صفحه اصلی / نوسازی ناوگان جاده‌ای، سالانه ۵۰۰ هزار شغل مستقیم ایجاد می‌کند

نوسازی ناوگان جاده‌ای، سالانه ۵۰۰ هزار شغل مستقیم ایجاد می‌کند

 صنعت حمل و نقل در کشور، خواستار توجه ویژه دولت دوازدهم به این بخش شد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به ظرفیت‌های درآمدی و اشتغال‌زایی صنعت حمل‌ونقل در کشور، خواستار توجه ویژه دولت دوازدهم به این بخش شد.
مجتبی بهاروند در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» گفت: بخش حمل‌ونقل، ترانزیت و لجستیک، به‌عنوان صنعت ارزآور دنیا در قرن بیست و یکم معرفی می‌شود که شانه‌به‌شانه صنعت گردشگری، برای کشورهای فعال در این حوزه، ارزآوری دارد و حتی در مواردی از بخش گردشگری نیز پیشی می‌گیرد.
بهاروند با اشاره به موقعیت شاخص جغرافیایی ایران و قرار گرفتن در مسیر شاهراه‌های جهانی و همچنین دسترسی به آب‌های آزاد، این فرصت را مغتنم و ممتاز برشمرد و یادآور شد: همه این ظرفیت‌ها اگر به‌درستی مورد بهره‌برداری قرار گیرند، می‌توانند برای اقتصاد ما منفعت به همراه آورند.
وی افزود: به اذعان بسیاری از کارشناسان، حوزه ترانزیت، لجستیک و حمل‌ونقل می‌تواند تا ۱۰ میلیارد دلار برای ما درآمدزایی خالص داشته باشد و این در حالی است که صدور کالا سود محدودی دارد چون بخشی از آورده مالی آن صرف مواد اولیه، کارگر، دستمزد و غیره می‌شود اما بهره مالی ترانزیت خالص تلقی می‌شود.
بهاروند با انتقاد از فراهم نبودن زیرساخت‌ها در این بخش، عنوان کرد: متأسفانه این‌گونه فرصت‌ها در کشور ما به‌سادگی از دست می‌روند چراکه اغلب برای بهره‌برداری از آن‌ها آمادگی کافی نداریم.
او گفت: یکی از ضعف‌های شاخص ما در حوزه حمل‌ونقل متوجه قوانین سختگیرانه دولتی است که نه‌تنها تسهیلگر نیستند بلکه دست‌اندازهای مختلفی را برای فعالان این بخش به وجود می‌آورند.
بهاروند نبود یک متولی توانمند در حوزه حمل‌ونقل را مشکل دیگری دانست که باعث شده ظرفیت‌های حوزه حمل‌ونقل تجاری تحلیل برود. وی گفت: در بسیاری از کشورهایی که در بخش حمل‌ونقل فعال‌اند، وزارتی با همین محوریت شکل‌گرفته که تمامی امور مرتبط با این حوزه را در بخش‌های گمرک، قرنطینه و مسائل دیگر بر عهده دارد. قرار گرفتن تمامی ساختارهای مرتبط با حوزه حمل‌ونقل، زیر یک چتر باعث همگرایی و هماهنگی بیشتر می‌شود اما متأسفانه این روند در کشور ما محقق نشده و به همین دلیل هر سازمان و نهادی نیز در اصطلاح ساز خود را می‌زند.
وی با اشاره به سهم ۸ ‌درصدی حمل‌ونقل در تولید ناخالص ملی، عنوان کرد: همین سهم و جایگاه، بهانه کافی برای ایجاد یک وزارتخانه را فراهم می‌کند اما متأسفانه عزمی برای توجه به این موضوع وجود ندارد.
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، «فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل» را دومین مشکلی دانست که گریبان گیر بخش حمل‌ونقل تجاری ایران است و یادآور شد: با این ناوگان گران و فرسوده نمی‌توانیم جایگاه رقابتی خودمان را در عرصه جهانی حفظ کنیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد که سالانه باید ۲۵۰ هزار دستگاه در ناوگان ما نوسازی شود که تحقق این امر به معنای ایجاد ۵۰۰ هزار شغل مستقیم و چیزی حدود دو میلیون شغل غیرمستقیم است؛ بنابراین اگر این ضرورت‌ها محقق شوند، درآمدی که حق کشورمان است، با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران، نصیبمان می‌شود اما متأسفانه در حال حاضر چشم‌اندازی خوبی برای تحقق این مهم متصور نیستیم.
بهاروند با انتقاد از به تعویق افتادن موضوع تفکیک بعضی وزارتخانه‌ها، خواستار قرار گرفتن بخش حمل‌ونقل در یک ساختار مستقل شد و گفت: زمانی بخش حمل‌ونقل زیرمجموعه حوزه راه و ترابری بود و سایه اولویت‌های بخش راه‌سازی بر سر آن سنگینی می‌کرد. حالا نیز در ساختاری قرارگرفته که مباحث مسکن و شهرسازی در آن اولویت دارد و همه این‌ها، بیش از گذشته بخش حمل‌ونقل را مهجور کرده است.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.