صفحه اصلی / مشعل تولید واشتغال درگچساران این بار درصنعت روشن می شود

مشعل تولید واشتغال درگچساران این بار درصنعت روشن می شود

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا این استان با داشتن میدان های نفتی گچساران ۱۷درصد نفت و گاز کشور را تولید می کند و ذخایر معادن شناسائی شده استان نیز ۹۰۰ میلیون تن است ، که سالانه فقط یک سه هزارم آن استحصال و بزرگترین ذخایر فسفات رسوبی کشورحدود ۸۱ میلیون تن را نیز داراست.
نکته جالب توجه این است که تولید ناخالص داخلی استان با احتساب نفت ۹ هزارو ۴۶۷ میلیارد تومان است و با سهم ۲.۶ درصدی در تولید ناخالص کشور، این استان رتبه نهم را داراست و اگر بدون احتساب نفت بررسی شود با یک هزار و۴۸۴ میلیارد تومان و سهم ۰.۵ درصدی کهگیلویه و بویر احمد در جایگاه سی ام قرار می گیرد.
تحلیل این اختلاف چشمگیر همگان، به ویژه مجموعه دولت و مدیران دولتی را به این واقعیت رهنمون می سازد که باید نگاه ویژه به بخش صنعت، معدن و بازرگانی داشت، آنهم در شرایطی که افزایش تولید و ایجاد اشتغال مهم ترین دغدغه رهبر معظم انقلاب است.
فارغ از اینکه چه اقداماتی در گذشته در این استان انجام شده و یا نشده است باید اذعان کرد در دولت تدبیر و امید ۱۱۸ پروانه بهره برداری صنعتی با حجم سرمایه گذاری ۲ هزارو ۶۱۰ میلیارد ریال و اشتغال ۱۲۷۰ نفر در این استان صادر شده است، اقداماتی که گرچه کافی نیست اما نوید آینده ای روشن در این استان می دهد.
درباره بخشی از واحد های مهم این استان در دولت تدبیر و امید می توان ازسیمان مارگون با سرمایه گذاری ۲ هزار ۸۰۵ میلیارد ریال تنها( طرح دارای سرمایه گذار خارجی استان) با اشتغال ۱۵۰ نفر مستقیم ، آجر دهدشت با ۶۲۷ میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و سرمایه گذاری ارزی ۱۰ میلیون یورویی با اشتغال ۱۰۵ نفر ، روغن کشی از دانه های روغنی با ۱۹۳ میلیارد ریال اعتبارو اشتغال ۴۵ نفر وجمع تسهیلات دریافت شده ۱۲۰ میلیارد ریالی، تصفیه روغن خوراکی با ۲۱۸ میلیارد ریال سرمایه گذاری و اشتغال ۷۴ نفر، طرح توسعه تولید مالت – بهنوش گچساران با ۶۰ میلیارد ریال اعتبار و اشتغال ۱۳ نفر مستقیم و طرح تولید انواع نان های حجیم کوبودنا با سرمایه گذاری ۶۰ میلیارد ریالی و اشتغال ۲۲ نفر نام برد.
همان طور که پیش تر نگاشته شد علی رغم تلاش های دولت تدبیر و امید ، هنوز ظرفیت های بسیاری برای شکوفایی بخش های مختلف صنعتی، معدنی و تجاری در این استان وجود دارد که باید با بهرهگیری از آنها سطح رفاه و معیشت مردم ایندیار ارتقا یابد.
اینکه محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم این استان را به عنوان اولین مقصد سفر استانی انتخاب می کند حامل پیام معنا داری است.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر روحانی در سخنان خود درجلسه رای اعتماد مجلس وقتی وزارت صنعت، معدن و تجارت رسید گفت: ' اقای شریعتمداری به استانها سفر کرده ، همه استانها را خوب شناخته در دولت یازدهم و قبل از ما رفت به استانها و همه پروژه ها را دید و بررسی کرد.' پرواضح است که محمد شریعتمداری با علم و آگاهی کافی از فضای استانها و شناخت نسبت به ظرفیت ها و کاستی های هر استان، مسیری را آغاز کرده است امیدبخش که فضای کسب و کار، تولید و اشتغال را در سرتاسر ایران اسلامی درخشان تر خواهد کرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.