صفحه اصلی / کاهش واردات کیف مدارس

کاهش واردات کیف مدارس

شایلی قرایی
در این میان کیف مدارس بیشترین اقبال را در میان دانش‌آموزان دارد و بازار آن داغ‌تر از سایر لوازم‌التحریر مورد نیاز است. این در حالیست که طی چند سال اخیر اقبال عمومی برای خرید کیف‌های تولیدشده در داخل نیز بیشتر شده و استقبال از نمونه‌های ساخت داخل هرساله افزایش پیدا می‌کند. به گفته مسئولان، رشد کیفیت و تنوع طراحی و برابری آن با نمونه خارجی و از همه مهم‌تر قیمت پایین‌تر این کالا نسبت به مشابه خارجی آن دلایل گرایش خریداران است. 
البته به دلیل کم بودن تنوع در طرح‌های ایرانی- اسلامی، این طرح‌ها هنوز با استقبال خوبی مواجه نشده‌اند و تولید‌کنندگان در حال تولید برندهای ایرانی هستند، چون جنس ایرانی بوده و مردم دوست دارند از آنها استفاده کنند. درست است که تنوع طرح‌های خارجی بیشتر است، اما طرح‌های ایرانی از نظر کیفیت و طرح کمتر از آنها نیست. محصولات ایرانی همه تولید داخلی است، ولی بعضی‌ها طرح‌های ایرانی را به کشور خارجی سفارش می‌دهند، اما از نظر کیفیت در سطح خوبی قرار دارد. 
یک تولیدکننده کیف درباره اینکه چرا برخی محصولات ایرانی- اسلامی در کشور خارجی تولید می‌شود، اظهار کرد: اگر به کشور خارجی سفارش داده می‌شود، به دلیل دستمزدها و انرژی و باربری در کشوری مانند چین بوده زیرا قیمت‌ها در این کشورها کمتر بوده و به همین دلیل ۳۰ تا ۴۰ درصد روی جنس تاثیر می‌گذارد. 
زاهدی تصریح کرد: طرح‌های خارجی تنوع بیشتری دارد و اگر ما تنوع را بیشتر کنیم، در رقابت با آنها برنده‌ایم، بچه‌ها دوست دارند کیفی که انتخاب می‌کنند، تنوع داشته باشد و این موضوع باید تقویت شود. وی بیان کرد: این نکته را هم باید اشاره کنم که اگر تولیدکنندگان از نظر بیمه و دارایی حمایت شوند، به‌طور قطع، تاثیر زیادی در روند کار آنها می‌گذارد، متاسفانه در سال جاری ما شاهد افزایش مالیات و بیمه بوده‌ایم که باید مورد حمایت قرار بگیرند. 
ورود به تولید لوازم‌التحریر و کیف مدرسه با طرح ایرانی- اسلامی به عنوان یک کار فرهنگی تاثیرگذار، یک قدم مثبت در راه اعتلا، شخصیت‌بخشی و هویت‌بخشی به کودکان این مرز و بوم بوده است؛ به کودکانی که قرار است الگوها و اسطوره‌های خود را از شهدای دفاع مقدس تا سهراب سپهری و رستم و نمادهای ایرانی بشناسند. 
اما نکته‌ای که لازم است گفته شود، تبلیغ گسترده از طریق پویانمایی و چاپ کتاب داستان از شخصیت‌های متولدشده و با حمایت از تولیدکننده ایرانی را می‌توان آینده‌ای روشن برای طرح‌های ایرانی – اسلامی دانست. 
استقبال خریداران از کالاهای داخلی
محمدعلی افراسیابی، تولیدکننده کیف
با نزدیک شدن به فصل بازگشایی مدارس، تولیدی‌های کیف مدرسه روزهای کار و شلوغی را سپری می‌کنند. این در حالیست که همین واحدهای تولیدی با این حجم از تولید با مشکلات بسیاری اعم از فرسوده بودن کارگاه‌ها و تولیدی‌ها، بیمه کارگرها، گرانی مواد اولیه وارداتی که اغلب از چین وارد می‌شود و… دست و پنجه نرم می‌کنند. 
طی سال‌های اخیر با توجه به اینکه استقبال از تولیدات داخلی در این بخش بسیار قابل توجه شده است؛ ازاین‌رو حمایت و ارائه تسهیلات به این تولیدی‌ها ضرورت دارد. روزنه امیدی که استقبال خریداران از کالاهای داخلی در دل فروشندگان و تولیدکنندگان ایجاد کرده، به‌طور حتم با حمایت‌ها و ارائه تسهیلات با سود پایین بیشتر احساس خواهد شد. 
