به گزارش کسب و کار نیوز، در زنجیره توزیع سر و صدا به پا کرده و موجب ترس مصرفکنندگان شده است. طبق این طرح، الزام درج قیمت برخی اقلام غیر اساسی روی کالا به صورت آزمایشی حذف و قیمتگذاری به عاملان توزیع – خردهفروشان – واگذار میشود. مردم که مارگزیده گرانفروشی هستند، از ریسمان سیاه و سفید هر طرحی که قیمتگذاری را به توزیعکنندگان- چه عمدهفروش و چه خردهفروش – واگذار کند، میترسند. در مقابل متولیان بخش خصوصی بازار و بهویژه بنکداران معتقدند این طرح در بازار رقابتی کنونی به نفع مصرفکننده تمام میشود. به عقیده آنها، سوءاستفاده از درج نشدن قیمت روی کالا در شرایطی امکانپذیر بود که تعداد واحدهای صنفی توزیعکننده و همچنین کالاهای مورد نیاز مردم محدود بود. سوال اینجاست که آیا باید به گفته آنها که میگویند حتی قیمتگذاری و تنظیم بازار کالاهای اساسی نیز میتواند بر عهده بخش خصوصی واگذار شود، اعتماد کرد؟ به نظر میرسد برای رسیدن به جواب باید منتظر باشیم تا با اجرای این طرح فواید و مشکلات آن بهتر مشخص شود. یدا… صادقی، معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه این طرح با نظرخواهی از نمایندگان تشکلهای تولیدکننده، توزیعکننده، سازمان حمایت و اتاق اصناف اجرایی شده است، درباره این طرح چنین توضیح میدهد: کالاهایی که برای اجرای این طرح در فاز اول انتخاب شدهاند سهم اساسی در سبد خانوار ندارند. یعنی کالاهایی مانند انواع کیک و بیسکویت، چیپس و پفک، آدامس، شیرینیهای کارخانهای و سایر تنقلات به همراه مواد سلولزی مانند دستمال کاغذی یا حولههای کاغذی در فاز اول این طرح قرار دارند. وی ادامه داد: در شرایط کلی تولیدکننده موظف است براساس قیمت تمامشده و شرایط رقابتی بازار قیمتی برای کالای خود تعیین کرده و آن را روی محصول درج کند، اما گاه شاهد بودیم اگر تولیدکنندهای قیمت تمامشده خود را پایینتر از سایرین عنوان میکرد، واحدهای خردهفروش خرید از او را در اولویت قرار نداده و برای دستیابی به حاشیه سود بیشتر او را از بازار خود حذف میکردند. بر همین اساس تولیدکنندگان مجبور بودند در فضای رقابتی قیمت خود را پایین نیاورند تا حاشیه سود توزیعکننده محفوظ بماند. اما اگر قرار بر آن باشد که خود توزیعکننده در برخی بخشها مسئول قیمتگذاری باشد، در برخی موارد میتوان شرایطی به مراتب بهتر را متصور شد. نکته دیگر آنکه تمام این کالاها از طریق شرکتهای پخش به دست توزیعکنندگان میرسد و اینگونه نیست که توزیع این کالاها از طریق واسطهها صورت گیرد. بر همین اساس با توجه به فاکتوری که از سوی شرکت پخش صادر شده و ضرایب سودی که برای هر بخش مشخص شده، میتوان به راحتی اعلام کرد که چه قیمتهایی باید رعایت شود.
درج قیمت روی کالا موجب از بین رفتن رقابت شده است
رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی نیز با بیان اینکه حذف قیمت روی کالاهای مشمول این طرح به نفع مصرفکننده است، به «کسبوکار» میگوید: درج قیمت مصرفکننده روی کالاها، موجب از بین رفتن فضای رقابتی در توزیع و فروش شده است و برخی از فروشگاهها و عرضهکنندگان کالا از این موضوع به نفع خود استفاده و در واقع سوءاستفاده میکنند. محمد آقاطاهر در پاسخ به این سوال که مردم نگران گرانفروشی بعد از حذف برچسب قیمت روی کالاهای این طرح هستند، گفت: اگر مردم متوجه این نکته باشند که در محصولات اعلامشده در فاز اول این طرح رقابت شدیدی بین تولیدکنندگان وجود دارد و قیمت درجشده روی کالا به مانعی برای کاهش قیمت و رقابتی شدن قیمت به نفع مصرفکننده تبدیل شده است، این نگرانی از بین میرود. وی با بیان اینکه نظام قیمتگذاری و توزیع درباره بسیاری از کالاها میتواند توسط خود بخش خصوصی مدیریت شود، اظهار کرد: امیدواریم نتیجه مثبت این طرح موجب شود که حتی تنظیم بازار کالاهای پرمصرف نیز از حوزه کار دولت و سازمانهای دولتی خارج شود و در کالاهایی که تولید آنها به حد رقابت رسیده این کار به بخش خصوصی واگذار شود.