صفحه اصلی / گندله سازی سنگان خوراک واحدهای احیا مستقیم فولاد کشور را تامین خواهد کرد

گندله سازی سنگان خوراک واحدهای احیا مستقیم فولاد کشور را تامین خواهد کرد

 خواهد توانست خوراک واحدهای احیا مستقیم فولاد سراسر کشور را تامین کند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ماین نیوز، محمدرضا نعمت زاده در حاشیه مراسم بهره برداری از چند طرح صنعتی در منطقه سنگان خواف افزود: امروز واحد گندله سازی با ظرفیت تولید پنج میلیون تن در سال که بزرگترین واحد از نوع خود در شرق کشور است به بهره برداری رسید.
وی ادامه داد: پارسال دو واحد گندله سازی در استان کرمان راه اندازی شد. واحدهای گندله سازی دیگری نیز در کشور در دست ساخت است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ظرفیت گندله سازی در سنگان به ۱۷.۵ میلیون تن خواهد رسید. شرکت اپال نیز یک واحد گندله سازی به ظرفیت پنج میلیون تن با مشارکت شرکت ایمیدرو و شرکت معدنی پاسارگاد راه اندازی خواهد کرد.
وی افزود: با راه اندازی گندله سازی اپال ظرفیت گندله سازی در سنگان به ۱۰ میلیون تن خواهد رسید که این میزان می تواند خوراک واحدهای احیا مستقیم فولاد را در سراسر کشور تامین کند.
نعمت زاده ادامه داد: طی سه سال اخیر تنها یک واحد کنسانتره ۲.۶ میلیون تنی در این منطقه راه اندازی شده بود اما امروز علاوه بر فعالیت دو واحد کنسانتره در سنگان سومین واحد هم به بهره برداری رسید.
وی گفت: واحد کنسانتره ای که امروز به بهره برداری رسید سالانه ۸۰۰ هزار تن تولید دارد و ظرفیت تولید کنسانتره در منطقه سنگان را به ۴.۳ میلیون تن رسانده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: گرچه پیشتر تولید ۲۱ میلیون تن کنسانتره در منطقه سنگان پیش بینی شده بود اما این ظرفیت افزایش یافته و تولید کنسانتره در سنگان به ۲۲.۵ میلیون تن خواهد رسید. تمام این پروژه ها تا سه سال آینده به بهره برداری می رسند.
وی ادامه داد: با اجرای این پروژه ها باید در منطقه سنگان سالانه ۴۰ میلیون تن سنگ آهن از معادن استخراج شود که در کنار آن سالانه ۱۲۰ میلیون تن سنگ آهن هم باطله برداری می شود. در این صورت عملیات خاکبرداری در معدن در دوره اوج کار به ۱۶۰ میلیون مترمکعب خواهد رسید که عملیات بسیار وسیعی است.
نعمت زاده گفت: شرکت ایمیدور در منطقه سنگان مناقصه برگزار کرده تا پیمانکاران ذیصلاح را برای پروژه مذکور طی سالهای آینده انتخاب کند.
وی در ادامه همچنین گفت: با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست امروز کلنگ احداث یک پارک ۱۲۰ هکتاری در سنگان به زمین زده شد که به زودی عملیات آن آغاز می شود. پیش از این باطله های سنگ آهن در منطقه رها شده بود و سامانی نداشت لذا برای حل این معضل پس از ساماندهی باطله ها در صدد کشت گیاهانی برآمدیم که با اقلیم منطقه سازگار باشند. با توسعه کشت این گیاهان در کنار همه پروژه های تولیدی و معدنی سنگان در آینده نزدیک به منطقه ای تولیدی، معدنی و گردشگری تبدیل خواهد شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت به کمبود شدید آب در منطقه سنگان نیز اشاره و بیان کرد: از وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب خراسان درخواست شده ما را یاری دهند. به همین منظور وزارت نیرو هزینه های انتقال آب را به این منطقه تقبل کرده و قرار شد از تصفیه فاضلاب شهرها و از منابع دیگر آب مورد نیاز منطقه سنگان تامین شود.
وی افزود: تمام سرمایه گذاری که در منطقه سنگان انجام گرفته و در حال انجام است حدود ۸۰ هزار میلیارد ریال است که بدون بهره گیری از بودجه عمومی و بودجه دولت تامین شده است. شش گروه سرمایه گذار در منطقه سنگان مشغول فعالیت هستند و سرمایه از منابع خود تسهیلات صندوق و فاینانس خارجی تامین شده است.
نعمت زاده ابراز امیدواری کرد با این روند منطقه سنگان خواف به زودی به یکی از مراکز معدنی کشور تبدیل شود.
استاندار خراسان رضوی نیز در جمع خبرنگاران گفت: پارکی که امروز کلنگش به زمین زده شد به نام خود آقای نعمت زاده نامگذاری می شود تا زحمات وی برای همیشه در منطقه سنگان به یادگار بماند.
علیرضا رشیدیان افزود: از ظرفیت معدنی منطقه سنگان برای تولید و ارزش افزوده بیشتر برای مردم بهره می گیریم تا منجر به اشتغال مستقیم و غیرمستقیم و ثروت برای مردم در خراسان شود.
امروز نخستین و بزرگترین گندله سازی شرق کشور در شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان با سرمایه گذاری ۱۰هزار میلیارد ریال، دانش شرکت فولاد مبارکه و در کنار آن واحد کنسانتره ۸۰۰ هزار تنی شرکت احیا سپاهان به بهره برداری رسید.
گُندله به گلوله ‌های تولید شده از نرمه سنگ آهن و سایر مواد افزودنی گفته می شود که در طرحهای فولادسازی کاربرد دارد.
مجموعه کانسارهای سنگ آهن سنگان در وسعتی به طول تقریبی ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر در فاصله ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.
شهر ۱۸ هزار نفری سنگان یکی از شهرهای شرقی و مرزی استان خراسان رضوی است که بزرگترین معدن سنگ آهن خاورمیانه با عیار ۶۳ درصد در محدوده آن واقع است.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.