صفحه اصلی / کاهش ۳۰ درصدی مصرف انرژی با دستگاه رسوب‌زدای محققان کشور

کاهش ۳۰ درصدی مصرف انرژی با دستگاه رسوب‌زدای محققان کشور

 که کاربردی کردن این دستگاه در تاسیسات ساختمان‌ها منجر به کاهش ۳۰ درصدی مصرف انرژی خواهد شد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، فناوری  پیشرفته رسوب‌زدایی به وسیله تجهیزات الکترونیکی جدیدترین روش در جهان است و سازمان فضایی آمریکا (ناسا) از سال ۱۹۹۵ این روش را به کار گرفته است، در حال حاضر محققان داخلی موفق شدند این فناوری را بر اساس خصوصیات جغرافیایی ایران بومی‌سازی و ثبت اختراع کنند.
این فناوری علاوه بر مزیت نسبی بومی و کارایی بالاتر نسبت به فناوری کشورهای توسعه‌یافته، از نظر قیمت نیز در حدود یک بیستم بهای مشابه خارجی است و ضمن جلوگیری از خروج ارز از کشور به ایجاد اشتغال کمک کرده و می‌تواند سالانه میلیاردها دلار صرفه‌جویی در مصرف انرژی و هزینه استهلاک تأسیسات داشته باشد.
داوود صفایی، مجری طرح در این باره گفت: در این روش با ایجاد میدان انرژی نوسانی با استفاده از امواج رادیویی کم بسامد و با شکل امواج مربعی که فرکانس آن بین ۱۵۰۰ تا ۱۲۰ هزار بار در ثانیه مولکول‌های آب را به ارتعاش درمی‌آورد، ساختار بلوری و منظم کلسیم و منیزیم دچار تغییرات شده و «کلسیت» به «آراگونیت» تبدیل می‌شود.
وی آراگونیت را نوعی از کربنات کلسیم دانست که در محلول به حالت معلق باقی می‌ماند و به سطح لوله‌ها و مخازن نمی‌چسبد.
صفایی با اشاره به نحوه عملکرد سیستم طراحی‌شده، خاطر نشان کرد: هنگام فعال شدن دستگاه ذرات کوچکی را ایجاد می‌کند که به‌ تدریج بزرگتر می‌شوند و موجب پدیده «توپ برفی» می‌شود. به ‌این‌ترتیب بلورهای نرم و با چسبندگی اندک کلسیم کربنات به حالت معلق درمی‌آیند و به همین دلیل کلسیم حل ‌شده و یون‌های بی‌کربنات از حالت  فوق اشباع  خارج می‌شوند.
مجری طرح با بیان اینکه این دستگاه با شکستن پیوندهای هیدروژنی آب مولکول‌های آن را آزاد می‌کند، اضافه کرد: مولکول‌های آزاد خاصیت انحلال ‌پذیری آب را افزایش می‌دهند و بدین ترتیب محلول فوق اشباع آب و کربنات کلسیم، به حالت زیر اشباع تبدیل‌ شده و مانع از تشکیل بلورهای رسوبی می‌شوند.
صفایی با اشاره به اینکه امواج تولیدشده توسط دستگاه، بی‌صدا و بی‌ضرر است، یادآور شد: این دستگاه خواص فیزیکی و الکتریکی مولکول‌های کلسیم را به نحو مطلوب تغییر می‌دهند و با تغییر ایجاد شده، چسبندگی مولکول‌های کلسیم به یکدیگر و به جدار لوله‌ها از بین رفته و این مولکول‌ها در آب به حالت معلق باقی می‌مانند. درنتیجه علاوه بر اینکه دیگر بر روی جدار لوله‌ها رسوب نمی‌نشیند، با افزایش خاصیت انحلال‌پذیری آب رسوبات قبلی نیز به ‌تدریج به ‌صورت مولکول به مولکول از جدار لوله‌ها و مخازن آب برداشته و پاک می‌شوند.
به گفته وی، فناوری رسوب‌زدایی الکترونیکی می‌تواند در جلوگیری از تخریب منابع آب‌های زیرزمینی و کاهش آلودگی هوا به‌ویژه در شهرهای بزرگ موثر باشد.
این محقق تاکید کرد: کشورهای توسعه ‌یافته بیش از چهار دهه است که روش اسیدشویی رسوب در تأسیسات را متوقف و فناوری رسوب‌زدایی به روش الکترونیکی را جایگزین آن کرده‌اند.
وی تاکید کرد: در صورت استقبال سازمان‌های دولتی و خصوصی کشور و نصب دستگاه‌های رسوب‌زدای الکترونیکی در تاسیسات ساختمان‌های دولتی، عمومی، خصوصی و تاسیسات کارخانجات سالانه در حدود ۳۰ درصد مصرف انرژی گاز و برق بویژه در زمان اوج مصرف به میزان ۱۰ میلیارد دلار کاهش خواهد یافت.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.