صفحه اصلی / اوپک افزایش تولید نفت نیجریه را مهار می‌کند

اوپک افزایش تولید نفت نیجریه را مهار می‌کند

خواستار پایبندی بیشتر این به برنامه کاهش تولید شد.
 
 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر به نقل از رویترز، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پس از نشست وزارتی کمیته نظارت بر توافق جهانی کاهش عرضه نفت  که دیروز در سنت پیترزبورگ روسیه برگزار شد، تصمیم گرفته است جلوی روند افزایشی تولید نفت نیجریه را بگیرد و در عین حال بار دیگر با هدف جلوگیری از روند فزاینده سطح ذخیره سازی‌های نفت و کمک به ثبات قیمت‌ها، خواستار افزایش پایبندی اعضای این سازمان به برنامه کاهش تولید شد.
اوپک و کشورهای غیرعضو این سازمان ازجمله روسیه تصمیم گرفتند از ژانویه ۲۰۱۷، در مجموع روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه از تولید خود بکاهند.
لیبی و نیجریه به دلیل سال‌ها درگیری با ناآرامی و آشوب و کاهش شدید تولید نفت، از برنامه کاهش عرضه کشورهای عضو و غیرعضو اوپک معاف شدند.
توافق جهانی کاهش عرضه سبب شد قیمت نفت در ژانویه امسال به رقم بالای ۵۸ دلار برای هر بشکه برسد، اما پس از آن قیمت این کالای راهبردی به سطوح ۴۰ تا ۵۰ دلار سقوط کرد، در حالی که تلاش‌ها برای کاهش سطح ذخیره‌سازی‌های نفت خام، بیش از حد انتظار به طول انجامید.
افزایش تولید نفت شیل اویل آمریکا جای کاهش عرضه نفت خام ازسوی اعضای اوپک و برخی کشورهای غیرعضو این سازمان را پر کرده است و در عین حال تولید نفت خام لیبی و نیجریه نیز با افزایش همراه بوده است.
کمیته وزارتی متشکل از کشورهای عضو و غیر اوپک برای نظارت بر توافق جهانی کاهش عرضه در نشست دیروز سنت پترزبورگ توافق کرد نیجریه برای توقف رشد تولید خود یا حتی کاستن از رقم روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه که به تازگی تثبیت شده است، به برنامه کاهش عرضه بپیوندد.
تولید نفت خام نیجریه از رقم روزانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه به تازگی به سطوح یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه رسیده و تثبیت شده است.
کمیته رصد و نظارت بر برنامه کاهش عرضه (JMMC) در نشست سن پترزبورگ برای تحقق این هدف چارچوب زمانی مشخص نکرده است، اما روند تولید نفت خام نیجریه در هفته‌های آینده رصد خواهد شد.
این کمیته با متوقف کردن روند رو به رشد تولید نفت خام لیبی موافقت نکرد زیرا گفته شد که بعید به نظر می‌رسد تولید این کشور آفریقای شمالی در آینده از روزانه یک میلیون بشکه نفت خام عبور کند، این در حالی است که تا پیش از شعله‌ور شدن ناآرامی‌ها و آشوب‌های سال ۲۰۱۱، این کشور عضو اوپک روزانه یک میلیون و ۴۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزاربشکه ظرفیت تولید نفت داشت.
قیمت نفت خام برنت، در واکنش به خبر برنامه اوپک برای محدود کردن تولید نفت خام نیجریه و گفته‌های خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان مبنی بر این که با توجه به  افزایش تقاضای داخلی در فصل گرما برای تامین انرژی دستگاه‌های خنک کننده‌ها، صادرات نفت خام این کشور در اوت ۲۰۱۷ به ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه می‌رسد، با حدود یک درصد افزایش در سطح ۴۸ دلار و ۵۰ سنت برای هر بشکه معامله شد.
رقم اعلام شده درباره صادرات نفت خام عربستان، نشان از افت یک میلیون بشکه‌ای صادرات سعودی‌ها نسبت به مدت مشابه پارسال دارد.
الفالح گفت: ذخیره‌سازی‌های جهانی نفت خام ۹۰ میلیون بشکه کاهش یافته است، اما همچنان ۲۵۰ میلیون بشکه بالاتر از میانگین پنج‌ساله آن برای کشورهای صنعتی است، این همان رقمی است که کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در برنامه کاهش عرضه خود برای تحقق آن هدف‌گذاری کرده‌اند.
دولت‌های مسکو و ریاض برای افزایش قیمت‌ نفت خام با فشارهایی روبه‌رو هستند، روسیه که به شدت به درآمدهای نفتی وابستگی دارد، سال آینده انتخابات ریاست جمهوری را پیش روی خود دارد.
عربستان هم برای به تعادل رساندن بودجه خود و برنامه‌های سال آینده شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو این کشور نیازمند قیمت‌های بالای نفت خام است.
الفالح در نشست وزارتی کمیته نظارت بر توافق جهانی کاهش عرضه در سن پترزبورگ گفت: ما باید آگاه باشیم که بازار در پی چند عامل که بر رفتارهای بازار نفت تاثیرگذار است با افزایش عرضه روبه‌رو شده است.
وزیر انرژی عربستان تصریح کرد: پایبندی  ضعیف‌تر برای کاهش عرضه اعضای اوپک و رشد صادرات نفت خام این سازمان سبب وقوع چنین شرایطی در بازار نفت شده است.
عربستان و کویت بیش از تعهدشان از تولید نفت خام خود کاسته اند، اما کشورهایی مانند عراق و امارات پایبندی نسبتا کمتری داشته اند.
الفالح با بیان این که برخی کشورها پایبندی کمی دارند و باید آنها را به پایبندی بیشتر فرخواند، گفت: صادرات هم اکنون به ماتریکس کلیدی برای بازارهای مالی بدل شده است و ما نیازمند یافتن راهی برای ادغام داده‌های معتبر صادرات با داده‌های تولید هستیم.
وی بدون نام بردن از کشور خاصی گفت: کمیته با آن دسته از کشورهایی که پایبندی کمی دارند مذاکره کرده است و آنها قول داده اند که پایبندی خود را تقویت کنند.
وزیر انرژی عربستان گفت: انتظار می‌رود تقاضای جهانی نفت خام سال آینده روزانه با یک میلیون و ۴۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه افزایش همراه باشد، به طوری که این رقم مشابه سال ۲۰۱۷ خواهد بود، بنابراین بیش از مقدار افزایش تولید آمریکا خواهد بود.
کویت به عنوان رئیس کمیته نظارت بر توافق جهانی کاهش عرضه، گفت: اوپک باید خواستار برگزاری یک نشست فوق‌العاده با حضور نیجریه شود و چنانچه توازن بازار بر هم نخورد، می‌توان رقم کنونی عرضه را تا مارس ۲۰۱۸ تمدید کرد.
 
جز عربستان و کویت، روسیه، ونزوئلا، الجزایر و عمان نیز عضو کمیته نظارت بر توافق جهانی کاهش عرضه هستند.

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.