صفحه اصلی / اصناف با تکنولوژی های روز همراه شوند

اصناف با تکنولوژی های روز همراه شوند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران، علی ربیعی روز دوشنبه در مراسم نهمین اجلاسیه دوره ششم نمایندگان اتاق اصناف ایران با اشاره به تغییر سیاست ها در زمینه ایجاد مشاغل گفت: سیاست گذاری در ایجاد مشاغل در حال تغییر به سمت کارگاههای کوچک است. سهم اصناف در تولید ناخالص ملی ۲۵ درصد است اما سهم بنگاههای بنگاههای خرد و کوچک از اشتغال ۸۵ درصد را شامل می شود که ۸۰ درصد این بنگاهها را اصناف تشکیل می دهند.
وی با بیان اینکه امروز تکنولوژی و توسعه فعالیت های اقتصادی در دست بنگاه های خرد و کوچک است، تصریح کرد: ۸۰ درصد از ۸۵ درصد اشتغال ایجاد شده در بخش صنوف و بنگاههای تولیدی است و این نکته مهمی در اقتصاد کشور است و ما باید اصناف را باید تقویت کنیم.
ربیعی ادامه داد: در نظام تجزیه و تحلیل بازار کار به دستاوردهای خوبی رسیدیم که به ما  نشان داد جهت گیری هایی که در حوزه ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری باید داشته باشیم، به چه سمتی باشد .  بعد از اینکه اعلام شد اینکه ۷۰۰ هزار شغل در سال ایجاد شده ابتدا ابهام وجود داشت که این میزان شغل در کجا ایجاد شده و بعد از بررسی و چالش های فکری به این نتیجه رسیدیم که این میزان شغل در حوزه اصناف ایجاد شده است.
وی تصریح کرد: در دوران رکود همیشه ظرفیت های خالی وجود دارد اما به این ظرفیت های خالی توجهی نکرده ایم و خود بخود نظام کارفرما و نظام بازارکار خودش طرفیت خالی را پیدا کرده است.  در حال حاضر ما در صنایع بزرگ ریزش داشته ایم و  بخش خدمات توانسته جای خودش را  در  نظام تجزیه و تحلیل بازار  پیدا کند.
وزیر تعاون اظهار کرد: سیاست ما بر این است که اشتغال های موجود را حفظ کنیم و بتوانیم در برای واحدهای کوچکی اتصالات افقی برایشان برقرار کنیم تا تحت عنوان برندهای بزرگتر فعالیت داشته باشند و بتوانند در بازارهای بزرگتر حضور پیدا کنند و در شرایطی که نمی توان بنگاهها را بزرگتر کرد، باید به نوعی اتصالات میان بنگاههای برایشان برقرار کنیم تا تحت برند خاص خودکفا شوند.
وی  با بیان اینکه باید مدلی برای برون رفت از تضادهای درونی ایجاد کنیم، افزود: ما در وزارت کار رویکرد اشتغال فراگیر را دنبال کردیم و صفت اشتغالزایی ضد فقر را برایش نامگذاری کرده ایم و معتقدیم رفاه و کار  به هم وابسته و از هم جدا نشدنی هستند .
ربیعی تاکید کرد: رشد اشتغال فراگیر با صفت اشتغال ضدفقر را به جد پیگیر هستیم و از این تحلیل که رشد اقتصادی پایدار صنایع بزرگ رشد بیشتر را برای کشور می آوردند، فاصله گرفته ایم و به این نتیجه رسیده ایم که دیگر صنایع بزرگ اشتغال زا نیستند و اشتغال پایدار یک فرصت جدید یافته و بنگاه های کوچک و متوسط  برای اشتغال پایدار مناسب هستند.
وی بیان کرد: مهم ترین رویکرد ایجاد امکان مشارکت مردم در فرایند تولید  ملی است و هر چه مردم را بیشتر مشارکت دهیم، بیشتر به اشتغال فراگیر می رسیم . به دلیل موقعیت ساختار اقتصادی کشورمان بازارهای سرمایه و پول کفایت لازم برای مشارکت مردم را نتوانستند فراهم کنند لذا باید حوزه هایی را انتخاب کنیم که در آن سهم و کشش مردم  بیشتر است و این همان بنگاههای خرد و کوچک هستند.
ربیعی با اشاره به بهبود فضای کسب وکار و شاخص های بین المللی  گفت: مهم این است که چطور بتوانیم بنگاههای کوچک را به بنگاهای بزرگ و نظام جهانی متصل کنیم و این مساله اهمیت دارد که بهبود شاخص کسب و کار حفظ بنگاههای کوچک و سودآور کردن آنهاست که در زنجیره بزرگ خودشان را تعریف کنند.
وی افزود: پیش بینی برنامه این است که امسال ۱۵۷ هزار نفر در بخش کشاورزی، ۲۴۰ هزار نفر در بخش صنعت و ۴۹۱ هزار نفر در بخش خدمات مشغول به کار شوند و سیاست ما هم این است که بتوانیم به نحوی عبور کنیم که خردها باقی بمانند و دارای مزیت شوند و اتصال مناسب در بازارهای جهانی پیدا کنند .
ربیعی با تاکید بر این نکته که به هر حال آینده صنوف دچار تغییرات می شود، اظهار کرد: بهتر است که برای این موضوع برنامه ریزی کنید؛ تغییرات تکنولوژی ما را متاثر می کند و اصناف باید خود را با تکنولوژی های روز  متناسب کنند .
وی افزود: اتاق اصناف ایران باید آینده کار در صنوف را دنبال و بررسی کند و ما معتقد به اشتغال بزرگ با بنگاههای کوچک هستیم و نیروی کار نیز تغییر یافته و دیگر کارگران ما شاگردان سنتی قدیم نیستند که بخواهند از برشکاری و دوخت شروع کنند؛ نظام سنتی تغییر کرده و باید به آن توجه کنیم .
وزیر تعاون افزود: ما می خواهیم که صنوف خود تغییرات تکنولوزی را بپذیرند و پیشتاز این عرصه باشند و ما هم از  اصناف حمایت می کنیم چون ما هم  نیاز به تامین اجتماعی و روابط کار داریم . ما در کنار شما هستیم معتقدیم را ه پیشرفت کشور از درون ذهن و دست شما (اصناف) بیرون خواهد آمد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.