صفحه اصلی / ممنوعیت مصرف سیگار در ورزشگاه‌ها فرهنگ‌سازی می‌خواهد

ممنوعیت مصرف سیگار در ورزشگاه‌ها فرهنگ‌سازی می‌خواهد

قانون ممنوعیت استعمال دخانیات در داخل ورزشگاه‌ها زمانی عملیاتی می‌شود که فرهنگ‌سازی درستی در این زمینه صورت بگیرد و مدل‌های صحیحی طراحی شود تا از مسیر قانونی خارج نشود.
دکتر توحید سیف برقی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ممنوعیت استعمال دخانیات در داخل استادیوم‌ها و ورزشگاه‌ها طبق مصوبه هیات رییسه سازمان لیگ فوتبال ایران در فصل ۹۷ – ۹۶، اظهار کرد: استعمال سیگار در داخل ورزشگاه‌ها، باشگاه‌ها و استادیوم‌های ورزشی براساس قوانین AFC و فیفا ممنوع است و این قانون در تمام کشورها قابل اجراست و تنها خاص کشور ما نیست. در حقیقت فیفا به دنبال این است که تا با ممنوع کردن استعمال دخانیات توسط تماشاگران در داخل استادیوم‌ها الگوی خوبی را از طریق ورزش به جوانان به معرض نمایش بگذارد. حتی در جریان مسابقات باشگاه‌های آسیا شاهد این مساله بودیم که یکی از تیم‌های پایتخت در این تورنمنت به دلیل کشیدن سیگار در حضور ناظر AFC مورد اعتراض و انتقاد از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار گرفت.
او گفت‌: اگر چه سازمان لیگ حرکت جدیدی را امسال قبل از شروع رقابت‌های لیگ برتر فصل ۹۷ – ۹۶ فوتبال آغاز کرده و برای فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن این فرهنگ مسیر سختی را باید طی کند. اما به نظر می‌رسد، برای اجرایی شدن چنین قانونی همانند قانون بستن کمربند، سازمان لیگ بحث انضباطی آن را نیز باید مطرح و عملیاتی کند تا تماشاگران این موضوع را جدی بگیرند و در اجرای آن پایبند باشند.
سیف برقی در مورد این پرسش که این ممنوعیت تنها خاص جلوی در ورودی باشگاه‌ها و ورزشگاه‌هاست یا این که در درون ورزشگاه‌ها به ویژه‌ باجه‌هایی که اقدام به فروش سیگار می‌کنند نیز اجرا خواهد شد؟ خاطرنشان کرد: این بحث خارج از حیطه کاری کمیته‌ پزشکی فدراسیون فوتبال است، اما به اعتقاد من افسران امنیتی در داخل ورزشگاه‌ها و استادیوم‌ها به ویژه‌ در جریان برگزاری رقابت‌های حساس و مهم باید شیوه‌های دقیقی را به کار بگیرند تا مانع ورود سیگار و استعمال آن توسط تماشاگران و علاقمندان به فوتبال شوند.
سیف برقی ‌اضافه کرد: کسی که سیگار را به هر دلیلی وارد ورزشگاه‌ها می‌کند، باید با یکسری محرومیت‌ها مواجه شود تا قانون ممنوعیت استعمال دخانیات در مسیر درستی هدایت شود. البته من معتقدم باید در ابتدا و پیش از مطرح شدن بحث‌های انضباطی و تنبیهی، تماشاگران را در جریان بازی‌ها تحت آموزش‌های مختلف قرار دهند و آن‌ها را در جریان ضرر و زیان استفاده از دخانیات قرار دهند و اگر آموزش جواب نداد، در آن صورت سازمان لیگ بحث جریمه و تنبیه را مطرح کند.
رییس کمیته‌ پزشکی فدراسیون فوتبال، ‌اضافه کرد: سازمان لیگ برای پیشگیری از موضوع استعمال دخانیات در ورزشگاه‌ها و استادیوم‌ها حتی می‌تواند قبل از شروع مسابقات، در اسنوبرد ورزشگاه‌ها ، درباره آسیب‌های کشیدن سیگار بحث‌های آموزشی خوبی را به معرض نمایش بگذارد و هواداران تیم‌های مختلف را متوجه این مساله کند که کشیدن سیگار چه خسارت‌هایی زیان باری می‌تواند به هوادار و حتی تیم محبوبش از نظر دلاری به دنبال داشته باشد.
وی گفت‌: متاسفانه تا به امروز هیچ مطالعه جامعی در مورد این که آیا استعمال دخانیات در ورزشگاه‌ها توسط تماشاگران بیش‌تر از جامعه عمومی است یا خیر نداشتیم. باید این فرهنگ را بین تماشاگران فوتبال جا بیندازیم که جایگاه ورزشگاه یک جایگاه باارزشی است و باید به این جایگاه احترام گذاشت، نه این که با استعمال دخانیات به خود و اطرافیان ضرر برسانیم.
او افزود: تنها دادن شعار سلامت کافی نیست، بلکه باید با استفاده از تجربیات افراد مختلف شیوه‌هایی طراحی کنیم که فرهنگ مصرف نکردن سیگار توسط تماشاگران در ورزشگاه‌ها و استادیوم‌ها همانند اجباری شدن بستن کمربند ایمنی در خودرو شکل قانونی به خود بگیرد و تمام مردم به این قانون احترام بگذارند. در غیر این صورت تنها با دادن شعار سلامت، کاری پیش نمی‌رود و این قانون عملیاتی نمی‌شود.
رییس کمیته‌ پزشکی فدراسیون فوتبال با اشاره به این که سیگار کشیدن حتی به صورت الکترونیکی با محرومیت مواجه است، افزود: امروز در دنیا حتی سیگار کشیدن در محیط ورزشگاه‌ها و استادیوم‌های ورزشی به صورت الکترونیکی محرومیت به دنبال دارد و این حرکت غلطی است که گاهی اوقات در بین جوانان رایج است و الگوی غلطی را به جوانان آموزش می‌دهد.
وی خاطر نشان کرد: برای این که بتوانیم فرهنگ ممنوعیت ورود سیگار به درون ورزشگاه‌ها و استادیوم‌ها را اشاعه دهیم باید بتوانیم نیروهای داوطلبی را اعم از پزشکان و غیر پزشکان تربیت کنیم تا بتوانند با حضور در جمع تماشاگران فرهنگ سازی خوبی در این زمینه داشته باشند و با آشنا کردن جوانان با آسیب‌ها و معایب سیگار مسیر درستی را در این زمینه طراحی و الگوهای خوبی را برای جلوگیری از سیگار در فضاها و محیط‌های ورزشی ارائه دهند.
سیف برقی در پایان تاکید کرد: سازمان لیگ باید به کمک سایر ارگان‌ها و نهادها، مدل‌های فرهنگی برای پیشگیری از استعمال دخانیات در ورزشگاه‌ها و استادیوم‌ها طراحی کند تا این قانون از مسیر اصلی خود خارج نشود. حال که استارت این کار توسط سازمان لیگ شروع شده، سایر ارگان‌ها نیز در اجرایی شدن این طرح به صورت قانونی در ورزشگاه‌ها و استادیوم‌ها کمک کنند تا در آینده این فرهنگ به شکل درستی در بین تماشاگران که از قشرهای مختلف جامعه هستند، جا بیفتد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.