صفحه اصلی / تشکیل گروه سینمایی کودک و نوجوان یک مُسکن است

تشکیل گروه سینمایی کودک و نوجوان یک مُسکن است

هیچ‌چیز به این اندازه که به فیلم‌نامه‌ها دقت شود و کسانی باشند تا با پرورش استعدادها به ارتقای فیلم کودک کمک کنند، در جذب مخاطب موثر نیست.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل ازایسنا،  محمدرضا شفا با اشاره به آغاز اکران عمومی «بیست و یک روز بعد» از چهارشنبه (۱۱ مردادماه) بیان کرد: با وجود این‌که نوجوانان، مخاطب خاص‌ این فیلم هستند، ولی به نظرم مخاطبش نه فقط نوجوانان، بلکه افراد ۱۲ سال به بالا هستند و نه‌تنها بزرگترها می‌توانند با موضوع فیلم ارتباط برقرار کند، بلکه به‌خاطر قصه‌اش از آن لذت نیز خواهند برد.
او با تاکید بر این‌که صحبت‌هایی برای حمایت از این فیلم سینمایی از طرف وزارت ارشاد مطرح شده، ولی هنوز اتفاق عملی رخ نداده است، گفت: با توجه به این‌که یکی از مهمترین مخاطبان این فیلم، گروه سنی نوجوانان هستند و با توجه به این‌که نظرشان درباره فیلم به لحاظ ساخت و مضمون مثبت بوده، کماکان پیگیر هستیم که کمک‌هایی از دوستان‌مان در وزارت ارشاد و سازمان سینمایی داشته باشیم.
وی اظهار کرد: اگر کسی بخواهد کمکی کند، فرصت کمی تا زمان آغاز اکران عمومی فیلم باقی مانده است و باید در یکی – دو روز آینده، این کمک‌ها اعلام شود تا بتوانیم به طریقی از آن‌ها استفاده کنیم که فیلم بیشتر دیده شود.
شفاه با بیان این‌که یکی از مشخص‌ترین کمک‌هایی که قرار است انجام شود، دادن یارانه و تسهیلات برای خرید بلیت است، ادامه داد: به‌صورت کلی، ذیل حمایت از اکران فیلم‌های نوجوانان، باید تسهیلات و یارانه برای بلیت پرداخت شود، مثلا وقتی یک نوجوان با خانواده‌ یا دوستانش به سینما می‌آیند، بلیت یک نفر از آن‌ها تخفیف بگیرد یا رایگان باشد. البته این طرح هنوز تایید نشده است.
این تهیه‌کننده سینما در پاسخ به این پرسش که آیا تشکیل گروه سینمایی خاص مخاطب کودک و نوجوان می‌تواند در ساخت و اکران فیلم‌های این حوزه کمک‌کننده باشد؟ گفت: فکر نمی‌کنم نیازی به تشکیل گروه کودک و نوجوان باشد که فیلم‌های این گروه را اکران کند. مهم این است که خود فیلم، خوب باشد و حمایت شود و اتفاقات مناسبی در زمان اکرانش رخ دهد. تشکیل شدن گروه مشخصی برای فیلم‌های کودک و نوجوان صرفا اگر این باشد که محملی شود تا در ساعاتی از شبانه‌روز یا در بعضی سینماها به‌صورت مداوم فیلم‌های کودک را اکران کنند، در حالی که به‌لحاظ کیفیت مناسب نباشند، فروش نخواهد داشت و آن وقت به خواست سینماداران اکران این‌گونه فیلم‌ها به مرور کم می‌شود.
وی در ادامه اظهار کرد: آن چیزی که باید اتفاق بیفتد، حمایت از تولید فیلم خوب در حوزه کودک است. هیچ‌چیز به این اندازه که در فیلم‌نامه دقت کنند و کسانی باشند که اگر به پرورش استعداد و نیرو نیاز دارند، حمایت شوند و دوره‌هایی گذاشته شود تا نسل جدیدی را پرورش دهند که کیفیت آثاری که تولید می‌کنند، بالا باشد. غیر از این، هرگونه حمایت و یارانه مثل تشکیل گروه کودک و نوجوان مُسکن‌هایی است که به ظاهر، اتفاقاتی را رقم می‌زند، ولی هیچ‌چیز مثل کمک کردن به ساخت فیلم خوب نمی‌تواند مشکل را به‌صورت جدی حل کند.
محمدرضا شفاه با اشاره به این‌که باید دیده‌بانی و کمک باشد تا فیلم‌های خوب تولید شوند، گفت: بخشی از این کار برعهده مدیران دولتی است و بخشی هم برعهده بخش خصوصی و هنرمندانی که در این زمینه کار می‌کنند. اگر کیفیت فیلم کودک با همین روندی که حالا شاهد هستیم، ادامه پیدا کند سینمای کودک رونق نمی‌گیرد. اساسا فیلم‌هایی که به‌عنوان فیلم کودک ساخته می‌شوند، قصه ضعیف و کیفیت تولید پایینی دارند و فقط با رنگ و لعاب و شعر و موسیقی آن‌ها را جذاب می‌کند.
 
