صفحه اصلی / خصوصی سازی باید مورد توجه قرار گیرد

خصوصی سازی باید مورد توجه قرار گیرد

 درحالی‌که راه نجات اقتصاد کشور التزام دولت به این اصل مهم در اقتصاد و حرکت به سمت خصوصی‌سازی است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا ، هدایت‌الله خادمیافزود: دولت‌ها باید به بخش خصوصی اهمیت بدهند و شرکت‌های در اختیار خود را به بخش خصوصی واگذار کنند، راه نجات اقتصاد کشور دست برداشتن دولت از این شرکت‌ها و اقتصاد کشور است.
وی با اشاره به این‌که «وزارت اقتصاد و دارایی یکی از مهمترین وزارتخانه‌های کشور است»، ادامه داد: آقای دکتر نهاوندیان هم کار اقتصادی زیادی کرده و هم در اتاق بازرگانی بوده و هم شرکت‌های اقتصادی زیادی را طراحی و مدیریت کرده و هم در هیات مدیره این شرکت‌ها حضور داشته است، به نظر من ایشان مدیر خوبی هستند و می‌توانند وزیر خوبی هم باشند که البته نیاز به نظر و همراهی رئیس‌جمهور در ادامه کار دارد.
وی درباره مشکلات اجرایی اصل ۴۴ اظهار داشت: مشکلات اصل ۴۴ ناشی از انگیزه نداشتن دولت‌ها برای اجرای این اصل است؛ چراکه دولت‌ها می‌خواهند ضمن بزرگ بودن کارمندان زیادی  داشته باشند. موضوع دیگر این است که برخی از این شرکت‌ها به صورت رانت واگذار شده و نام خصولتی به خود گرفته‌اند و همین بهانه‌ای شده تا دولت‌ها اهمیتی به بخش خصوصی ندهند.
نماینده ایذه و باغملک در مجلس افزود: به نظر من، آقای نهاوندیان با سیاست‌هایی که در اتاق ایران در خصوص اصل ۴۴ داشت باید به سمت وزارت برود؛ چراکه وی قبلا طرفدار بخش خصوصی و اصل ۴۴ بود و اعتقاد داشت بخش خصوصی باید توسعه یابد و دولت باید منابع، امکانات و شرکت‌هایی که می‌تواند طبق اصل ۴۴ واگذار کند را، واگذار کند و اگر هنوز ایده قبل از آمدن به دولت یازدهم را داشته باشد خیلی تاثیرگذارتر در پست وزارت خواهد بود چون بخش خصوصی و مشکلات آن را به خوبی می‌شناسد.
وی با بیان این‌که «برخی از شرکت ‌ای خصوصی در حال نابودی هستند»، گفت: با دو شرکت نفتی خصوصی که صحبت می‌کردم که آن‌ها اظهار می‌کردند که دچار مشکلات زیادی شده‌اند و در آستانه ورشستگی و نابودی قرار گرفته‌اند و تقاضای توجه بیشتر به بخش خصوصی را داشتند. بخشی از این مشکلات به دلیل واردات‌های بی‌رویه وقاچاق اتفاق افتاده است، باید جلوی ورود کالای قاچاق و واردات غیرضروری مثل بیل و کلنگ و … را بگیریم. خیلی از تولیدات را در داخل کشور داریم که با واردات هم تولید و هم اشتغال در معرض نابودی قرار گرفته‌اند، ضمن این‌که باید مافیای قاچاق کالا که از این شرایط سود می‌برد را از بین برد؛ چراکه این مافیا اجازه نمی‌دهد بخش خصوصی توسعه پیدا کند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این‌ها کارهایی است که نیاز به وزرای سالم دارد که بخواهند کار انجام دهند. ما خیلی عقب مانده‌تر از کره و تایوان نبودیم اما حالا جایگاه آن‌ها با ما فاصله زیادی دارد، کشورهایی که سرمایه‌های داخلی ندارند الان جایگاه اقتصادی خوبی در جهان پیدا کرده‌اند اما در کشور ما که از منابع داخلی خوبی برخوردار است، بهره‌برداری نشده و دولت‌ها عملکرد مناسبی نداشته‌اند.
وی تغییر مدیریت اقتصادی را موثر در بهبود شرایط کشور دانست و ادامه داد: تغییر مدیریت به شرطی که مدیر جدید سالم و علاقه مند به کار باشد و نخواهد از رانت دولت برای کارهای اقتصادی خود و یا شرکت ها و سازمان های وابسته به خود بهره ببرد و از آدم های سالم کمک بگیرد و به معنای واقعی خصوصی‌سازی را انجام دهد نه این‌که سازمان خاصی را مالک کند، موثر خواهد بود. آقای رئیس ‌مهور اگر بخواهد وزیر اقتصاد را معرفی کند باید از وی برنامه بخواهد و این برنامه را ضمن کنترل، به صورت دوره‌ای مورد ارزیابی قرار دهد تا مطمئن شود وزیر از برنامه خود منحرف نشده است.
وی با تمجید از عملکرد وزیر اقتصاد و دارایی، اضافه کرد: به نظر من آقای طیب‌نیا هم وزیر بسیار خوبی است و کارهای ارزشمندی برای اقتصاد کشور انجام داده است اما اگر آقای نهاوندیان برای این سمت معرفی شود و روی ایده سابق خود بماند می‌تواند در بهبود اقتصاد کشور موثر باشد و حتما مورد حمایت بنده خواهد بود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: به نظر من تجربیات آقای نهاوندیان می‌تواند گره‌گشای مشکلات اقتصادی کشور باشد منتهی باید تیم اقتصادی داشته باشد؛ چراکه این تیم است که باید کار کند و تیم اقتصادی دولت باید هماهنگ و همه معتقد به بخش خصوصی باشند. الان در بخش خصوصی شرکت هایی وجود دارند که در حال نابودی هستند.

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.