صفحه اصلی / حرکت نقدینگی به سوی بازار سکه

حرکت نقدینگی به سوی بازار سکه

مجتبی کاوه
به گزارش کسب و کار نیوز حرکت نقدینگی به سوی بازار سکه اتفاق چندان خوشایندی برای دولت نیست، چراکه دولت طرفدار ثبات در بازارهای غیرمولد است تا نقدینگی جذب بازارهای مولد شود، اما به گفته کارشناسان، شرایط اقتصادی فعلا به گونه‌ای نیست که بخش تولید و بازارهای مولد – بازار مسکن و بازار سرمایه – برای سرمایه‌گذاران جذاب باشد. با این اوصاف سکه در کورس گرانی قرار گرفته و با وجودی که ترمزهایی در برابر جهش قیمت آن وجود دارد، ادامه داشتن گرمای بازار این محصول اطمینان‌بخش، محتمل است. 
تاثیر ترامپ و بازگشت اعتماد به رشد اقتصادی چین بر اونس جهانی طلا
اگر سری به صرافی‌های حد فاصل میدان فردوسی تا خیابان منوچهری بزنید، می‌بینید قیمت انواع سکه روی تابلوها آرام و قرار ندارد و اگر روند یک ماه اخیر قیمت‌ها را بررسی کنید، می‌بینید بردار قیمت با دامنه نوسان اندک همواره رو به بالا حرکت کرده است. یکی از فعالان این بازار با بیان اینکه حرکت صعودی سکه طی یک ماه اخیر شتاب گرفته ولی سیر صعودی قیمت طی ۶ ماه اخیر همیشه وجود داشته است، به «کسب‌وکار» می‌گوید: از ابتدای مردادماه تاکنون، سکه تمام طرح جدید حدود ۲۵ هزار تومان و نیم‌سکه نیز به همین مقدار افزایش داشته و قیمت ربع سکه و سکه گرمی و تمام سکه طرح جدید هم ۲۰ هزار تومان افزایش داشته است. این افزایش بیشتر در نیمه دوم مرداد ماه اتفاق افتاده و روند افزایش باز هم ادامه دارد. امید هوشیار در پاسخ به این پرسش که براساس چه تحلیل و استدلالی روند افزایش قیمت سکه را ادامه‌دار می‌دانید، گفت: بازار سکه ایران تحت‌تاثیر سه عامل اصلی قرار دارد. اول، قیمت اونس جهانی طلا، دوم قیمت دلار و سوم اتفاقات و تحولات سیاسی و اقتصادی که جهت‌دهنده به حرکت نقدینگی هستند. وی ادامه داد: قیمت اونس جهانی طلا از ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی روند افزایشی داشته و با توجه به انتخاب ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا و بازگشت اعتماد به رشد اقتصادی چین – که اولی موجب افزایش تنش‌ها در اقتصاد جهانی و دومی موجب افزایش خرید طلا توسط چین شده است – سیر افزایش قیمت اونس جهانی طلا ادامه خواهد داشت. 
افزایش تقاضای خرید سکه توسط طلافروشی‌ها و مردم
 درباره دومین عامل یعنی قیمت دلار نیز می‌توان به وضوح افزایش قیمت را در بازار ارز مشاهده کرد. بازگشت قیمت دلار به محدوده قیمت ۳ ماه پیش یعنی بین ۳۵۰۰ تا ۳۶۰۰ تومان تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسد و اگر تزریق ارز به بازار توسط دولت نبود قیمت دلار حتما الان بیشتر از ۴ هزارتومان بود. با توجه به سیاست‌های اعلامی توسط دولت جدید، اگر قرار بر یکسان‌سازی نرخ ارز باشد قیمت دلار در اندک زمانی از محدوده ۴ هزارتومان عبور خواهد کرد. این تحلیل‌گر بازار طلا با بیان اینکه عامل سوم یعنی جهت‌گیری جریان نقدینگی بر اساس تحولات سیاسی و اقتصادی نیز نشان‌دهنده سیگنال‌های حرکت نقدینگی به سوی بازار سکه است، تصریح کرد: در ایران همبستگی و چسبندگی قیمت دلار و سکه تا حدودی مانع افزایش قیمت سکه شده است اما آنچه در بازار مشاهده می‌کنیم این است که تقاضا برای خرید سکه توسط طلافروشی‌ها و مردم عادی طی یک ماه اخیر رو به افزایش گذاشته و این روند کماکان ادامه دارد. 
فرار نقدینگی از بازار بورس به بازار سکه
یک تحلیل‌گر اقتصادی دیگر نیز با بیان اینکه بخشی از نقدینگی بازارهای موازی یعنی بازار مسکن و بورس راهی بازار ارز و سکه شده است، به «کسب وکار» گفت: طبق آمارهای منتشر شده، از ابتدای سال نقدینگی بالغ بر ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از بورس خارج شده است و بخشی از این نقدینگی قطعا به بازار سکه می‌رود. مرتضی تهامی با اشاره به ادامه روند خروج نقدینگی از بورس افزود: با تداوم عملکرد ضعیف و بازدهی منفی بازار سرمایه، نقدینگی بیشتری از این بازار به سوی بازار ارز و سکه خواهد رفت، مگر اینکه تحولات اقتصادی سیر و سوی دیگری بگیرد که چشم‌اندازها چنین چیزی نشان نمی‌دهد. 

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.