صفحه اصلی / نصب نخستین کاشی ماندگار خراسان‌رضوی در منزل عثمان محمد پرست

نصب نخستین کاشی ماندگار خراسان‌رضوی در منزل عثمان محمد پرست

 صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌رضوی،«محمدرحیم رهنما»، مدیرکل میراث فرهنگی خراسان‌رضوی صبح امروز چهارشنبه ۸ شهریور ماه در مراسم نصب کاشی ماندگار بر سر در منزل استاد موسیقی نوازی عثمان محمدپرست اظهار کرد: نصب نخستین کاشی ماندگار از ابتکارات سازمان میراث‌فرهنگی  است که به‌منظور حفظ افتخارآفرینان سرزمینمان فراهم شده است و هدف از این اقدام گرامی داشت افراد شاخص در رشته‌های مختلف به‌منظور حفظ میراث ناملموس کشورمان است.
 
وی افزود:غرورآفرینی کشورما به وجود مشاهیر علمی، فرهنگی، تاریخی است و با نصب کاشی ماندگار یاد این عزیزان را گرامی خواهیم داشت و جایگاه این عزیزان را در سطح مناطق و محلات به عنوان میراث ناملموس حفظ خواهیم کرد.
 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی،رهنما تصریح کرد: با همکاری اداره ارشاد اسلامی مشاهیر و هنرمندان را شناسایی و نسبت به بزرگداشت نام و یاد این افراد کاشی ماندگاری را سر در منزل آنان نصب خواهیم کرد. در همین راستا استاد عثمان محمد پرست دو تار نواز موسیقی مقامیبر خواسته از خطه خواف که مدتی در بستر بیماری است به‌عنوان نخستین هنرمند برجسته و افتخارآفرین استان خراسان‌رضوی با نصب کاشی ماندگار بر سر در منزلش ماندگار می‌شود.
 
وی اظهار امیدواری کرد بتوانیم با کمک مسئولان  و دیگر نهادهای فرهنگی هنری به معرفی و ثبت میراث ناملموس کشورمان بپردازیم. مشاهیر و هنرمندان ما توانایی معنوی زیادی دارند و در امر زبان زد هستند و امیدواریم بتوانیم جایگاه و نقش این افراد را در استان خراسان رضوی ماندگار کنیم.
 
«سعید سرابی»، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در ادامه این مراسم گفت: اتفاق مبارکی است اگرچه نمادین اما شآن و جایگاه و منزلت هنرمندان بسیار قابل اهمیت است، استاد عثمان محمدپرست غیر از شخصیت هنری که دارد انسانی فرزانه است که در حرکت‌های اجتماعی نیز همواره حضور دارد  و مدارس زیادی در کشور به نگاه بلند این استاد و استفاده از ارزش‌های هنری تبدیل به جریانی اجتماعی شده است.
 
وی افزود: ابتکار طرح کاشی ماندگار بسیار ارزشمند است و این‌که این ماندگاری از منزل استاد عثمان محمدپرست آغاز شده است نیز خود ابتکار ارزنده‌ای است، چون استاد افتخار جریان و پایگاه‌های هنری خراسان و میراث‌دار نسل بزرگ موسیقی مقامی خراسان و کشور است.
 
سرابی تصریح کرد: هر چند عثمان محمدپرست را در دیگر کشورها به نام عثمان خوافی می‌شناسند اما فرصت خوبی  است تا شورای شهر اهتمام ویژه‌ای در این راستا داشته باشند و جریان‌های هنری که داشته‌های فرهنگی شهر ما هستند را حمایت کنند.
 
وی اظهار امیدواری کرد این راه ادامه پیدا کند و از همت میراث‌فرهنگی در راستای حفظ میراث ماندگار شهر مشهد  قدردانی می‌کنیم.
 
استاد عثمان محمد پرست هنرمند دو تار نواز خراسانی که مدتی است در بستر بیماری است نیز گفت: ۹۰ سال سن دارم و از زمانی که به یاد دارم تار می‌زدم  پدرم در خواف دامدار بود اما من توانستم از طریق تار و نوازندگی به بسیاری از کشورهای دنیا دعوت شوم.
 
وی افزود:هر چه دارم از لطف و کرم خداوند است وگرنه لیاقت این همه الطاف و بزرگواری را ندارم من خدمتگزار همه مردم ایران زمین هستم امروز صدایم پر از گریه است از مردم می‌خواهم ما هنرمندان را فراموش نکنند.
 
استاد عثمان محمدپرست دوتار نواز موسیقی مقامی آثار مطرح و معروفی دارد که مهم‌ترین آن‌ها مقام نوایی از اشعار طبیب اصفهانی است و با پنجه هنرمندش از چاوشی و سرحدی گرفته تا دیگر مقام‌های این دیار اجراهای گوناگونی را آفریده است.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.