صفحه اصلی / ایجاد صنایع با فناوری بالا نیاز اصلی اشتغال برای دانش آموختگان دانشگاهی

ایجاد صنایع با فناوری بالا نیاز اصلی اشتغال برای دانش آموختگان دانشگاهی

 برای قشر تحصیلکرده نیاز به ایجاد صنایع با فناوری بالا داریم .
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق اصناف ایران  ، سیدجواد ساداتی نژاد افزود: زمانی که یک جامعه از نظر سطح سواد و دانش بالا می رود، نوع اشتغال هم فرق می‌کند؛ همان طور که درگذشته صنایع ایجاد شده، صنایع کارگری بود؛ اکنون که سطح تحصیلات به مقطع فوق لیسانس و دکترا می رسد، مشاغل کارگری برای آنان پاسخگو نیست و نیاز به ایجاد صنایع با فناوری بالا یک ضرورت است.
وی تصریح کرد: ایجاد مشاغل با فناوری پایین ، متوسط یا فناوری بالا به تناسب رشد جمعیت این مساله تغییر پیدا می‌کند؛ صنایع پایین قشر کارگر پذیر هستند و در صنایع با فناوری متوسط مثل صنایع خودرویی وضعیت متعادل است و قتی صنایع فناوری  بالا می رود، نیاز به مهندس و دکتر داریم .
ساداتی نژاد افزود: در حال حاضر در کشور ۴ میلیون دانشجو داریم که در مقایسه با دیگر کشورها آمار بالایی است که نشان از میزان استقبال جوانان کشور به تحصیل را دارد . برای جذب این جوانان به اشتغال نیاز به صنعت با فناوری بالا داریم.
وی گفت: به عنوان مثال در شهری مثل کاشان یک هزار و ۸۰۰ کارخانه وجود دارد و اصلا زیر دیپلم بیکار در این شهر نداریم و ۴۰ هزار نفر نیز به عنوان نیرو کارگری از شهرهای دیگر در این شهرستان ساکن شده اند ، در حالی که ۳۲ درصد بیکاری قشر دانش آموخته در این شهرستان داریم؛ چون صنایع با فناوری بالا در این شهرستان نداریم و صنایع موجود جوابگوی قشر تحصیلکرده نیست.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه باید رویکردها  نسبت به صنعت تغییر کند و به سمت ایجاد صنایع با رویکرد بالا برویم، اظهار کرد: کسب وکارهای نوین می توانند بستر مناسبی را برای قشر دانش آموخته ایجاد کنند؛ به عنوان نمونه یک زمان همه از تاکسی استفاده می کردند اما شاهد هستیم در بستر دانش نرم افزار اسنپ و تاپسی می آید و ۱۳۰ هزار نفر مشغول به کار می شوند؛ چون کار با نرم افزار است خیلی از تحصیل کرده ها ورود پیدا کرده اند؛ از این رو  این تکنولوژی باید در کسب و کارهای دیگر هم ورود پیدا کند.

ساداتی نژاد با بیان اینکه تجارت بر پایه فناوری های جدید تجارتی ارزشمند است، افزود: تجارت بر پایه فناوری جدید بخصوص در بستر تجارت محتوا بسیار مثمر ثمر خواهد بود. به عنوان نمونه خیلی از شهرهای ایران ظرفیت ایجاد گردشگری را دارند و  صنایع زیادی بر همین پایه می تواند ایجاد شود؛ لذا در حال حاضر نیاز جامعه ما توسعه کسب وکارهای جدید و ایجاد صنایع بر پایه فناوری است .

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.