صفحه اصلی / بازار خودرو تشنه اتوماتیک‌های ارزان‌قیمت

بازار خودرو تشنه اتوماتیک‌های ارزان‌قیمت

مجتبی کاوه
اما در دنیا خودروی دنده اتوماتیک، لوکس محسوب نمی‌شود و مورد استقبال تمام اقشار و رده‌های سنی قرار دارد. نیاز بازار خودروی ایران به اتوماتیک‌های ارزان‌قیمت واقعیتی است که ریشه‌ها و دلایل مختلفی دارد و کارشناسان ضمن بیان این دلایل افق توسعه صنعت و بازار این نوع خودروها را روشن ارزیابی می‌کنند. 
 
ضریب نفوذ ناچیز خودروهای اتوماتیک در بازار خودرو
یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه آمار فروش خودروهای دنده‌اتوماتیک در اروپا، آمریکا و شرق آسیا به مراتب بیشتر از خودروهای دنده‌دستی است، به «کسب‌وکار» می‌گوید: در آمریکا بیش از ۷۰ درصد و در اروپا و ژاپن بیش از ۶۰ درصد خودروهایی که توسط اقشار متوسط خریداری می‌شود، دنده‌اتوماتیک است. حمید زارعی با اشاره به وضعیت استقبال از خودروهای دنده‌اتوماتیک در کشورهای همسایه ایران و منطقه خاورمیانه، افزود: در میان کشورهای خاورمیانه، آمار استفاده از خودروهای اتوماتیک در کشورهای حوزه خلیج‌فارس حتی بالاتر از آمریکا و حدود ۸۰ درصد است. در ترکیه حدود ۳۵ درصد و در عراق حدود ۴۰ درصد خودروهای مصرفی دنده‌اتوماتیک هستند. این کارشناس ضریب نفوذ خودروهای دنده‌اتوماتیک را در ایران بسیار پایین و زیر ۵ درصد عنوان کرد و گفت: البته تمایل به استفاده از خودروهای دنده‌اتوماتیک در ایران همیشه پایین بوده، ولی این وضعیت طی سال‌های اخیر تغییرات عمده‌ای دارد و رو به گسترش است. 
 
زمینه‌های فرهنگی کم بودن تمایل به خودروهای دنده‌اتوماتیک
 زارعی زمینه‌های فرهنگی کم بودن تمایل به خودروهای دنده‌اتوماتیک را مورد اشاره قرار داد و افزود: خودروی دنده‌اتوماتیک در فرهنگ اغلب مردم ما تجملی محسوب می‌شود که مختص اقشار مرفه است. علاوه بر این، چون ما ایرانی‌ها – به دلایلی که باید توسط رفتارشناسان و جامعه‌شناسان تحلیل شود – خواستار رقابت در رانندگی و کنترل لحظه‌ای سرعت و شتاب خودرو هستیم و با این کار احساس برتری می‌کنیم و خودروهای اتوماتیک عموما نسبت به انواع خودروهای دنده دستی این قابلیت را در اختیار ما قرار نمی‌دهند، تمایل به آنها کمتر بوده است. 
 
دلایل افزایش استقبال از خودروهای اتوماتیک طی سال‌های اخیر
یک کارشناس دیگر صنعت خودرو با بیان اینکه تمایل به استفاده از خودروهای اتوماتیک در حال افزایش است، به «کسب‌وکار» می‌گوید: این موضوع چند علت دارد. یکی اینکه تعداد رانندگان زن در حال افزایش است و آنها به استفاده از این خودروها تمایل دارند. دوم اینکه سن جمعیت کشور ما رو به افزایش است و کاهش توان جسمی و حس رقابت و مشکلات مفصلی دست به دست هم می‌دهد تا مردم به طرف خودروهای اتوماتیک بروند. سوم اینکه دیدگاه رایج درباره تجملی بودن خودروی دنده‌اتوماتیک در حال تغییر است و مزایای این خودروها که رانندگی ساده‌تر و تمرکز بهتر به راننده و در نتیجه ایمنی بیشتری به راننده و سرنشینان خودرو می‌دهد، نیز طی سال‌های اخیر بیشتر و بهتر دیده می‌شود. 
 
پاسخ دو خودروساز  بزرگ داخلی به نیاز بازار
مسعود صفری با بیان اینکه صنعت خودرو نسبت به افزایش تمایل مردم به خودروهای اتوماتیک واکنش نشان داده است، تصریح کرد: طی یک دهه اخیر خودروهای اتوماتیک لوکس وارداتی رواج پیدا کرده، اما تولیدات داخلی که در سطح قدرت خرید مردم باشد، نداشتیم. وی با بیان اینکه بازار خودرو نیازمند خودروی اتوماتیک ارزان‌قیمت است، گفت: اخیرا سایپا و ایران‌خودرو با درک نیاز بازار، ساخت و پیش‌فروش دو مدل سواری در رنج قیمت حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون را در دستور کار قرار داده‌اند و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز قراردادی برای داخلی‌سازی گیربکس‌های اتوماتیک با یک شرکت مطرح بلژیکی امضا کرده است و بر این اساس پیش‌بینی می‌شود در صورت رعایت الزامات کیفی، بازار این نوع خودروها در آینده روزهای پررونقی خواهد داشت. 

 

همچنین مطالعه کنید:

وصول ١١٠ هزار میلیارد تومان از ابربدهکاران مالیاتی

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.