صفحه اصلی / مکانیسم تاثیرگذاری مشوق های صادراتی

مکانیسم تاثیرگذاری مشوق های صادراتی

که برای اجرای بسته حمایتی پرداخت شده که آن هم تنها ۳۰ درصد از مبلغ تخصیص‌یافته بود، یعنی ۳۰۰ میلیارد تومان، چنانچه این دو عدد را تقسیم کنیم تنها به ازای هر دلار ۶ تومان می‌شود یعنی کمتر از دو در هزار میزان صادرات که آن هم در جایی مثل بخشی از هزینه حمل، بخشی از هزینه مشارکت در نمایشگاه‌ها و… پرداخت می‌شود، باید توجه داشت که این رقم در مقایسه با نرخ تورم و بهره بانکی محلی از اعراب ندارد. بنابراین تاثیر چنین حمایتی آنقدر قابل اعتنا نیست که بتواند تاثیری بر ایجاد انگیزه و تقویت قدرت رقابت صادرکنندگان در بازارهای هدف و توسعه صادرات داشته باشد. از طرفی پرداخت هرگونه مشوق برای صادرات باید پیش از شروع هر سال اعلام و قابل پرداخت باشد تا صادرکنندگان بتوانند در صورت موثر بودن آن را لحاظ و در بازار‌ها با رقبای خارجی رقابت کنند، اگر این برنامه در زمان مناسب خود انجام نشود و با تاخیر اتفاق بیفتد بی‌تاثیر خواهد بود. تجربه پرداخت مشوق‌های مستقیم نقدی به صادرکنندگان تاثیرگذاری بیشتری را نشان داده است که باید از این تجربه استفاده شود. 
 

همچنین مطالعه کنید:

نخستین کنفرانس ملی آینده مسکن و شهرسازی در ایران

به گزارش کسب و کار نیوز، این رویداد ملی با محوریت آینده نگری، هوشمندسازی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.