صفحه اصلی / دروغ پرآبی در مازندران

دروغ پرآبی در مازندران

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر،  علیرضا نوری کجوریان: تصور خشکی و خشک‌سالی در مازندرآن‌که میانگین بارندگی آن حدود ۸۰۰ میلی‌متر در سال است و در تمام فصل‌ها شاهد بارندگی در آن هستیم، بیهوده به نظر می‌رسد اما این واقعیت تلخ را باید باور کرد.
خشکی ۵۰۰ هکتار از شالیزارها و برنجزارهای مازندران، خشک شدن دریاچه عباس‌آباد و الندان زنگ خطر خشک‌سالی را در مازندران به صدا درآورده است و اگر مسئولان زود چاره‌ای نیندیشند، فردا بسیار دیر خواهد بود.
مازندران بیش از ۴۲ درصد برنج موردنیاز کشور را تأمین می‌کند اما تنش و استرس آبی در سال زراعی جاری بیش از دیگر سال‌ها بود و بیش از ۵۰۰ هکتار از برنج‌زارهای استان خشک شد. دلاور حیدر پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این زمینه به خبرنگار مهر می‌گوید: امسال وضعیت آبی ما برای برنج در استان خوب بود و در زیر حوزه هراز مشکلی نداشتیم اما در حوزه شهید رجایی و در انتهای شبکه در روستای مشک‌آباد جویبار، روستای طبقده میان درود مقداری مشکل داشتیم که با همکاری آب منطقه‌ای استرس‌ها را کم کردیم.
در حوزه شهید رجایی و در انتهای شبکه در روستای مشک‌آباد جویبار، روستای طبقده میان درود مقداری مشکل داشتیم
وی ادامه می‌دهد: درمجموع ۳۰۰ تا ۴۰۰ هکتار از اراضی برنج در این دو منطقه خشک شد و در گلوگاه و بهشهر نیز ۳۰ تا ۴۰ هکتار از اراضی خشک شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، درمجموع سطح برنج‌زارهای خشک‌شده به دلیل کمبود آب را ۵۰۰ هکتار برشمرد و گفت: در چهاردانگه و روستای الندان به دلیل خشک شدن آب‌بندان و عدم همکاری روستایان و تحویل نگرفتن موتورپمپ دچار خسارت شد.
زنگ خشک‌سالی در حالی در مازندران نواخته می‌شود که ذخیره‌سازی روان آب‌ها در استان پایین‌تر از دیگر استان‌ها است و ۹۰ درصد روان‌ها بدون استفاده به دریای خزر می‌ریزد. در این راستا ربیع فلاح جلودار استاندار مازندران می‌گوید:: هرز رفتن آب‌های سطحی مازندران به دلیل عدم توجه کافی درگذشته و نبود طرح‌های راهگشا از دیگر مشکلات استان در بخش کشاورزی است.
استاندار با اشاره به این‌که اگر زیرساخت‌های کشاورزی مازندران توسعه یابد، انقلابی در اقتصاد استان حاصل می‌شود، تصریح کرد: با مهار آب‌های سطحی می‌توان ضریب کشت محصولات کشاورزی مازندران را به دو برابر افزایش داد.
ربیع فلاح بهره‌وری را ازجمله سیاست‌های اقتصادی مقاومتی برشمرد و گفت: با بهره‌برداری  سد هراز شاهد بهبود و توسعه کشاورزی تا ۱۲۰ هکتار در اراضی پایین‌دست سد خواهیم بود.
خشک‌سالی به دریاچه‌ها و آب‌بندان های طبیعی مازندران رسید و برخی از دریاچه‌های استان ازجمله الندان و عباس‌آباد خشک شد. دلاور حیدر پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، تحویل نگرفتن پمپ آب از سوی دهیاری و شورا را دلیل خشک شدن دریاچه الندان بیان کرده است.
الندان نام دریاچه‌ای طبیعی با قدمت کواترنری در روستای الندان بخش چهاردانگه ساری است، این دریاچه که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، در ماه گذشته به دلیل گرمای بی‌سابقه رو به خشک شدن نهاده و به‌آرامی در حال تبدیل‌شدن به زمینی بایر است.
