صفحه اصلی / راهبری یک تیم؛ سخت‌تر از تصور افراد

راهبری یک تیم؛ سخت‌تر از تصور افراد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از نوپانا راهبری کار دشواری است، اما یکی از مشکلات آن در جامعه ما این است که افرادا برای راهبری و مدیریت آموزش نمی‌بینند، بنابراین هیچگاه به صورت درست درک نمی‌کنند که راهبری خوب به چه معناست. همچنین قاعده خاصی برای تعیین رهبر وجود ندارد. برای مثال معمولا در تیم‌های ورزشی بهترین بازیکن راهبر تیم است این در حالی‌ست که بهترین بودن در یک تیم، تمام چیزی نیست که یک راهبر لازم دارد. مخصوصا زمانی که درباره راهبر در زمینه ساخت یک کسب‌وکار صحبت می‌کنیم. توجه داشته باشید که در شروع یک کسب وکار وجود منتورهای باتجربه و هوشمند، کمک خوبی برای شما محسوب می‌شود.
در این مطلب نکات سودمندی در این زمینه آمده است که با هم می‌خوانیم:
راهبری هیچ ارتباطی با مقام شما ندارد
افراد زیادی وجود دارند که هدف آنها از راه‌اندازی یک شرکت، صرفا داشتن سمت مدیریت است و نه ارائه محصولات یا خدمات مفید برای بهتر کردن زندگی مشتریان و یا حتی کسب درآمد. این افراد به جای اینکه به دنبال راه‌هایی برای به دست آوردن درآمد بالا باشند، به دنبال سرمایه‌گذاران بزرگ و به دست آوردن سرمایه‌های کلان هستند. این افراد به دنبال افزایش مهارت و حرفه‌ای شدن نیستند و تنها هدفشان دیده شدن به عنوان یک رهبر است.
راهبری، توانایی برقراری ارتباط با کارمندان است
یک راهبر واقعی باید انعطاف‌پذیر باشد. زمانی که همه افراد تیم استرس دارند راهبر باید آرام باشد. زمانی که اعضای تیم نمی‌دانند در انجام کارها می‌مانند، راهبر باید راه را به آنها نشان دهد. راهبر باید انگیزه و انرژی کارمندان را فراهم کند. زمانی که یکی از اعضا مشکلی دارد با او صحبت کند و سعی در حل مشکل او داشته باشد. این مرحله‌ای است که بسیاری از رهبران در آن شکست می‌خورند.
وقتی که یک فرد به سمت راهبری می‌رسد، این تصور را دارد که همه افراد باید نیازهای او را برآورده کنند. اما در واقع باید برعکس باشد. به عنوان یک راهبر شما باید خود را در جایگاه دوم قرار دهید. باید به نحوی عمل کنید که اعضای تیم احساس راحتی کنند، درک شوند و بهترین‌ها پیش‌رویشان باشد.
برای مثال برخی افراد تیم باهوش هستند و نیاز به راهنمایی کمتری دارند، اما برخی دیگر برای انجام امور خود نیاز به راهنمایی دارند. در این میان برخی به انتقادات شدید پاسخ مثبت می‌دهند و از آنها برای پیشرفت بهره می‌برند اما برخی دیگر برای رسیدن به اهداف، نیاز به تشویق دارند.
برخی از راهبران تصور می‌کنند باید روشی مشخص داشته باشند و همه افراد نیز مجبورند خود را با آن تطبیق دهند. آنها فراموش می‌کنند که شخصیت افراد متفاوت است و این تفاوت لزوما به معنای غلط بودن نیست. هر فرد با یک روش خاص انگیزه گرفته و رشد می‌کند.
راهبری هنر انعطاف‌پذیری است؛ یک راهبر باید بتواند با روش‌های مختلف با افراد ارتباط برقرار کند، اعضای تیم خود را بشناسد و بداند چه نکاتی باعث می‌شود تا آنها بهترین پاسخ را از هر فرد دریافت کنند.
دلایل دشوار بودن راهبری
نکته‌ای که راهبری را در نظر خیلی‌ها سخت می‌کند، این است که به عنوان یک راهبر باید خود را در جایگاه دوم قرار دهید. نباید نا امیدی خود را نشان دهید حتی اگر بقیه اعضا هم ناامید باشند. نمی‌توانید در مواقع سختی بنشینید و از اوضاع شکایت کنید. شما باید یک نیروی مثبت بین اعضا باشید تا این جریان بد را تغییر دهید. شما به عنوان یک راهبر نباید واکنش‌های احساسی داشته باشید و ملزم هستید که همواره آرام و منطقی عمل کنید. این مسئله مهارت مهمی است که متاسفانه در هیچ دانشگاه و مرکز آموزشی آموزش داده نمی‌شود.
با مشاهده رفتار راهبرانی که این ویژگی‌ها را دارند و همچنین تمرین انعطاف‌پذیری در ارتباط با دیگران، اینگونه مهارت‌ها را به دست آورده و تیم خود را به شکلی مناسب راهبری کنید.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.