صفحه اصلی / در تعامل میان ایران و سوریه، سیاست به کمک اقتصاد بیاید

در تعامل میان ایران و سوریه، سیاست به کمک اقتصاد بیاید

حجم صادرات ایران به سوریه حدود ۲۵۰ میلیون دلار است، درحالی‌که پیش‌بینی‌شده بود این حجم حدود یک‌میلیارد دلار باشد.
 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل ازپایگاه خبری اتاق ایران، واخر مردادماه بود که حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران در رأس هیاتی تجاری به سوریه سفر کرد. او در این سفر با وزیر اقتصاد و تجارت خارجی و رئیس اتاق بازرگانی سوریه دیدار کرد. سلاح‌ورزی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران از ره‌آورد سفرش می‌گوید. اینکه سوریه را چگونه دیده و بخش خصوصی چگونه می‌تواند در بازسازی این کشور همکاری داشته باشد.
این سفر به دعوت حمد سامر الخلیل، وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه انجام شد. آن‌ها برای افتتاح پنجاه و نهمین نمایشگاه بین‌المللی دمشق به این شهر سفرکرده‌اند؛ حسین سلاح‌ورزی می‌گوید: «نمایشگاه دمشق اقتصادی- نمایشگاهی است که از ۱۹۶۴ حدود پنج دهه به‌صورت مرتب برگزارشده است؛ تا شروع جنگ داخلی سوریه که در آن مدت با وقفه ۵ ساله‌ای روبرو شده بود. بعد از پیروزی ارتش سوریه و عقب راندن تروریست‌های تکفیری و برقراری امنیت در منطقه دمشق، آن‌ها تصمیم گرفته بودند که این نمایشگاه فعال شود.»
 
نایب‌رئیس اتاق ایران می‌گوید: «این نمایشگاه در بهترین شرایط برگزار شد. در این نمایشگاه ۳۰ شرکت بزرگ ایرانی حضور داشتند که در زمینی به مساحت ۱۰۰۰ مترمربع سالن در اختیار آن‌ها بود.»
 
او درباره وضعیت بازسازی سوریه و ظرفیت‌های موجود در آن بازار می‌گوید: «ایران به‌عنوان کشور دوست و برادر حتماً برنامه‌ای برای بازسازی سوریه دارد؛ اما در کنار این، بازار سوریه فرصتی برای بخش خصوصی ایران هم است. به خاطر این شرایط از ماه‌های قبل «ستاد توسعه همکاری‌ها و بازسازی سوریه» در اتاق ایران تشکیل شد. این به دلیل ظرفیت تشکل‌ها و اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی ایران است.»
 
به گفته سلاح ورزی در این تشکل زمینه حضور شرکت‌های ایرانی در سوریه و نقش آن‌ها در بازسازی سوریه موردبررسی قرار می‌گیرد.
 
او ادامه می‌دهد: «من به نمایندگی از اتاق ایران ملاقاتی با وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه داشتم؛ در آنجا به ظرفیت‌های تشکل‌ها و بنگاه‌های اقتصادی ایران اشاره کردم.»
 
سلاح ورزی می‌گوید: «علی‌رغم حجم تعاملات و همکاری‌ها و ارتباط خوب سیاسی ایران و سوریه، اما تعامل اقتصاد و تجاری وضعیت مناسبی ندارد. این واقعاً قابل‌قبول نیست. ما باید بتوانیم از این تعامل سیاسی به نفع تعامل اقتصادی بهره بگیریم.»
 
او حجم صادرات ایران به سوریه را ۲۵۰ میلیون دلار اعلام می‌کند. در حالی یک خط اعتباری یک میلیارددلاری در اختیار کشور سوریه قرار داده بودیم؛ بستر همکاری فراهم بود که در سطح یک میلیارد دلاری مبادلات خود را افزایش دهیم، اما در عمل یک‌چهارم آن انجام‌شده است.
 
او دلیل را موانع و مشکلاتی می‌داند که در این سفر شاهد آن بود. سلاح ورزی یکی از موانع را جنگ در سوریه می‌داند.
 
به گفته سلاح ورزی، قرار است که مقامات سوریه لیست اقلام نیازهای فوری و کوتاه‌مدت و فهرستی از پروژه‌ها و طرح‌هایی که نیاز به کمک‌های فنی، مهندسی و سرمایه‌گذاری و احداث دارد را در اختیار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران قرار دهد تا ایران بتواند این لیست را بررسی کند و در مبادلات اقتصادی خود موردتوجه قرار دهد.
 
آیا در این سفر توافقی انجام شد؟ او پاسخ می‌دهد: «در مرحله اول مشخص نبودن لیست دقیق خواسته‌ها و نیازهای سوری موردبحث قرار گرفت؛ آن‌ها باید درخواست خود را مطرح کنند تا بتوان به توافق رسید.»
 
او به مسئله گمرک سوریه اشاره می‌کند: «هنوز اختلالاتی در اعمال مقررات گمرکی در این کشور وجود دارد یا به دلیل نبود زیرساخت‌ها و مشکلات ناشی از جنگ آن‌ها هنوز نتوانسته‌اند به وضعیت خودسامان دهند.»
 
نایب‌رئیس اتاق ایران معتقد است: «گام اول این است که کشور سوریه لیست درخواست‌های خود را در اختیار ایران قرار دهد تا ما بتوانیم برای برآورده کردن این نیازها برنامه‌ریزی کنیم.»
 
او گام دوم را انجام اصلاحاتی در مقررات گمرک، حمل‌ونقل، و مبادلات بانکی می‌داند.
 
سلاح ورزی توافق اصلی را اعلام لیست نیاز از طرف سوریه و بررسی آن از طرف ایرانی می‌داند. او تأکید می‌کند: «با توجه به روابط خوب سیاسی دو کشور امکان و فرصت روابط تجاری گسترده وجود دارد؛ اما باید موانع موجود را بررسی و رفع کرد. باید حجم مبادلات تجاری بین دو کشور به یک میلیارد دلار برسد.»
 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۶ درصدی تامین ارز دارو در سال ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، میزان ارز تأمین شده برای واردات دارو و تجهیزات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.