صفحه اصلی / بازنگری طرح جامع شهر یزد منطبق با معیارهای یونسکو

بازنگری طرح جامع شهر یزد منطبق با معیارهای یونسکو

 راهبردی بافت به همراه ۱۰ کمیته زیرمجموعه آن تشکیل شده است که هرکدام موضوعات خاصی را دنبال می‌کنند.
به گزارش کسب وکار نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیدمحمد میرمحمدی استاندار یزد در مورد ثبت جهانی شهر یزد و اقداماتی که باید برای حفاظت از آن انجام داد، نکاتی را ارایه کرد.
میرمحمدی ضمن تبریک ثبت جهانی شهر یزد به همه ایرانیان، گفت: امیدوارم این ثبت جهانی که بازتاب‌دهنده اخلاق، رفتار و سبک زندگی ایرانی اسلامی و دستاوردی از پیشینیان ما است بتواند به خوبی حفاظت و در نقاطی که دچار آسیب شده بازآفرینی شود.
استاندار یزد با اشاره به اینکه بافت تاریخی شهر یزد به دلایلی از جمله سازگاری با طبیعت موردتوجه یونسکو قرار گرفت، افزود:  امیدواریم تجربه‌هایی که در شهر تاریخی و بافت تاریخی یزد داریم را به سایر شهرهای ایران نیز تسری دهیم.
میرمحمدی گفت: آنچه که امروزه در حیطه وظایف ما قرار دارد این است که بتوانیم بافت تاریخی را حفظ و شرایطی را فراهم کنیم تا در تمامی بافت‌ها زندگی جاری باشد و همه برای زندگی به بافت تاریخی برگردند. همچنین باید این مطلب را به ایرانیان یادآور شویم که زندگی در بافت افتخار است.
وی تاکید کرد: به منظور ایجاد شوق و اشتیاق برای زندگی در بافت تاریخی، ضروری است تا ظرافت‌های لازم را نیز به کار ببریم. به نحوی که شرایط فراهم شده در بافت تاریخی کاملا با شرایط زندگی امروزی تطبیق داشته باشد و در عین حال با گذشته نیز پیوستگی داشته باشد. بدین‌معنا، امکاناتی که برای زندگی امروزی هست باید به صورتی در بافت تاریخی فراهم شود که در عین حالی که به بافت، آسیبی نمی‌رساند ارتباطات و تناسبات، توازن و مجموعه سبک‌های معماری، طراحی‌ها و تمامی آنچه که جنبه های فرهنگی و هویتی است را حفظ کرده و در عین حال با تناسبات امروزی نیز منطبق باشد.
میرمحمدی گفت: حفاظت باید به گونه‌ای باشد که توجه همگان را به تمامی ارزش‌هایی که در گذشته بوده جلب کنند. یادمان نرود که تمامی ادیان مختلف اعم از یهودی، زرتشتی، مسیحی و مسلمان در شهر یزد همواره زندگی مسالمت‌آمیز و توام با احترامی را کنار هم داشته و دارند. اینها نشان دهنده این مطلب است که ایرانیان چگونه می‌توانند در کنار هم از روی اندیشه، فکر و تبادل فرهنگی مسالمت‌آمیز زندگی کنند، به گونه‌ای که تمامی تفاوت‌ها قابل تحمل باشد بدون آنکه نزاع، درگیری و بحثی ایجاد شود.
این مقام مسئول استانی با اشاره به اینکه نیاز امروز و فردای ایران، زندگی مسالمت‌آمیز تمامی ادیان و همکاری آنها با یکدیگر است، افزود: تبادلات فرهنگی به رشد اقتصاد و تعاملات اقتصادی کمک می کند.
میرمحمدی از طراحی برنامه‌های مختلفی برای بافت‌تاریخی یزد خبر داد و گفت: ستاد راهبردی بافت به همراه ۱۰ کمیته زیرمجموعه آن تشکیل شده است که هرکدام موضوعات خاصی را دنبال می‌کنند. برخی در رابطه با طراحی و معماری، برخی در رابطه با آموزش‌های ساکنان بافت، برخی در رابطه با مسائل فرهنگی و واحدهای مذهبی همچون مساجد و حسینیه ها، برخی در رابطه با فن‌آوری های تاریخی همچون قنات‌ها و بادگیرها، آب انبارها و بازارچه‌ها فعالیت خواهند داشت.
استاندار یزد افزود: تجدیدنظر در طرح جامع شهر یزدی با توجه به معیارهایی که یونسکو اعلام کرده است در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در حال پیگیری است. بدین معنا طرح جامع شهر یزد به گونه ای تجدیدنظر خواهد شد تا بتوانیم بر اساس معیارهای یونسکو و در عین حال انطباق با قوانین شهرسازی و معماری کشور گام برداریم.
وی در مورد معیارهای یونسکو برای بافت تاریخی یزد نیز نکاتی را ارایه کرد و گفت: هم‌سطح بودن، خشتی بودن و نوع معماری ایرانی اسلامی از نمونه‌هایی هستند که مورد توجه یونسکو قرار گرفت. در عین‌حال، معیار اصلی سازگاری با طبیعت و استفاده از فن‌آوری و خلاقیت سازگاری با طبیعت ویژگی مورد توجه یونسکو در انتخاب یزد برای ثبت جهانی بود. اینکه ایرانیان چگونه توانستند در شهر کویری یزد شرایط دشوار را به شرایط سهل و آسان تبدیل کنند.
میرمحمدی افزود: فن‌آوری بادگیر برای خنک‌کردن هوا، سرداب‌ها، قنات‌ها برای تامین آب و انواع و اقسام فن‌آوری‌هایی که در شهر یزد شاهد آن هستیم از نظر کوچه‌ها که سایه روشن است برای آنکه خنک باشد، نوع خانه‌ها که باغچه‌های گودی دارد تا بتواند خنکی در تابستان و گرما در زمستان ایجاد کند. مجموعه این موارد جزو فعالیت‌ها و خلاقیت‌هایی است که ما از گذشتگان خود داریم و امروز مورد توجه جهانیان است. معتقدم، می‌توان در هر شرایطی با خلاقیت، فکر و اندیشه شرایط مناسبی برای زندگی آسان‌تر ایجاد کرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.