صفحه اصلی / دکترای حرفه‌ای اپتومتری در ایران نداریم

دکترای حرفه‌ای اپتومتری در ایران نداریم

 دکتر ابراهیم جعفرزاده پور، دبیر بورد تخصصی اپتومتری وزارت بهداشت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا اپتومتریست ها می توانند در بحث درمان دخالت کنند یا نه، گفت: این حرف کاملا غیر علمی است. دانش بشری در سراسر دنیا زودتر از ما آزمون و خطا انجام داده و به نتایجی رسیده اند. اگر جاهای مختلف دنیا را در نظر بگیریم می بینیم که اپتومتری به عنوان یک رشته کاملا مستقل، خدماتی را در زمینه بینایی در اختیار مردم قرار می دهد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر،
وی افزود: خدماتی مانند تجویز عینک، وسایل کمک بینایی، ساخت و ارائه عینک و خدمات غیرجراحی و غیر دارویی که در زمینه چشم مطرح می شود از جمله خدماتی است که در تمام دنیا توسط اپتومتریست ها انجام می شود.
دکتر جعفرزاده پور گفت: در ایران در سال ۱۳۵۲ رشته اپتومتری تاسیس شده و آن زمان کشور ایالات متحده عربی به صورت مستقل وجود نداشت، اما امروزه دکترای حرفه ای این رشته در امارات متحده عربی تاسیس شده اما هنوز در ایران ایجاد نشده است.
وی ادامه داد: ما در زمینه علمی و در زمینه تولید مقاله، میزان کار پژوهشی در آسیا رتبه نخست را داریم و از لحاظ عملکرد در سطح کشورهای اروپایی محسوب می شویم.
وی افزود: ما در ایران دکترای حرفه ای اپتومتریست نداریم. در سال ۵۲ مقطع کارشناسی، در سال ۸۳ مقطع کارشناسی ارشد و در سال ۹۲ دکترای PHD این رشته تاسیس شد. در کشورهایی مانند هند، فیلیپین، عربستان، پاکستان و امارات دکترای حرفه ای این رشته وجود دارد. ما بارها برای ایجاد دکترای حرفه ای اپتومتری به وزارت بهداشت درخواست داده ایم اما وزارت بهداشت تمایلی ندارد در رشته دیگری به جز پزشکی عمومی، دندانپزشکی و داروسازی دکترای حرفه ای وجود داشته باشد همانطور که سال ها همکاران فیزیوتراپ ما برای ایجاد دکتری حرفه ای رشته خود تلاش کردند اما به نتیجه ای نرسیده اند.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.