پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / کسب رتبه نخست ترانزیت خارجی برای گمرک باشماق در کردستان

کسب رتبه نخست ترانزیت خارجی برای گمرک باشماق در کردستان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایلنا، بختیار رحمانی پور با بیان این مطلب افزود: میزان صادرات استان طی ۵ ماهه نخست سالجاری ۳۷۳ میلیون دلار بوده است.
وی با اشاره به اینکه در ۵ ماهه سال ۹۶،مقدار ۲۲۰هزار تن کالا به ارزش ۱۴۸میلیون دلار در گمرکات استان اظهار و۲۶۷هزار تن کالا به ارزش ۲۲۵ میلیون دلار کالای اظهار شده سایر گمرکات کشور ازطریق مرزهای استان به خارج از کشور صادر شده عنوان کرد: در مجموع ۴۸۸ هزار تن کالا به ارزش ۳۷۳ میلیون دلار طی این مدت از گمرکات استان صادرات کالا انجام گرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن ۳ درصد افزایش و از لحاظ ارزش ۲۸ درصد افزایش داشته است.
وی با تاکید بر اینکه طی این مدت  بالغ بر ۵۶۰  قلم کالای صادراتی به بیش از ۱۰  کشور جهان از گمرکات استان صادر شده است، تصریح کرد: کشورهای عراق، افغانستان، روسیه، سودان و ارمنستان  بابیش از  95 درصد، بیشترین حجم صادرات را بخود اختصاص داده اند.
به گفته مدیرکل گمرکات استان کردستان، عمده ترین گروه کالاهای صادراتی در این مدت سبزیجات و میوه، مواد پلاستیکی ، ماشین آلات و تراکتور کشاورزی و محصولات سرامیکی بوده که محصولات کشاورزی  با اختصاص۱۰۹هزار تن به ارزش ۳۹میلیون دلار بیشترین سهم حجمی و مصنوعات پلاستیکی با ۱۵ هزار تن به ارزش ۴۳ میلیون دلار بیشترین  سهم ارزشی را طی این مدت داشته است.
وی با اشاره به اینکه در سال ۹۶ مجموع تشریفات واردات به ارزش بیش از ۳۰ میلیون دلار و به وزن بیش از ۲۶ هزار تن کالا در گمرکات استان کردستان انجام شده است، بیان  کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش ۲۴۸ درصد و از لحاظ وزن ۲۶۸ درصد افزایش داشته است.
به گفته رحمانی پور عمده ترین کالاهای وارداتی مصنوعات آلومینیومی، ماشین آلات برقی، مواد پلاستیکی، غلات ، کاغذ و مقوا و ضایعات پلاستیک است و کشورهای عراق، آلمان، پاکستان، ترکیه وفرانسه از حیث ارزش بیشترین سهم را در اختیار دارند.
در ۵ ماهه سال جاری تزانزیت ۶۸۲هزار تن کالا به ارزش ۱میلیارد و ۸۰۰میلیون دلار  از گمرک مرزی باشماق تحت رویه ترانزیت خارجی مبدا و مقصد و ترانزیت داخلی مبداانجام گرفته است که این آمار نسبت به سال گذشته از نظر وزن ۱۱ درصد  و از نظر ارزش دلاری ۴۲درصد  افزایش داشته است .
وی در ادامه افزود: گمرک مرزی باشماق در میان ۷۳ گمرک فعال صادراتی کشور طی ۵ ماهه  اول سال ۹۶ از نظر ارزش کالاهای صادر شده رتبه ۱۳ را کسب کرده است.

همچنین مطالعه کنید:

علاقه‌مندی آفریقایی‌ها برای توسعه تجارت با ایران/ توسعه بازارهای صادراتی در دولت سیزدهم

به گزارش کسب و کار نیوز ، عباس علی‌آبادی در حاشیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های ایران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.