صفحه اصلی / دستگاه متمرکز کننده خورشیدی ساخته شد

دستگاه متمرکز کننده خورشیدی ساخته شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، امین زاده، مجری طرح «طراحی و ساخت یک دستگاه متمرکز کننده خورشیدی سهموی خطی با لوله جاذب پرشده از محیط متخلخل مس و نیکل و سیال عامل آب» گفت: در این پروژه، یک دستگاه متمرکز کننده خورشیدی سهموی خطی با لوله جاذب پرشده از محیط متخلخل مس و نیکل و سیال عامل آب، طراحی و ساخته شده است.
وی با بیان اینکه به ‌منظور افزایش نرخ انتقال حرارت در لوله جاذب کلکلتور و بازده آن، لوله جاذب با محیط متخلخل حلقوی از جنس مس و نیکل پر شده است، افزود: همچنین، جذب حجمی در لوله جاذب شیشه ‌ای با محیط متخلخل و بدون آن مورد بررسی و آزمایش قرار گرفت. آزمایش‌های تجربی بر اساس استاندارد ASHRAE ۹۳-۲۰۰۳ انجام ‌شده و عواملی همانند بازده کلکتور، دمای خروجی آب، ضرایب برداشت حرارتی و جذب انرژی و میزان افت فشار مستخرج شد.
امین زاده با خاطر نشان کرد: با استفاده از روش مونت‌کارلو و نرم‌افزار soltrace، شار تابشی غیریکنواخت لوله جاذب به میزان ۵۵ kw/m۲ در سطح زیرین لوله جاذب و  kw/m۲۱ در سطح بالایی لوله جاذب از شبیه سازی محاسبه شد.
وی در ادامه افزود: تأثیر ضریب تخلخل و جنس ماده متخلخل بر روی انتقال حرارت لوله جاذب و همچنین مقایسه جذب حجمی در لوله جاذب شیشه ‌ای تیره شده با لوله جاذب مسی و تأثیر هریک از پارامترها بر بازده کلکتور، بررسی ‌شده و نتایج به‌ دست ‌آمده مورد تحلیل قرار گرفتند.
وی عنوان کرد: همان ‌طور که از نتایج برمی‌آید استفاده از محیط متخلخل موجب کاهش جزئی ضریب برداشت حرارتیF­­­R می‌شود (حدود ۵ درصد) و به‌ صورت هم‌ زمان، تلفات حرارتی را شدیداً کاهش می‌ دهد که این کاهش در دبی‌ های عبوری بیشتر، مقدار مؤثرتری دارد (از ۵۱ درصد تا ۶۷درصد بسته به نوع محیط متخلخل و دبی سیال عبوری در جاذب مسی). در این حالت بازده میانگین از ۱.۱۴ درصد تا ۹.۷۲ درصد بسته به نوع محیط متخلخل و دبی سیال عبوری افزایش داشت.
به گفته این محقق، در حالت جذب حجمی، با استفاده از محیط متخلخل، ضریب برداشت حرارتی به میزان خیلی زیادی بهبود می ‌یابد و این تغییر، نسبت به حالت جاذب فلزی، محسوس تر بوده و از طرفی، روند کاهش تلفات حرارتی نسبت به حالت جاذب مسی،(از ۱۲ درصد تا ۳۸ درصد بسته به نوع محیط متخلخل و دبی سیال عبوری) کندتر است. در این حالت بازده میانگین از ۲۸.۴۵ درصد تا ۱۰۱.۶ درصد بسته به نوع محیط متخلخل و دبی سیال عبوری افزایش داشت.
 بررسی تجربی و تحلیلی استفاده از محیط متخلخل در لوله جاذب کلکتور سهموی خطی با راهنمایی دکتر محمد امینی و مهندس حمیدرضا حقگو و توسط مهندس محمد امین زاده فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مهندسی انرژی‌ های تجدید پذیر در پژوهشگاه مواد و انرژی انجام شده است.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.