صفحه اصلی / امسال صادرات ۱۵۰ هزارتن پسته پیش بینی می شود

امسال صادرات ۱۵۰ هزارتن پسته پیش بینی می شود

'محسن جلال پور' روز یکشنبه  درباره وضعیت تولید و صادرات پسته کشور گفت: پیش بینی می شود ایران امسال با تولید حدود ۲۳۵ هزارتن پسته می تواند حجم صادرات را افزایش دهد و بدین ترتیب رکورد تولید پسته از سال ۱۳۹۰ زده خواهد شد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل ازایرنا ، وی گفت: سال گذشته بخش عمده پسته تولیدی ایران به بازارهای هدف صادر شد و نیمه اول امسال به دلیل نبود پسته اندکی حجم صادرات کاهش یافت که در نیمه دوم امسال رونق می یابد.
وی افزود: سال گذشته بیش از ۱۷۰ هزارتن پسته در کشور تولید شد که بخش عمده آن به دلیل عرضه نشدن پسته امریکا، به بازارهای جهانی صادر شد.
وی میزان صادرات پسته کشور در سال گذشته را ۱۳۵ هزارتن به ارزش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار اعلام کرد.
رئیس انجمن پسته ایران افزود: سال گذشته امریکایی ها به دلیل داشتن حجم بالای تولید پسته به میزان ۴۳۰ هزارتن با 
مشکل برداشت محصول و طولانی شدن زمان برداشت مواجه شدند که همین امر باعث شد نتوانند این محصول را به موقع به بازار عرضه کنند.
جلال پور گفت: بنابراین با وجود کمبود تولید پسته در کشور، ایران اقدام به صادرات گسترده پسته در سال گذشته کرد و در ماه های مهر، آبان و آذرماه رکورد صادرات پسته ایران نسبت به سال های گذشته شکسته شد.
رئیس انجمن پسته ایران با اشاره به کاهش تولید پسته کشور در شش ماه نخست امسال افزود: در نیمه اول امسال ایران با پنج هزار تن پسته به طور عملی پسته ای برای صادرات نداشت.
این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه پسته جدید امسال از ۲۰ روز تا یک ماه آینده به بازار جهانی عرضه می شود، افزود: پسته یک محصول کشاورزی دارای سال آور (تولید بیشتر) و سال ناآور (تولید کم) است که به نظر می رسد امسال محصول ما در سال آور قرار داشته باشد.
جلال پور گفت: برآوردها نیز نشان می دهد امسال امریکا در سال ناآور پسته قرار دارد بنابراین حجم تولید به میزان ۲۷۰ هزارتن می رسد که شاهد کاهش صادرات محصول آمریکا خواهیم بود.
جلال پور افزود: از سال ۲۰۱۲ تاکنون امریکا با بیشترین حجم تولید رتبه اول و ایران رتبه دوم تولید پسته جهان را به خود اختصاص داده ، این درحالیست که ایران با صادرات بخش عمده محصولات خود رتبه اول صادرات پسته را در جهان دارد.
به گفته وی، ایران سالانه ۸۵ درصد پسته تولیدی و امریکا نزدیک ۵۰ درصد پسته تولیدی خود را به بازارهای جهانی عرضه می کنند.
به گزارش ایرنا، پسته ایران اکنون در بیش از ۱۹ استان کشور تولید می شود که استان کرمان بیشترین قدمت را در تولید این محصول دارد.
انجمن پسته ایران در سال ۱۳۸۴ راه اندازی شد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.