صفحه اصلی / عملیات ژئوفیزیک هوایی استان های خراسان رضوی و مازندران آغاز شد

عملیات ژئوفیزیک هوایی استان های خراسان رضوی و مازندران آغاز شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، افتتاح این پروژه که به شکل ویدئو کنفرانس در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت و عملیات مغناطیس و رادیومتری هوابرد در استان مازندران با هدف شناسایی و پتاسیل یابی مواد معدنی و در منطقه کلات واقع در خراسان رضوی نیز به صورت همزمان آغاز شد.
بر اساس این پروژه، در استان مازندران عملیات برداشت ژئوفیزیک هوایی به میزان ۱۵ هزار کیلومتر خطی به درخواست شرکت سرمایه گذاری غدیر و با روش مغناطیس سنجی و رادیومتری انجام خواهد شد.
همچنین در منطقه کلات واقع در خراسان رضوی، برای حل معضل کم آبی و جلوگیری از خروج آب درکشور، در پی اکتشاف منابع آب های کارستی به ویژه در مناطق مرزی از سوی کارشناسان سازمان زمین شناسی کشور، مطالعات صورت می گیرد.
پوشش گیاهی در استان مازندران شناسایی ذخایر معدنی را با دشواریهایی روبرو ساخته و برداشت داده های ژئوفیزیک هوایی به صورت پوشش سراسری برای شناسایی ذخایر زیر زمینی از اهمیت بالایی برخوردار است.
براساس پروژه ژئوفیزیک هوایی در بخش جنوبی استان مازندران با توجه به پتانسیل بالای معدنی، برداشت تقریبی به طول ۱۳ هزار و ۲۰۰ کیلومتر خطی پرواز در محدوده ای با وسعت سه هزار کیلومتر مربع صورت می گیرد.
استان مازندران شامل بخش هایی از برگه های یک دویست و پنجاه هزارم زمین شناسی ساری، آمل، قزوین، سمنان، تهران و گرگان است .
ذخایر فلزی از جمله سرب و روی، فلورین، بوکسیت، ماسه ریخته گری و آهن، قلع ، تنگستن و طلا بطور احتمالی در منطقه یاد شده وجود دارد.
همچنین استان خراسان رضوی به عنوان یکی از مناطق اولویت دار برای اکتشاف منابع آب های کارستی ( استخراج آب از لایه های ۳۰۰ تا ۵۰۰ متری عمق زمین ) در بین ۳۱ استان کشور شناخته شده و مناطقی که با مشکل تامین آب شرب برای ساکنان روبرو شده اند، انتظار می رود در قالب این طرح نیاز آنها برطرف شود.
شناسایی و اکتشاف آب های زیر زمینی با تلاش کارشناسان سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور برای نخستین بار در منطقه خاورمیانه با روش مطالعات ژئوفیزیک هوایی صورت می گیرد.
مطالعات کارشناسان سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور نشان می دهد که شیب لایه های زیرین زمین از سمت ایران به سوی ترکمنستان است و این امر سبب خروج و تخلیه منابع ارزشمند آب کارستی متعلق به ایران زمین به ترکمنستان می شود و بنابراین بررسی و شناسایی منابع اب زیر زمینی ضرورت دارد .
به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی ایران نخستین کشور در منطقه خاورمیانه است که فناوری و دانش ژئوفیزیک هوایی با استفاده از بالگرد ( اچ ای ام ) را به دست می آورد .

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.