صفحه اصلی / معیارهای انتخاب اعضای اقتصادی کابینه

معیارهای انتخاب اعضای اقتصادی کابینه

سرمقاله 
 که معیارهای انتخاب اعضای کابینه چیست.
هیچ‌گاه پاسخ مناسبی برای نحوه انتخاب کابینه از سوی دولت‌های مختلف به مردم اطلاع‌رسانی نشده است و همگان براساس گمانه‌زنی‌ها تحلیل می‌کنند و عمدتا جریانات سیاسی به دنبال سهم‌خواهی از اعضای کابینه هستند و موضوع معیشت مردم و 
سیاست‌گذاری‌های عمومی برای رفع تنگناهای اقتصادی همواره مغفول مانده است. مردم و فعالان اقتصادی انتخاب وزرا از بین جریان‌ها و دسته‌های سیاسی را از رئیس‌جمهوری مطالبه ندارند. مطالبه از رئیس‌جمهوری انتخاب افراد صالح، کارآمد و شجاع برای حل و فصل معضلات اقتصادی است، اما به‌طور مشخص تاکنون هیچ‌گاه به‌صورت کامل معیار تجربه اقتصادی فرد انتخاب‌شده به عنوان وزیر ملاک نبوده است.
 اگر هم بحث تجربه شده، عموما تجربه مدیریتی در بخش‌های دیگر ملاک عمل قرار گرفته یا تحصیلات مرتبط با حوزه عملکرد مد نظر قرار گرفته، اما مشخص است علاوه بر تحصیلات مرتبط، اصلی‌ترین موضوع این است که آیا وزرای اقتصادی خودشان تاکنون تجربه بنگاه‌داری حتی در رده پایین به‌صورت شخصی و خصوصی را داشته‌اند؟ وزیری که تاکنون تجربه اداره حتی یک شرکت خصوصی یا یک بنگاه اقتصادی را نداشته است توان درک عملی مشکلات و تفکر در مورد روش حل مشکلات را نخواهد داشت.
 اگر ملاک انتخاب وزرای صنعتی و اقتصادی تجربه عملی و گرداندن حداقل یک واحد خصوصی بود، درک آنها از مسائل و مشکلات اقتصادی مانند نظام بانکی، مالیات، بیمه، گمرک، مسائل کارگری و… فرق می‌کرد و می‌توانستند راه‌حل‌های واقعی و به دور از فضای ذهنی ارائه کنند. بهترین تئوری‌پرداز و مدرس شنا نمی‌تواند مفهوم شنا کردن را بداند و بیاموزد مگر آنکه حداقل یکبار خیس شده و شنا کرده باشد. وزرایی که خود کار اقتصادی نکرده‌اند و نتوانسته‌اند حتی یک بنگاه کوچک یا متوسط را اداره کنند، چگونه می‌توانند درک درستی از فضای واقعی داشته باشند؟ حداقل توقع فعالان اقتصادی انتخاب وزرای صنعتی و اقتصادی با داشتن تجربه شخصی و خصوصی در این حوزه‌هاست. 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.