صفحه اصلی / مطالبه حضور پررنگ زنان در کابینه

مطالبه حضور پررنگ زنان در کابینه

گروه کار و کارآفرینی
به گزارش کسب و کار نیوز، کارشناسان با نظر به اینکه سهم مشارکت اقتصادی زنان و حضور آنها در فعالیت‌های اقتصادی پایین‌تر از نرخ متوسط دنیا و حتی کمتر از کشورهایی چون افغانستان است، بر این باورند اکنون زمان آن رسیده است که دولت بهای بیشتری به زنان بدهد و البته خود زنان نیز به این آگاهی و خودباوری برای مشارکت اقتصادی و سیاسی رسیده‌اند.
شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده چندی پیش با اشاره به فاصله زیاد شکاف جنسیتی در کشور گفت: زنان در چند سال اخیر تقریبا به این خودباوری رسیده‌اند که برای تصدی برخی از سمت‌ها آمادگی خود را اعلام کنند و این خودباوری البته نشانه خوبی برای میدان دادن به زنان است.
عضو هیات‌رئیسه فراکسیون امید مجلس نیز اخیرا از ارسال نامه ۱۵۷ نماینده به رئیس‌جمهوری درباره لزوم معرفی وزیر زن خبر داده است.فاطمه سعیدی، نماینده مردم تهران در مجلس در کانال تلگرامی خود نوشت: نامه ١۵٧ نماینده به رئیس‌جمهوری درباره لزوم معرفی وزیر زن را شخصا به ایشان تقدیم کردم. این موضوع را به خاتمی و جهانگیری نیز منتقل کردم. بهتر است رئیس‌جمهوری به این مطالبات توجه کند.
کابینه مردسالار
به گفته برخی از کارشناسان، از آنجایی که اکثریت کابینه همیشه در تسلط مردان بوده، بدون در نظر گرفتن این موضوع که آیا واقعا آنها چنین توانایی‌ را دارند یا نه، خود به خود عرصه برای زنان تنگ شده است. به ویژه اینکه نگاه حاکم بر کابینه مردسالار بوده و در چنین سیستمی بهانه‌ای حتی ضعیف برای عدم حضور زنان در کابینه کافی است تا مانع آنها باشد.
فاصله‌ای که مردان با زنان از نظر این کارشناسان در جامعه ما دارند بیش از آنکه نشان از فاصله‌های واقعی میان دو جنس مرد و زن باشد، نشان از دیدگاه مردانه حاکم بر امور سیاسی و اقتصادی است که خود به خود راه‌های نفوذی برای زنان را می‌بندد.
تجربه موفق زنان در امور مدیریتی
ضیاءالدین خرمشاهی، استاد دانشگاه در این رابطه به «کسب‌وکار» می‌گوید: پرداختن به مقوله سهم‌دهی به زنان در بخش‌های مختلف مدیریتی و استفاده از این موضوع به عنوان یک امتیاز در سال‌های اخیر دیگر موضوعیت نداشته و اساسا قائل به تفکیک شدن بین جنسیت امری است متعلق به دهه‌های پیش. در نگاه توأم با توسعه بین زن و مرد نه از حیث جنسیت، بلکه به شاخص‌هایی مثل توانایی، صلاحیت و حسن‌سابقه توجه می‌شود. اگر امروز فعالان مدنی و به ویژه مطالبه‌کنندگان سهم زنان از رئیس‌جمهوری به دنبال گرفتن کرسی‌های بیشتر برای بانوان هستند، نه از باب جنسیت آنها، بلکه به لحاظ تجربه کم گذشته است. نکته بسیار مهم و حائز اهمیت دقت در این موضوع است که در حالی پرونده‌های متعدد درباره سوءاستفاده‌های مالی و غیر مالی مدیران ارشد و میانی توسط خود آنها یا فرزندان آنها مطرح می‌شود تا آن حد که اصطلاح منفی آقازادگی را حاصل شده، در میان بانوان و خانم‌هایی که دارای مسئولیت در حد وزیر به پایین بودند کمترین گزارش منفی به دست نیامده است.
یعنی آنچه تعبیر به ناپاکدستی می‌شود، در میان خانم‌ها شیوع نداشته و تجربه‌ای بسیار شفاف و موفق را از دوران مدیریت خود به جای گذاشته‌اند. بنابراین تلاش برای دعوت بیشتر و اختصاص جایگاه بالاتر به زنان حرکت به سوی سالم‌سازی و پاکدستی مدیران است.
وی توضیح می‌دهد: زنان ما در مدت تصدی مناسب مختلف خواه در حوزه پارلمان یا در عرصه امور اجرایی و قضایی تابلویی خوشرنگ از پاکدامنی و پاکدستی ترسیم کرده‌اند و بر این اساس حرکت دولت در جهت استفاده بیشتر از آنان حرکت به سمت شفاف‌سازی و دور شدن از حواشی است. آنچه گفته شد، به معنی آلودگی تمام مدیران مرد نیست، بلکه در یک نگاه کلی بانوان متکفل امور مدیریتی بسیار خوش‌طبع درخشیده‌اند و سربلند‌تر حرکت می‌کنند. باید به این توان مهر تحسین زد و با استفاده بیشتر از آنان این روحیه را تقویت کرد.
براساس آمارهای موجود نرخ بیکاری زنان در ایران در حال حاضر دو برابر مردان است و نرخ مشارکت اقتصادی آنها در حالی که نرخ مشارکت مردان ۷۶ درصد بوده، ۱۶ درصد است.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.