با الکتروشوکر مانند غده سرطانی در رودخانه‌های خوزستان رشد کرده است

 گفت: متأسفانه با توجه به امکانات و بضاعت ندک مجموعه محیط زیست از یک سو و ترویج این شیوه غلط صید از سوی دیگر، مبارزه با حجم بالای این صیادان جوابگو نیست.
 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، حسن آقاشیرمحمدی  با بیان اینکه اداره‌کل محیط زیست خوزستان در هر منطقه‌ای که صید آبزیان با استفاده از دستگاه الکتروشوکر (شوکر برقی) انجام شود، با توجه به بضاعت خود اقدام می‌کند، اظهار کرد: متأسفانه در حال حاضر صید آبزیان با استفاده از شوکر برقی مانند غده سرطانی به ویژه در جنوب استان، نظیر رودخانه کارون، کرخه و بخشی از کانال‌های تالاب هورالعظیم رشد کرده است.
 
وی تصریح کرد: وضعیت صید با این دستگاه به گونه‌ای است که مثلاً امروز دستگاه الکتروشوکر یک صیاد را ضبط می‌کنیم و فرد متخلف را به دادگاه تحویل می‌دهیم و آن صیاد غیرمجاز جریمه می‌شود و دو روز بعد یک دستگاه الکتروشوک دیگر می‌خرد و مجدداً اقدام به صید غیرمجاز می‌کند.
 
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: مجازات این صیادان متخلف در حد پرداخت جریمه است. مجموعه محیط زیست جریمه ماهی و آبزیان صید شده را از فرد متخلف اخذ می‌کند و دادگاه نیز حکم ضبط دستگاه الکتروشوکر متخلفان را صادر می‌کند و چون قیمت این دستگاه ارزان است، فرد متخلف چند روز بعد می‌رود و دستگاه دیگری خریداری می‌کند.
 
آقاشیرمحمدی ادامه داد: این روند دائمی است و بحث یک روز و دو روز نیست که تمام شود و در واقع یک مبارزه دائمی است. سال گذشته در یک مرحله ۱۱۲ دستگاه الکتروشوکر از صیادان غیرمجاز جمع‌آوری کردیم. همچنین از نیمه دوم سال گذشته تا کنون نیز بیش از ۶۰ دستگاه الکتروشوکر کشف و جمع‌آوری کرده‌ایم.
 
وی در توضیح علت کاهش کشف و جمع‌آوری دستگاه‌های الکتروشوکر گفت: دلیل این موضوع این است که تعداد گشت‌های ما به علت ضعف زیاد امکانات و ادواتی که در اختیار داریم، کاهش یافته است. واقعیت این است که امکانات محیط زیست ضعیف است و ما قایق‌هایمان را از اینجا و آنجا تهیه می‌کنیم. تکنولوژی قایق‌ها و تجهیزات این صیادان غیرمجاز به صورت روزانه بالا می‌رود اما تکنولوژی قایق‌ها و دستگاه‌های ما مربوط به چند دهه گذشته است.
 
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به کمبود نیروی انسانی در یگان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: علیرغم عرصه‌های بسیار وسیعی که به ما واگذار شده، تعداد نیروی انسانی که در اختیار داریم بسیار کم است. در حال حاضر در مجموع اداره‌کل محیط زیست خوزستان تنها حدود ۱۹۰ محیط‌بان دارد.
 
آقاشیرمحمدی تصریح کرد: حتی در صورت حل مشکل ضعف امکانات فیزیکی و انسانی مجموعه محیط زیست، مشکل صید ماهیان و آبزیان با الکتروشوکر باید به صورت ریشه‌ای حل شود. وقتی از صیاد متخلفی که دستگیر شده است، می‌پرسیم که چرا دوباره دستگاه الکتروشوکر خریده است، می‌گوید که چیزی برای صید نمانده و مجبور هستم تا از این دستگاه استفاده کنم تا ماهیان و آبزیان به سطح آب بیایند.
 
وی ادامه داد: واقعا میزان صید این صیادان کاهش یافته است. علت این مسأله هم استفاده از دستگاه الکتروشوکر است. چون الکتروشوکر، ماهیان و آبزیان را چه ریز و چه درشت با هم نابود می‌کند. در مجموع به علت ورود و ترویج شیوه غلط استفاده از الکتروشوکر در میان صیادان، میزان صید نیز کم شده است.
 
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: دستگاه قضایی نیز برای این نوع صیادان غیرمجاز بیشتر از این اعمال نمی‌کند. اگر موجبات حبس برای این متخلفان در نظر گرفته شود و از سوی دیگر جهت ریشه کردن این شیوه غلط صید فرهنگ‌سازی شود، می‌توان در یک بازه زمانی مشخص، به سمت و سوی عدم استفاده از الکتروشوکر و امحای این دستگاه‌ها برویم.
 
آقاشیرمحمدی عنوان کرد: اما با توجه به شرایط فعلی میزان صیادی غیرمجاز با استفاده از دستگاه‌های الکتروشوکر در مقایسه با بضاعت مجموعه حفاظت محیط زیست جهت برخورد با این متخلفان بسیار زیاد است. حتماً باید جهت مقابله با این شیوه نامناسب و غلط فرهنگ‌سازی انجام شود زیرا مجموعه حفاظت محیط زیست نمی‌تواند برای هر صیاد غیرمجاز یک محیط‌بان بفرستد.
 
وی ادامه داد: در هر حال صید با شوکر برقی به صورت یک فرهنگ در استان در آمده است و به همین علت اکنون مبارزه اداره حفاظت محیط زیست استان جوابگوی حجم بالای متخلفان این نوع صید غیرمجاز نیست و بنابراین کماکان این متخلفان در عرصه حضور دارند.
 
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان عنوان کرد: خوشبختانه در شمال استان خوزستان، وضعیت صید نرمال است یعنی صید با استفاده از شوکر برقی انجام نمی‌شود و علت این موضوع مراقبت خوب در این مناطق و عدم اجازه ورود الکتروشوکر به این مناطق است. مشکل این نوع صید را بیشتر در جنوب استان خوزستان داریم.
 
آقاشیرمحمدی بیان کرد: دستگاه الکتروشوکر از کشور عراق وارد استان خوزستان شد و بیشتر مورد استفاده صیادان مناطق جنوبی استان قرار می‌گیرد و اکنون نیز این دستگاه در خوزستان تولید می‌شود و به صورت مخفیانه به خرید و فروش می‌رسد.
 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.