صفحه اصلی / آمدن مدیر جدید سازمان میراث

آمدن مدیر جدید سازمان میراث

 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، در این هفته مراسم تودیع زهرا احمدی پور و معارفه علی اصغر مونسان به عنوان رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی  با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد. در این برنامه زهرا احمدی پور گفت: طرح حفاظت متمرکز الکترونیک و ایجاد مرکز مانیتورینگ الکترونیک محوطه‌ها و ابنیه تاریخی در سراسر کشور آغاز شده است. با تامین اعتبار در بودجه سنواتی می‌توان این طرح را با سرعت نهایی کرد تا حفاظت از محوطه‌ها و ابنیه به شکل اصولی انجام شود. مقدمات احیای انجمن‌های میراث فرهنگی صورت پذیرفت. انجمن‌های میراث فرهنگی ظرفیتی است مغفول مانده که قانون‌گذار در اختیارمان قرار داده تا به مدد فداکاری اعضای این انجمن‌ها پروسه حفاظت و حراست از ابنیه تاریخی به شکلی مردمی و داوطلبانه انجام شود. انجمن‌های میراث فرهنگی می‌توانند حفاظت از میراث فرهنگی را مردمی کنند. ما هیچ چاره‌ای جز مردمی کردن فرآیند حفاظت و حراست از میراث فرهنگی کشورمان نداریم. هرچقدر هم به‌درستی نیروهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاریمان را در این حوزه توسعه دهیم بدون یاری و حساسیت مردم نمی‌توانیم موفقیتمان را در این حوزه به درجه‌ای مطلوب برسانیم.
 
ایجاد میراث فرهنگی جدید برای آیندگان در دستور کار رئیس جدید
 
همچنین در این برنامه علی اصغر مونسان رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی که پیش از این مدیریت مناطق آزاد کیش را بر عهده داشت گفت: برنامه هایی از قبیل احیاء میراث تاریخی کشورمان را در دستور کار قرار داده ایم. ایجاد میراث فرهنگی جدید برای آن عزیزان، ایجاد حریم امن برای اماکن تاریخی ارزشمند، بهره برداری از ظرفیت های مردمی نظیر توسعه موزه های خصوصی، فرهنگ سازی و حفاظت و بهره برداری از ظرفیت ها، اصلاح نظام نامه تعهدآور برای همه ارگان های حکومتی، نظارتی و اجرایی کشور در راستای حفظ و حراست از میراث فرهنگی، جذب سرمایه گذاران مرتبط در بهره برداری از بناهای تاریخی در دستور کار این سازمان قرار خواهد گرفت.
 
چالش های رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی از نگاه جهانگیری
 
در این برنامه قشقاوی، مهرعلیزاده، جلالی، کواکبیان، فعالان بخش خصوصی گردشگری، صنایع دستی و کارکنان و کارشناسان سازمان میراث فرهنگی حضور داشتند و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور  گفت: این سالن در سازمان میراث فرهنگی سالن جالبی است چون برای مراسم تودیع و معارفه زیاد به این مکان آمده ام. وقتی جایی مهم باشد چنین رفت و آمدهایی هم در آن اتفاق می افتد. تودیع و معارفه یک سنت حسنه است.
 
جهانگیری افزود: نمایندگان مجلس در زمان بررسی صلاحیت وزرا نمایشی از دموکراسی، آزادی و اخلاق مداری را ارائه کردند و همچنین هیچ وقت مسائلی که تأثیری در مدیریت فرد مورد نظر نداشت مطرح نشد.  نمایندگان مجلس به دو سوم از وزرا بیش از ۲۰۰ رأی دادند.
 
معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دو چالش بزرگ پیرامون سازمان میراث فرهنگی است که برخی به آن ابرچالش می گویند که سریعا باید به آنها پرداخته شود.کی از چالش های فراسازمانی سازمان میراث فرهنگی این است که ما هنوز در حوزه حاکمیتی نتوانستیم همه شرایط را برای فهم مشترک این سه موضوع پیدا کنیم. هر کسی از سازمان میراث فرهنگی یک سهمی دارد و می خواهد بر مبنای آن عمل کند. باید دید که این مجموعه موضوعات در توسعه اقتصادی و فرهنگی ما چه جایگاهی دارد و چه آثاری را روبروی این مجموعه خواهد گذاشت.   ۱۴ سال از عمر سازمان میراث فرهنگی به معنای فعلی آن می گذرد در صورتی که از لحاظ نظام اداری پیشینه قدیمی دارد. هر کسی به هر بخشی از آن که نگاه می کند فکر می کند بقیه بخش ها جزء پیکر واحد سازمان نیست. شاید یکی از علت های آن تغییرات مکرر مدیریت این سازمان بوده است. ما امیدواریم آقای مونسان چهار سال در این سازمان بماند و آن را تبدیل به یک پیکره واحد کند. باید موانع ساختاری برطرف شود.
 
