صفحه اصلی / کلاهبرداری جدید به اسم «سیم‌کارت دولتی»

کلاهبرداری جدید به اسم «سیم‌کارت دولتی»

شایلی قرایی
 برخی مشترکان اپراتورها از تماس‌هایی می‌گویند که به آنها توصیه می‌کند ضمن مراجعه برای تعویض سیم‌کارت‌های ۳G با سیم‌کارت‌های ۴G، سیم‌کارت‌های دولتی دریافت کنند که تعرفه‌اش نصف تعرفه‌های کنونی است. 
به گزارش ایسنا، این اتفاق در حالیست که همراه اول چند وقتی است پیامکی را با این مضمون که «اگر تاکنون سیم‌کارت خود را با سیم‌کارت نسل ۴ و ۴.۵ (یوسیم) تعویض نکرده‌اید، با ارسال کد پستی ۱۰ رقمی به سرشماره ۸۹۶۲ یا مراجعه به دفاتر خدمات مشتریان یا فروشگاه‌های همراه اول، علاوه بر دریافت اینترنت رایگان یوسیم، از اینترنت هدیه هم بهره‌مند شوید» به مشترکان خود ارسال می‌کند. 
در این راستا ماجرا را از اپراتور همراه اول جویا شدیم؛ وحید صدوقی، مدیرعامل اپراتور اول گفت: نرخ مکالمه سیم‌کارت‌های دائمی و اعتباری مشخص و برای سیم‌کارت‌های دولتی و خصوصی یکسان است. البته گاهی بسته‌هایی در قالب مکالمه همراه یا سرویس‌های دیگر اعلام می‌شود که برای مشترکان تفاوتی ندارد و دولتی یا خصوصی یک قیمت است.
 او همچنین درباره سرویس‌های خاصی که ممکن است برای برخی از شرکت‌ها ارائه شود، توضیح می‌دهد: ما بعضا سرویس‌های سازمانی برای شرکت‌های خصوصی و دولتی ارائه می‌کنیم که کارکنان‌شان سرویس‌های خاص می‌گیرند، اما آنها هم یک گروه عام هستند و این سرویس‌ها برای یک گروه خاص نیست. 
بنابراین در صورتی که تماسی با عناوینی مانند تعرفه‌های نصف برای سیم‌کارت‌‌های دولتی دریافت کردید، آگاه باشید که ممکن است کلاهبرداری به شیوه‌ای جدید باشد و سیم‌کارتی که تعرفه‌اش نصف تعرفه سیم‌کارت‌های دیگر باشد، وجود ندارد. 
اپراتور اول چندی پیش نیز در اطلاعیه‌ای به مشترکان خود هشدار داد که سیم‌کارت را فقط از درگاه‌های معتبر فروش، خریداری کنند؛ زیرا اخیرا مشاهده شده افرادی از طریق تلفن ثابت در تماس با مشترکان این اپراتور، خرید سیم‌کارت همراه اول را با یک شماره مشابه و قیمتی بالاتر از قیمت مصوب و با شرایط بسیار ویژه، پیشنهاد می‌دهند که اغلب از خریداران کلاهبرداری شده و پس از فروش، فروشنده پاسخگو نیست. 
بر این اساس اعلام شده بود که مشترکان باید آگاه باشند که اپراتور اول تنها از طریق درگاه‌های رسمی فروش خود، اقدام به واگذاری و فروش سیم‌کارت می‌کند و فروشندگان مذکور رابطه‌ای با همراه اول نداشته و مشترکان نباید به اعتبار همراه اول، به آنها اعتماد کنند. 
بازار داغ کلاهبرداری و سوءاستفاده‌ از سیم‌کارت
کیهان مطلبی، کارشناس مخابرات
با توجه به اینکه در زمانی به سر می‌بریم که تعدد اپراتورها را داریم و همچنین روی کار آمدن اپراتورهای مجازی را نیز در برنامه‌ها مشاهده کرده‌ایم، بازار کلاهبرداری و سوءاستفاده‌ها نیز داغ شده است. اینکه شخصی ادعا کند که سیم‌کارتی را که به خریدار می‌فروشد، تعرفه‌ای پایین‌تر از نرخ مصوب‌شده دارد، کاملا نادرست است چراکه تعرفه را اپراتور مورد نظر و طی مراحل کارشناسی‌شده تعیین می‌کند. 
