صفحه اصلی / اتصال ایران به زنجیره جهانی قطعه‌سازی

اتصال ایران به زنجیره جهانی قطعه‌سازی

مجتبی کاوه

به گزارش کسب و کارنیوز،  در صورت اجرای درست قراردادی که دیروز به امضای مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی ایران، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت رنو و مدیرعامل هلدینگ پرتو نگین ناصح (نگین‌خودرو) رسید، ایران علاوه بر تولید مشترک خودرو با این خودروسازی صاحب‌نام فرانسوی، به هاب تحقیق و توسعه قطعه‌سازی شرکت رنو در منطقه تبدیل می‌شود.
 این امر گامی بلند در ارتقای کیفی صنعت خودروی ایران و باز شدن دروازه‌های صادراتی به روی صنعت خودروی کشور است و همچنین اتصال ایران به زنجیره جهانی قطعه‌سازی را در پی  خواهد داشت. 
البته نکته‌های قابل تاملی نیز درباره این قرارداد وجود دارد که اندکی از شیرینی چنین رویداد بزرگ و پراهمیتی می‌کاهد. نخستین نکته اینکه تا دیروز اسمی از شریک ایرانی این طرح برده نشده بود و در اظهارنظرهای رسمی همواره سخن از مشارکت ایدرو و رنو می‌رفت. سوال اینجاست که شریک ایرانی این طرح طبق کدام معیار و ملاحظات انتخاب شده و آیا موازین قانونی در واگذاری ۲۰ درصد از سهام این طرح به شریک ایرانی رعایت شده است؟ نکته دیگر اینکه با وجود اشتیاق و حتی تشنگی بازار ایران به تولید خودروی جدید و مدرن در محدوده قیمت ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان – که قدرت خرید طبقات متوسط اجتماع است – چرا معاون وزیر صنعت، قیمت محصولات تولیدی در این طرح را به‌طور مبهم زیر ۱۰۰ میلیون تومان اعلام کرد تا راه برای فروش این خودروها به قیمت‌های خارج از توان خرید اغلب مردم باز باشد؟ مسئولان دولتی در مراسم امضای قرارداد بر این نکته تاکید کردند که این قرارداد حاصل مذاکره سخت و فشرده ۱۰ ماهه بوده است. کوتاه سخن اینکه قرارداد ۶۶۰ میلیون یورویی با خودروساز فرانسوی باید از جنبه‌های مختلف زیر ذره‌بین نقد قرار گیرد تا افکار عمومی به این اطمینان برسد که منافع کشورمان در این قرارداد لحاظ شده است. 
تولید ۱۵۰ هزار خودرو در فاز اول
منصور معظمی در ابتدای مراسم امضای قرارداد ایدرو، رنو و شرکت پرتو نگین ناصح با اشاره به اینکه میزان سرمایه‌گذاری در این قرارداد در فاز اول ۶۶۰ میلیون یورو است، اظهار داشت: ۱۰ ماه پیش چارچوب همکاری بین ایدرو و رنو در پاریس امضا شد که سهم رنو ۶۰ درصد و ایدرو ۴۰ درصد بود. امروز با مذاکرات صورت‌گرفته سهم ایدرو از ۴۰ درصد به ۲۰ درصد کاهش داده شد و مشارکت به صورت سه‌جانبه با حضور هلدینگ پرتو نگین ناصح شد. وی با بیان اینکه در فاز اول اشتغالزایی ۳ هزار نفر به صورت مستقیم پیش‌بینی شده است، افزود: در این قرارداد تعهد شده که حدود ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شود که در فاز اول تولید۱۵۰ هزار دستگاه در دستور کار است و تا سال ۲۰۲۴ به ۳۰۰ هزار خودرو خواهد رسید. 
مدیرعامل ایدرو با بیان اینکه رنو در این مشارکت متعهد به صادرات ۳۰ درصد محصولات شده است، افزود: به صورت کلی بعد از برجام ۶ مشارکت‌نامه در صنعت خودرو با شرکای خارجی منعقد شده که این موضوع نتایج خوبی را برای صنعت خودروی کشور خواهد داشت. معظمی اضافه کرد: در حال حاضر ١۵ قطعه‌ساز ایرانی با رنو همکاری می‌کنند که قرار است این میزان به ۶۰ قطعه‌ساز برسد. وی با اعلام اینکه انتخاب مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره به صورت چرخشی است، تصریح کرد: در دور اول مدیرعامل از طرف رنو، رئیس هیات‌مدیره از طرف ایدرو و نایب‌رئیس هیات‌مدیره از طرف هلدینگ پرتو نگین ناصح خواهد بود. به گفته معظمی، تولید گیربکس و شاسی خودرو نیز در این مشارکت سه‌جانبه پیش‌بینی شده است. 
قرارداد رنو با ایران استثنایی است
تیری بلوره، قائم‌مقام شرکت رنو نیز در این مراسم با بیان اینکه قرارداد رنو با ایران استثنایی است، اظهار داشت: این قرارداد با یکی از استراتژیک‌ترین کشورها برای رنو یعنی ایران به امضا رسید. ایران به خاطر پتانسیل‌های خوب صنعتی، زیرساخت‌های خودروسازی و نیروی انسانی توانمند شرایط ژئوپولیتیک استثنایی دارد. وی با بیان اینکه این توافقی استثنایی در تاریخ صنعت خودروی ایران به جهت سرمایه‌گذاری، انتقال تکنولوژی داخلی‌سازی و پرورش استعدادهای ایرانی، ایجاد مرکز مهندسی و خرید تولید خودروهای به‌روز و صادرات است، افزود: رنو با حضور بدون وقفه در ایران از سال ۲۰۰۴ تعهد خود را ثابت کرده است و امضای این قرارداد تعهد و خواست قوی ما را برای حضور بلندمدت در ایران تایید می‌کند. وی تصریح کرد: به عنوان شریک استراتژیک صنعت خودروی ایران خوشحالیم که این سرمایه‌گذاری مشترک را با دو شریک قابل اعتماد خود ایدرو به عنوان نماینده دولت و گروه نگین به عنوان نماینده بخش خصوصی انجام می‌دهیم. 
ایجاد یک خط تولید موتور مستقل در ایران توسط رنو
بلوره با اعلام اینکه همکاری ما با دو شریک قدیمی یعنی ایران‌خودرو و سایپا همچنان ادامه و گسترش خواهد داشت، اضافه کرد: امضای این قرارداد قدمی رو به جلو و بلند برای همکاری مستمر میان ایران و رنو است و ارزش‌های مشترکی برای طرفین خواهد داشت. محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم راه‌اندازی یک مرکز فنی و مهندسی توسط رنو و ایجاد یک خط تولید موتور مستقل را از ویژگی‌های قرارداد ایدرو با شرکت رنو عنوان کرد. 

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.