هیچ تیمی ندارم که بخواهم آن را به سازمان وارد کنم
 
علی اصغر مونسان پس از دریافت حکم ریاست سازمان میراث فرهنگی از معاون اول رئیس جمهور در جمع خبرنگاران گفت: همه آنهایی که سابقه همکاری با من را دارند می دانند که من هیچ تیمی ندارم و تیم گرا نیستم. هر کسی نقش خود را ایفا می کند؛ حتما همکارانی که در این سازمان حضور دارند از همکاران خوب من خواهند بود. همکاران سابق را نیز پتانسیلی می دانم و از ترکیب نیروهای فعلی استفاده خواهیم کرد.
 
همچنین در این هفته محمد محب‌خدایی به عنوان معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی منصوب شد.محب خدایی پیش از این  معاون گردشگری جزیره کیش بود که طی حکمی از سوی معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، به‌عنوان معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی منصوب شد.
 
 
 
دیوار پنهان مجموعه تخت جمشید شناسایی شد
 
سرپرست هیئت باستان‌شناسی آبراهه‌های تخت جمشید گفت: همزمان با کاوش آبراهه‌ها، دیوار پنهان بخش جنوبی مجموعه جهانی تخت جمشید شناسایی شد.
 
احمدعلی اسدی اظهار داشت: با شروع کاوش‌های تخت جمشید از ۹۰ سال پیش خاک حاصل از کاوش‌ها در بخش جنوبی تخت گاه تل بزرگی را به وجود آورده که بخشی از دیوار جنوبی را ناپدید کرده بود.  در فصل سوم کاوش آبراهه‌های تخت جمشید بخشی از این دیوار که ۱۴ متر ارتفاع دارد، کشف شد که با خاک‌برداری کامل دیوار جنوب، مسیر گردشگری نیز در آینده تغییر می‌کند. 
 
بلوچستان از منطقه قرمز گردشگری خارج شد
 
این هفته کامبیز مشتاق گوهری مدیر کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان در این باره به خبرنگار مهر گفت: لونلی پلنت در گزارش امسال خود نوشته است که گردشگران خارجی می توانند به استان سیستان و بلوچستان سفر کنند جز صد کیلومتری مرز افغانستان. همچنین روزنامه گاردین نیز در سال ۲۰۱۳، مقاله ای در این ارتباط نوشته بود اما به تازگی در گزارشی تأکید کرده که گردشگران آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی و ژاپنی منطقه بلوچستان را به عنوان منطقه زرد یعنی منطقه ای که می توان گردشگر خارجی به آنجا اعزام کرد می داند.
 
وی گفت: البته در این مورد نگران سیستان نیستم چون سیستان جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیار مهمی از جمله شهر سوخته و کوه خواجه دارد که دارای برد بین‌المللی هستند و به راحتی می توان برای آنها گردشگر خارجی جذب کرد، بستگی دارد که  در مرز صد کیلومتری افغانستان چه آثار تاریخی داشته باشیم و برای آن چه برنامه ریزی هایی کنیم.
 
بررسی اولویت ثبت جهانی میراث فرهنگی ایران در سال ۲۰۱۹
 
 پرونده های میراث جهانی که برای سال ۲۰۱۸ در کمیته میراث جهانی یونسکو مورد بررسی قرار می گیرد تا در این فهرست ثبت شود پرونده جنگل های ارسباران و منظر باستان شناسی فارس است.
 
برای سال ۲۰۱۹ نیز چند پرونده در دست بررسی است که اکنون قرار است از بین آنها پرونده ای که دارای اولویت است انتخاب شود. یکی از آنها بافت تاریخی روستای ماسوله، بافت تاریخی روستای اورامان در کردستان و دیگری جنگل های هیرکانی است. هر کدام از این پرونده ها که شرایط مساعدتری را داشتند برای بررسی در سال ۲۰۱۹ به یونسکو پیشنهاد می شوند.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.