صفحه اصلی / نیازطرح جامع آب و خاک به اعتبار

نیازطرح جامع آب و خاک به اعتبار

سرمقاله

نیازطرح جامع آب و خاک به اعتباردر مقابل باید برخی اخبار و اظهارنظرها در این مورد را با بررسی‌های کارشناسانه زیر ذره‌بین نقد قرار داد و از متهم کردن غیر اصولی و ناعادلانه بخش کشاورزی با زیرپا گذاشتن معیارهای مصرف پایدار آب و خاک کشور پرهیز کرد.
ما معتقدیم آمارهایی که برخی مسئولان و ارگان‌ها درباره مصرف آب بخش کشاورزی ارائه می‌کنند، صحیح نیست و اگر به برخی جزئیات و دقایق از جمله حجم  تبخیر شده آب در پشت سدها و شبکه‌های روباز و حجم آب واردشده به دریای خزر و اروند توجه کنیم، مصرف آب کشاورزی بسیار کمتر از آنچه آنها اعلام می‌کنند، خواهد بود. 
برای شفاف شدن اطلاعاتی که در این زمینه وجود دارد ، به‌روزرسانی سند ملی آب و خاک و همچنین اصلاح آمار مصرف آب بخش کشاورزی را در دست اجرا داریم که می‌تواند در افزایش راندمان مصرف آب نیز تاثیر عمده‌ای داشته باشد. نکته دیگری که برخی اوقات در رسانه‌ها به آن ابعاد اغراق‌آمیزی داده می‌شود مساله صادرات محصولات آب‌بر است. اما ضمن مخالفت با صادرات محصولات آب‌بر، باید به این نکته توجه کرد که تراز تجاری آب ایران مثبت است، به این معنی که اگر سالانه ۵ میلیارد مترمکعب محصولات آب‌بر صادر می‌کنیم، درمقابل آن ٣٠ میلیارد مترمکعب مواد غذایی و محصولات آب‌بر مجازی نیز وارد کشور می‌شود.
نکته پایانی اینکه با وجود اهمیت برنامه‌ریزی کلان در بحث آب و خاک، تاکنون اعتباری به طرح جامع آب و خاک اختصاص پیدا نکرده است و امیدواریم مسئولان در این زمینه نیز مساعدت کنند.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.