این سیم‌کارت‌ها با تبلیغات گسترده و این روزها حتی در فضای مجازی با قیمت‌های مختلف به فروش می‌رسند. مهم‌ترین محل تبلیغات این افراد فضای سایبری و شبکه‌های اجتماعی است، بنابراین ضرورت دارد کاربران نسبت به این موضوع دقت کرده و در صورت نیاز به خرید سیم‌کارت حتما از نمایندگی‌های مجاز اپراتورهای مخابراتی خرید کنند تا مورد سوءاستفاده قرار نگیرند. این کلاهبرداران برای بالا بردن احتمال فروش سیم‌کارت خود با ادعاهای واهی از جمله اینکه سیم‌کارت دارای ویژگی‌هایی همچون اینترنت رایگان با قابلیت دانلود چندین گیگابایت است، کاربران را به خرید تشویق می‌کنند و متقاضیان سیم‌کارت را فریب می‌دهند. کاربران توجه داشته باشند اپراتورها فقط از طریق درگاه‌های رسمی فروش خود، اقدام به واگذاری و فروش سیم‌کارت می‌کنند؛ ازاین‌رو به هیچ عنوان فریب کلاهبرداران را نخورند و در زمان تماس به هیچ عنوان آدرس و مشخصات خود را بیان نکنند. 
البته در بسیاری از موارد فرد خریدار منصرف می‌شود، چراکه متوجه می‌شود فریب خورده و این سیم‌کارت نه تنها تعرفه‌ای پایین‌تر ندارد، بلکه تمام ویژگی‌هایی که در تبلیغات آن وجود داشته کذب محض است، اما افراد فروشنده با این ادعا که سیم‌کارت به نام شخص ثبت شده و در صورت عدم دریافت در اختیار فردی دیگر قرار می‌گیرد، خریداران را مجاب به تحویل گرفتن کالا می‌کنند، بنابراین ضرورت دارد کاربران از اعلام آدرس و نام خود خودداری کنند زیرا این سیم‌کارت‌ها فعال و ثبت‌شده نیست. 
رواج کلاهبرداری و عوام‌فریبی در فروش سیم‌کارت
امید رضاپور، مدیر دفتر پیشخوان 
سیم‌کارت با شارژ رایگان، یک سیم‌کارت هدیه با شارژ، یک ساعت مکالمه رایگان، اینترنت رایگان، تعرفه پایین‌تر و… از مزایایی است که افراد متقلب و سودجو برای فروش سیم‌کارت‌های خود عنوان می‌کنند. این افراد با تعریف و تمجیدهایی که برای سیم‌کارت مورد نظر انجام می‌دهند با حرف‌های خود به نوعی کلاهبرداری و عوام‌فریبی را رواج داده‌اند. به‌طور معمول این سیم‌کارت‌ها را به این دلیل که تعرفه‌ای بسیار پایین‌تر از سایر سیم‌کارت‌ها دارند، با قیمت‌های گزافی به فروش می‌رسانند. به عبارت دیگر این افراد مبلغ بسیار بالاتری از مشتریان خود دریافت می‌کنند که متاسفانه بسیاری از این سیم‌کارت‌ها سوخته است یا سیم‌کارتی که شماره مورد نظر خریدار باشد، نیست. بیشتر مردم به سبب اینکه میزان کلاهبرداری اندک است، برای طرح شکایت اقدام نمی‌کنند و اگر چه میزان کلاهبرداری در این موارد اندک است، ولی همین موضوع سبب شده تا کلاهبرداران به راحتی میلیون‌ها تومان پول به جیب بزنند. 
 افرادی که می‌خواهند از این سیم‌کارت‌ها خریداری کنند، برای جلوگیری از سوءاستفاده باید هنگام تحویل سیم‌کارت ابتدا آن را بررسی کرده و در صورت صحیح بودن شماره اقدام به پرداخت پول به پیک کنند و همچنین بهتر است برای دریافت اینگونه سیم‌کارت‌ها خریدهای خود را از مراکز مجاز اپراتورها به صورت اینترنتی از پایگاه اینترنتی اصلی شرکت یا حضوری انجام دهند. 
با توجه به گستردگی اینگونه کلاهبرداری‌ها و عدم پیگیری و شکایت تعداد زیادی از مالباختگان (به علت رقم پایین کلاهبرداری در هر مورد فروش سیم‌کارت جعلی) انتظار می‌رود هم اطلاع‌رسانی بیشتری در این زمینه صورت بگیرد و هم پلیس مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی به شیوه‌ای متفاوت و کارآمد‌تر در برخورد و دستگیری اینگونه افراد سودجو و کلاهبردار اقدام کند. 

 

همچنین مطالعه کنید:

ذخایر کالاهای اساسی به وضعیت مازاد رسید

به گزارش کسب و کار نیوز ، علیرضا پیمان‌پاک، قائم‌مقام وزارت جهاد کشاورزی در امور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.