او اضافه کرد: امروزه در جهان، یکی از صنایع بسیار پرسود، سینمای کودک و نوجوان است که برای آن سرمایه‌گذاری‌های جدی و زیادی می‌شود و از طرف دیگر، بازگشت سرمایه خوبی هم دارد. فکر می‌کنم باید سیاست‌های راهبردی‌تری اتخاذ شود تا تولیدات فیلم کودک در ایران نیز سامان بهتری بگیرد.
 
وی با بیان این‌که فیلم کودک خوب، هر زمان که تولید شده، فروش خوبی نیز داشته است، گفت: باید کمک کرد سیاست‌گذاران و اهالی فرهنگ و هنر، دست به دست هم بدهند تا این اتفاق خوب را رقم بزنند. به هیچ‌وجه سیاست‌گذاران دولتی مثل وزارت ارشاد و دیگر هنرمندان به‌تنهایی نمی‌توانند موفق شوند و به یک همت جدی و همکاری نیاز است.
 
شفاه در ادامه سخنانش به فیلم «بیست و یک روز بعد» اشاره کرد و افزود: این فیلم بیش از آن‌که برای نوجوانان جالب باشد، می‌تواند برای پدر و مادرها جذاب باشد، هم به‌لحاظ آموزشی و تربیتی و هم به‌لحاظ بعضی مفاهیم و معانی که این فیلم درباره‌ آن‌ها حرف می‌زند.
 
او همچنین از گرفتن مجوز آموزش و پرورش برای نمایش فیلم خبر داد و گفت: ما مجوز آموزش و پرورش را برای این فیلم گرفته‌ایم و شورای فیلم آموزش پرورش، آن را تایید کرده و امکان نمایش فیلم برای نوجوانان بالای ۱۲ سال داده شده است. به این ترتیب برنامه‌ریزی کرده‌ایم که نمایش فیلم با شروع مدارس، به‌صورت ویژه در ادامه اکران عمومی یا اگر اکران عمومی تمام شده باشد، به‌صورت خصوصی برای خود مدارس ادامه پیدا کند.
 
به گزارش ایسنا، فیلم سینمایی "بیست و یک روز بعد" به کارگردانی سیدمحمدرضا خردمندان، با نویسندگی احسان ثقفی و سیدمحمدرضا خردمندان و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه ساخته شده است. مهدی یراحی، خواننده تیتراژ این اثر است. این فیلم سینمایی در سی‌امین جشنواره فیلم های کودک و نوجوان اصفهان در بخش‌های بهترین فیلم کودک و نوجوان از نگاه داوران، بهترین بازیگر و کارگردانی، برنده جایزه پروانه زرین شد و اکران عمومی آن از ۱۱ مردادماه در ۵۰ سالن در سراسر کشور آغاز خواهد شد.
 
در این فیلم، ساره بیات، حمیدرضا آذرنگ، امیرحسین صدیق، جلال فاطمی، رضا استادی، سینا رازانی همراه دو بازیگر نوجوان، مهدی قربانی و حسین شریفی، نقش‌آفرینی کرده‌اند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.