از مساحت بیش از ۲۰ هکتاری دریاچه که با بارش‌های طبیعی تأمین می‌شود، به دلیل کاهش بارندگی کاسته شده و چهره دگرگون و خشکیده آن نه‌تنها بر رونق زندگی و محیط‌زیست منطقه اثر نامناسب گذاشته است بلکه سبب در معرض خطر قرار گرفتن گونه‌های گیاهی و جانوری منطقه نیز شده است.
علاوه بر الندان، دریاچه باغ عباس‌آباد که به باغ غیر کویری ایران معروف است نیز در فصل گرم تابستان خشک شد و وسعت دریاچه عباس‌آباد بهشهر بالغ‌بر ۱۰ هکتار بوده که در مرکز آن عمارتی به ارتفاع ۱۸ متر قرارگرفته و در فصل آبگیری دریاچه به زیرآب می‌رود. گهگاه فقط سقف آن از آب بیرون می‌آید، اما در فصول کم‌آبی تمام عمارت از آب بیرون و نمایان است، اما شگفت‌انگیز آن است که این ساختمان بااینکه بیش از نیمی از سال را در زیرآب به سر می‌برد اما پس از سالهای متمادی همچنان پابرجا و استوار است.
منطقه تاریخی عباس‌آباد بهشهر از مکانهای دیدنی استان مازندران به شمار می‌آید و عمارت وسط آب در دریاچه عباس‌آباد این بنا که با مصالح آجر و ساروج در میانه آب واقع‌شده در اصل پایه‌ای برای کاخی بوده که اکنون اثری از آن موجود نیست.
صاحب دهشت سرپرست پایگاه میراث جهانی باغ عباس‌آباد خشک شدن دریاچه عباس‌آباد باغ غیر کویری ایران را امری طبیعی دانست و در گفتگو با خبرنگار مهر درباره با خشک شدن آب دریاچه عباس‌آباد، آن را امری طبیعی و معمول برشمرد و اظهار داشت: هرساله در ماه‌های پایانی فصل تابستان شاهد این امر هستیم؛ چراکه آب ذخیره‌شده در این دریاچه مورد مصرف بخش کشاورزی اراضی پایین‌دست قرار می‌گیرد.
سرپرست پایگاه میراث جهانی باغ عباس‌آباد، با اشاره به اینکه امسال ازنظر نزولات جوی، سال‌خشکی بوده است، افزود: این امر هم موجب افزایش سرعت فروکش کردن آب دریاچه و هم، کاهش آب چشمه‌های بالادست دریاچه شده و به همین دلیل، متأسفانه امسال شاهد مدت‌زمان خشکی طولانی‌تری در دریاچه بودیم.
 وی بابیان اینکه بیش از ۱۰ ماه از سال این دریاچه مملو از آب است، خاطرنشان کرد: از ماه‌های ابتدای سال، آب دریاچه به‌تدریج برای بخش کشاورزی توزیع می‌شود.
خشک شدن آب دریاچه عباس‌آباد پای مدیر گنجینه ملی آب ایران را به باغ غیر کویری ایران کشاند و محمد راعی که از بخشهای مختلف این مجموعه ازجمله سد، آبگیر، حمام، باغ، برج آب‌رسانی و دیگر تأسیسات جانبی این مجموعه بازدید کرد گفت: این مجموعه بزرگ یک میراث گران‌بهای تاریخی است که باید برای حفظ و پایداری آن علاوه بر اجرای طرح فوری اضطراری برنامه میان‌مدت و بلندمدت داشته باشیم.
سد قدیمی و مجموعه عباس‌آباد یک شاهکار مهندسی در بخش آب است و این سد علی‌رغم گذشت بیش از ۴۰۰ سال هنوز در دست بهره‌برداری است، طرح آب‌رسانی آن‌که شامل چشمه، حوضچه‌های تصفیه، خطوط انتقال، برج آب‌رسانی یا سیستم فشارشکنی و آب‌نماها که امروز بخشی از آن شناسایی‌شده نیازمند احیاء مجدد بوده که این مهم باید با کمک میراث  فرهنگی و گردشگری انجام شود.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.