در حال حاضر چین در همه زمینه‌ها حرف اول و آخر را می‌زند و از مواد اولیه گرفته تا کالای تمام‌شده در انحصار این کشور آسیایی است. مشمع و فوم نیز از چین وارد می‌شود اما بیشتر مشکل از واردات کیف‌های چینی است زیرا به‌طور مستقیم فرصت‌های شغلی و امنیت سرمایه‌گذاران سراجی‌ها را نابود می‌کند. دولت باید از تولیدکنندگان کیف حمایت کند و هزینه‌های آنها را کاهش بدهد تا آنها توان رقابت با کالای خارجی را داشته باشند، اما اکنون شاهد افزایش روز به روز هزینه‌های تولید در کشور هستیم. اگر امکانات لازم برای تولیدکنندگان کیف فراهم شود و تجهیزات لازم برای این صنعت به داخل کشور بیاید، تولیدکنندگان کیف امکان تولید کالاهای لوکس با ظاهر شیک و قابل رقابت با کالاهای خارجی را دارند. 
ارائه تسهیلات با سود بالا راه حمایت از تولید نیست
محسن خردمند، رئیس اتحادیه سراجان تهران
با توجه به نزدیک شدن فصل مدارس بازار کالاهایی که دانش‌آموزان و مدارس از آنها استفاده خواهند کرد، داغ می‌شود. در این رابطه کیف مدارس بیشترین بازار را خواهد داشت. خوشبختانه در سال جاری تحصیلی می‌توان تولیدات داخلی را بیشتر در بازار مشاهده کرد، چراکه به علت بالا رفتن هزینه‌های واردات میزان واردات کیف‌های مدارس کاهش چشمگیری داشته است. براساس آمار در سال جاری شاهد کاهش ۲۵ درصدی ورود کیف‌های مدارس به کشور هستیم. 
این حرکت جای تقدیر دارد که تولیدات ایرانی جای خود را در بازار باز کرده‌اند. در این راستا باید از تولیدکننده داخلی حمایت شود، چراکه به وضوح شاهد هستیم که کیفیت تولیدات داخلی نیز در سال‌های اخیر افزایش یافته است. تولیدکنندگان داخلی کالای مرغوب و باکیفیت تولید می‌کنند، اما تولید کالای ایرانی مستلزم حمایت مسئولان و همچنین فرهنگ‌سازی است تا مصرف‌کنندگان نیز خرید کالای ایرانی را در اولویت قرار دهند. در حال حاضر تسهیلات با سود بسیار بالا به تولیدکننده پرداخت می‌شود، اما ارائه تسهیلات با سود بالا راه حمایت از تولید نیست. اساس حمایت از تولید ارائه تسهیلات با سود اندک است تا تولیدکننده بتواند محصول رقابتی تولید کند؛ اینکه بخواهد بیشتر از درآمد خود با توجه به رکود بازار سود وام بپردازد، منطقی نیست و نام اینگونه پرداخت تسهیلات را نمی‌توان حمایت از تولید گذاشت. 
با توجه به اینکه مصرف کیف مدرسه‌ فصلی است، اگر تولید‌کننده‌ای تولید کند و نتواند محصولش را به فروش برساند، باید تا سال آینده آنها را در انبار ذخیره کند و هزینه‌های جانبی دیگری نیز بپردازد. این در حالیست که در این مدت مدل‌های جدیدی وارد بازار می‌شود و علاوه بر مالیات، باید بیمه و هزینه‌های دیگری را نیز بپردازد. اگر تضمینی وجود داشته باشد که تولید‌کننده بتواند تمام کالاهای خود را بفروشد، طبیعی است تولیدکنندگان تشویق می‌شوند و می‌توانند ایده‌های جدید و جذاب‌تری برای کیف‌های مدارس ارائه دهند. 
تولیدات ایرانی توانایی رقابت با کالاهای مشابه خارجی را دارند. ضمن اینکه هم‌اکنون تولیدات داخلی بسیار باکیفیت‌تر از محصولات بی‌کیفیت چینی هستند، اما فضای رقابت برای تولیدکننده داخلی وجود ندارد و قوانین محدودکننده زمینه صادرات را از بین برده است. با توجه به نزدیک شدن فصل مدارس گمانه‌زنی‌ها درباره برگزاری نمایشگاه‌ها نیز آغاز شده است که در این رابطه باید اشاره شود که اتاق اصناف تهران هنوز تصمیمی برای برگزاری نمایشگاه پاییزه اتخاذ نکرده است. ظاهرا قرار است یک نمایشگاه در مصلا از تاریخ ۱۴ تا ۲۵ شهریور ماه جاری دایر شود، اما در حال حاضر برگزاری نمایشگاه به نفع تولیدکنندگان نیست. 

 

همچنین مطالعه کنید:

افزایش سهم درآمدهای پایدار به ۵۲ درصد/ ضمانت بانکی جایگزین مالیات تولیدکنندگان

به گزارش کسب و کار نیوز ، سخنگوی اقتصادی گفت: دلیل تاخیر نهایی شدن قانون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.