صفحه اصلی / دل شمالی ها دیگر در زمستان نمی لرزد

دل شمالی ها دیگر در زمستان نمی لرزد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا، دی‌ماه پارسال بود که ترکمنستان، به دلیل زیاده خواهی، شیر گاز خود را در سرمای زمستان به روی ایران بست. اما این بار دیگر، پیشی بینی اش درباره این که با قطع گاز می تواند قیمت گاز را افزایش دهد، درست از آب در نیامد و ایران تسلیم زیاده خواهی ترکمن گاز نشد. شرکت ملی گاز ایران پس ازاین کار ترکمن گازاعلام کرد با کمک و همراهی مردم زمستان را بدون مشکل سپری می کند و اینگونه نیز شد.
درست سه روز پس از قطع گاز ترکمنستان، یعنی ۱۵ مردادماه وزیر نفت دستور ویژه ای صادر کرد: «خط لوله انتقال گاز دامغان – نکا» هر چه سریعتر تکمیل شود. چون بهترین راهکار برای مقابله با ترکمنستان، بی نیازی کامل از واردات گاز از این کشور بود.
حالا حدود هفت ماه ازآن دستور ویژه می گذرد و خط لوله دامغان – نکا آماده بهره برداری است، محمد اسماعیل ابراهیم زاده ، مدیرعامل شرکت گاز مازندران می گوید: احداث این خط کمبود گاز مورد نیاز استان‌های سمنان، گلستان، مازندران، خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی رفع می‌شود.
خط انتقال گاز دامغان- کیاسر- ساری دارای ۱۲ ایستگاه شیر بین راهی، هشت ایستگاه انشعاب، سه ایستگاه حفاظت کاتدیک، یک ایستگاه ارسال توپک، یک ایستگاه دریافت توپک و یک ایستگاه CGC است. در احداث این خط انتقال گاز، حدود ۱۴۵۰۰ شاخه لوله ۴۲ اینچ به وزن ۸۴ هزار تن و بالغ بر ۲۰۰ تن الکترود برای جوشکاری مورد نیاز بوده که به طور کلی از کارخانجات داخلی تامین و به همراه سایر اقلام مورد نیاز با پنج هزار تریلر به محل کارگاه‌های پروژه حمل شده است.
ابراهیم زاده با بیان این که در مسیر خط انتقال دامغان – نکا، ۱۰۵ روستای چهاردانگه، شهرکیاسر، کارخانه سیمان کیاسر و ۵۶ روستا منطقه دودانگه و شهر فریم از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند خواهند شد، تصریح می کند:  با تقویت خط تغذیه این مسیر، رونق و کسب و کار و اشتغال را بهمراه دارد که چنانچه سرمایه گذاری در زمینه پتروشیمی که خوراک اصلی آن گاز طبیعی می باشد مهیا شود میتوانیم گاز آن را تامین کنیم.
خط لوله گاز دامغان به نکا یک خط انتقال استراتژیک بوده که با بهره برداری از آن می‌توان استمرار و پایداری گاز مازندران در تمام فصول سال خصوصا در زمستان را که مردم مازندران نگرانی افت فشار گاز دارند، برطرف کرد. این خط لوله که می تواند روزانه ۳۵ میلیون مترمکعب به ظرفیت انتقال گاز کشور نیز اضافه کند با ارزش هشت میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال از سوی پیمانکاران و مشاوران داخلی به ثمر نشست.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.