صفحه اصلی / جنگ اوپک و تولیدکنندگان شیل جلو رشد قیمت نفت را می گیرد

جنگ اوپک و تولیدکنندگان شیل جلو رشد قیمت نفت را می گیرد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا, در رقابت میان تولیدکنندگان عمده نفت و رقیبان آمریکایی آنها برای حفظ سهم از بازار، هیچ برنده مشخصی وجود نداشته است؛ و این مسئله می‌تواند سبب شود قیمت نفت تا پایان امسال در بازه ۴۰ تا ۵۰ دلار باقی بماند.
به گفته عمر العبیدی، از کارشناسان «مؤسسه مطالعات راهبردی، بین المللی و انرژی بحرین»، هر بار که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) می‎تواند تولیدکنندگان نفت شیل را عقب براند و قیمت‌ها رو به افزایش می‌گذارند، آمریکایی‌ها دوباره تولید نفت را بالا می‌برند. این رقابت، همانند بازی موش و گربه شده است و احتمالاً تا مدتی ادامه خواهد داشت.
از آغاز سال جاری میلادی تاکنون، قیمت شاخص دبیلیو تی آی آمریکا با حدود ۱۰ درصد کاهش رو‌به‌رو بوده است و به گفته کارشناسان، حتی با وجود تمدید توافق کاهش تولید اوپک تا ماه مارس سال ۲۰۱۸ میلادی، قیمت نفت رشد چندانی نخواهد داشت.
اوپک و متحدان آن به پایبندی بی سابقه به توافق کاهش تولید در نیمه نخست سال ۲۰۱۷ میلادی افتخار می کنند، اما طبق اعلام آژانس بین المللی انرژی، میزان پایبندی به توافق یاد شده در ماه ژوئیه امسال به ۷۵ درصد کاهش یافته است.
با توجه به باقی ماندن قیمت شاخص نفت دبلیو تی آی آمریکا پایین ۵۰ دلار از ماه مه امسال تا کنون، دوباره گمانه‌زنی‌هایی درباره کاهش سرعت رشد تولید نفت شیل در آمریکا شنیده می شود.
فیل فلین، تحلیلگر مؤسسه پرایس فیوچرز، گفت: چاه‌های نفت شیل آمریکا تولید کمتری داشته‌اند و نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی بر این که تولیدکنندگان آمریکایی در شتاب برای افزایش عرضه، ظرفیت تولید آینده خود را کمتر کرده‌اند.
وی افزود: به نظر می رسد تولیدکنندگان آمریکایی پیش از سقوط قیمت‌ها در سال ۲۰۱۴ میلادی، از بهترین میدان‌ها برداشت کرده و کارآمدترین دکل‌های خود را مصرف کرده‌اند.
به گفته این کارشناس، ممکن است بازار شاهد کاهش عرضه از سوی این تولیدکنندگان در کوتاه مدت باشد و اگر شاهد افزایش شمار دکل های حفاری نباشیم، ممکن است این کاهش تولید دو برابر شود. با توجه به افت شدید در سرمایه گذاری در نفت شیل، بعید است که شمار دکل های حفاری بیشتر شود.
به باور فلین، حداقل قیمت لازم برای سودآوری تولید نفت، ۵۰ دلار برای هر بشکه است و با توجه به باقی ماندن قیمت‌ها زیر این سطح در بیشتر هفته های گذشته، به احتمال زیاد رشد تولید نفت شیل در آمریکا کند می شود. تولیدکنندگان آمریکایی به تازگی از کاهش سرمایه گذاری در اکتشاف و تولید خبر داده‌اند. با این همه برای مشاهده کاهش بیشتر در تولید شیل آمریکا، قیمت نفت باید بیش از سطح کنونی کاهش یابد.
به گفته جیمز ویلیامز، کارشناس مؤسسه دبلیو تی آر جی، در بازی موش و گربه میان رقیبان نفتی، اوپک برگ های برنده خود را در دست دارد. اگر برای تعیین برنده بازار به سهم طرفین از بازار بنگریم، تولیدکنندگان نفت شیل توانسته اند پیشرفت‌هایی داشته باشند، اما اوپک دو میلیون بشکه در روز ظرفیت مازاد دارد که می تواند با استفاده از آن، یک شبه سهم خود را از تولیدکنندگان نفت شیل پس بگیرد.
وی گفت: اگر اوپک ظرفیت مازاد خود را وارد بازار کند، قیمت نفت تا حدی سقوط می کند که تولیدکنندگان نفت شیل شکست می خوردند؛ در نهایت تنها برنده این بازی مشتریانی خواهند بود که قیمت کمتری برای نفت می پردازند.
این کارشناس یادآور شد که با توجه به این رقابت، قیمت نفت در ماه های باقی مانده سال جاری میلادی میان ۴۰ تا ۵۰ دلار برای هر بشکه نوسان خواهد داشت.

همچنین مطالعه کنید:

وصول ١١٠ هزار میلیارد تومان از ابربدهکاران مالیاتی

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.