صفحه اصلی / ایران در ارائه مقالات پزشکی پُراستناد رتبه شانزدهم جهان را دارد

ایران در ارائه مقالات پزشکی پُراستناد رتبه شانزدهم جهان را دارد

 و افزایش تعداد مقالات پُراستناد در دنیا برخوردار شده و هم اینک در این زمینه رتبه شانزدهم جهان را دارد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، رضا ملک زاده، شنبه در حاشیه دومین مدرسه تابستانی اخلاق در پژوهش، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در شیراز بر ضرورت افزایش کیفی تحقیقات علمی تاکید کرد و افزود: تعداد مقالات چاپ شده دانشگاه های علوم پزشکی در مجلات مهم دنیا به نسبت سایر دانشگاه های کشور نیز چشمگیر بوده است.
وی همچنین بر لزوم توجه به ایجاد دانشگاه های نسل سوم و شکل گیری و توسعه شرکت های دانش بنیان، تولید علم و ایجاد اشتغال در کنار آن، انجام تحقیقات مشترک با دانشگاه های بین المللی، تبدیل تحقیقات و پژوهش ها به محصولات تولیدی و ایجاد فرآیند کاربردی در حوزه سلامت تاکید کرد.
ملک زاده اضافه کرد: لزوم توجه به استفاده از بودجه غیر دولتی در تحقیقات پزشکی، افزایش رابطه صنعت و دانشگاه، لزوم توجه جدی به توسعه کیفی پژوهش ها، فعال بودن کمیته های اخلاق در زمینه آموزش و ایجاد شرایط سالم برای انجام تحقیقات و انجام مطالعات بزرگ آینده نگر، از جمله مواردی است که باید به آنها اهتمام داشت.
ملک زاده، همچنین در دومین مدرسه تابستانی اخلاق در پژوهش، بیان کرد: فعالیت های مهمی در حوزه پزشکی در کشور انجام شده که از جمله آنها، ایجاد موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران، راه اندازی برنامه ثبت بیماری و افزایش واحدهای تحقیقاتی در بیمارستان هاست.
وی ادامه داد: حمایت از آزمایشگاه ها، اجرای برنامه اخلاق حرفه ای، افتتاح ۱۰ آزمایشگاه جامع در کشور، توسعه و تکمیل آزمایشگاه های تحقیقاتی، ایجاد مطالعات کوهورت در زمینه بزرگسالان، مادران باردار و کارکنان بخش سلامت از دیگر فعالیت های انجام شده در حوزه پزشکی کشور به شمار می آید.
مطالعه هم‌گروهی کوهورت، نوعی مطالعه طولی (گونه‌ای از مطالعات مشاهده‌ای) است که در پزشکی، علوم اجتماعی، علوم آماری و اکولوژی کاربرد دارد. این مطالعات به بررسی مولفه های خطر می‌پردازد و گروهی از افراد سالم (به دور از بیماری) را تحت بررسی قرار می‌دهد.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: تحقیقات علوم پزشکی در کشور، رونق خوبی پیدا کرده و یکی از اقدام های بسیار مهم آن، سلامت تحقیقات از نظر رعایت حقوق بیماران، رعایت اصول صحیح تحقیقات به ویژه رعایت اصول اخلاق نشر است.
ملک زاده افزود: در چهار سال گذشته، نزدیک به ۱۵۰ کمیته اخلاق پزشکی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور با یک هزار عضو فعال ایجاد شده است و برنامه آموزشی برای اعضای این کمیته ها، در فاصله زمانی منظم برگزار می شود.
وی گفت: کمیته های اخلاق پزشکی، بر رعایت اصول اخلاق در تحقیقات نظارت می کنند، تا تحقیقات در چارچوب موازین اخلاقی انجام شود.
ملک زاده بیان کرد: یکی از موازین بسیار مهم در تحقیقات علوم پزشکی، رعایت اخلاق است، یعنی افرادی که موضوع تحقیق هستند، باید در مراحل تحقیق به آنان صدمه ای وارد نشود و تحقیق نیز نباید قبل از نتیجه واقعی اعلام شود و همین امر موجب پیشگیری از چاپ مقالات تقلبی در آینده می شود.
وی افزود: تمام طرح های تحقیقاتی در ایران باید در کمیته اخلاق مصوب شود و این کمیته ها موظف هستند بر این طرح ها نظارت و آنها را بررسی کنند.
ملک زاده، مهم ترین اقدامات در حوزه پژوهش ها و فناوری سلامت را توسعه و تکمیل آزمایشگاه های جامع تحقیقات، توسعه کیفی پژوهش ها، شرکت های دانش بنیان، موسسه ملی توسعه علوم پزشکی ایران دانست و گفت: به دنبال تحول بسیار عظیم در حوزه پزشکی هستیم.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این همایش، بیان داشت: با توجه به اینکه فعالیت های پژوهشی در دانشگاه های علوم پزشکی در حال گسترس است، پرداختن به موضوع اخلاق در حوزه پژوهش بسیار مهم است.
سید بصیر هاشمی، با اشاره به بررسی تمام طرح های پژوهشی، فناوری و طرح های مرتبط با حوزه زیست پزشکی در کمیته اخلاق در دانشگاه ها، گفت: به سبب رشد فزاینده ای که در حوزه پژوهش وجود دارد، توانمندسازی استادان و دانشگاهیان در کمیته اخلاق، ضروری است.
وی، ادامه داد: شمار اعضای هیات علمی پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال ۹۲ حدود ۳۳ نفر بود اما هم اینک به ۷۰ نفر افزایش یافته و این امر حاکی از افزایش صد در صدی تعداد اعضای هیات علمی پژوهشی در این دانشگاه است.
هاشمی گفت: در سال های اخیر، در کنار جذب اعضای هیات علمی پژوهشی، با برگزاری تخصصی دکترای پژوهشی، پزشک پژوهشگر، پسادکترا و دستیار پژوهشی، تلاش کرده ایم زمینه ای برای جذب پژوهشگران و تقویت فعالیت های آنان فراهم سازیم تا در مسیر اعتلای این دانشگاه و سلامت عمومی جامعه، از آنها بهره گیریم.
او بیان داشت: همچنین با هدف توسعه و تقویت زیرساخت های پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از سال ۹۲ تاکنون، با تدوین برنامه راهبردی پنج ساله و چارت تشکیلاتی معاونت، مبادرت به راه اندازی برج پژوهشی محمد رسول الله(ص) به عنوان تنها برج پژوهشی کشور کردیم.
هاشمی اضافه کرد: توسعه و افزایش مراکز تحقیقاتی، پژوهشکده ها، تقویت و جذب نیروی انسانی پژوهشی، افزایش مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان، راه اندازی اتاق های تمیز و راه اندازی نظام ثبت بیماری ها و داده های نظام سلامت، از جمله اقدام هایی است که در مدت یاد شده از سوی این دانشگاه صورت گرفته است.
مدرسه تابستانی اخلاق در پژوهش که با برنامه ریزی، هماهنگی و سازماندهی بین دانشگاه علوم پزشکی شیراز و معاونت پژوهشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور تمام دانشگاه های علوم پزشکی کشور از امروز (شنبه) در شیراز آغاز شده تا سوم شهریور ۹۶ ادامه دارد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.