صفحه اصلی / موج «کسب و کارهای نوآور» صنایع بزرگ را دست‌خوش تحول خواهد کرد

موج «کسب و کارهای نوآور» صنایع بزرگ را دست‌خوش تحول خواهد کرد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بنیاد ملی نخبگان، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در آیین رونمایی از طرح کلان ملی «قوای محرکه پرقدرت کم مصرف ۳ سیلندر یورو ۶»، با اشاره به گام مهم صنعت خودروی کشور در استفاده از فناوری‌های نو افزود: انتقال دانش فنی و بومی‌سازی این فناوری، از اتفاقات ارزشمند تعاملات بین‌المللی است و خوشبختانه پس از نشست وین با سران کشور اتریش با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حفاظت از محیط زیست حاصل شد.
ستاری با اشاره به حمایت معاونت علمی و فناوری از طرح‌های کلان ملی در حوزه فناوری‌های نو افزود: این پروژه به منظور ایجاد زمینه پیشرفت و توسعه فناوری و گام گذاشتن صنعت خودروسازی در مسیر پیشرفت بود و در همین راستا حمایت معاونت علمی از دیگر طرح‌های فناورانه همچون خودروی هوشمند و طرح‌هایی که زمینه ورود فناوری‌های نوین را به صنایع فراهم کنند تداوم خواهد داشت.
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری به نقش کسب و کارهای فناورانه نوآور برای خلق تحول در صنایع گفت: استارت‌آپ‌ها با توجه به ماهیت پویا و نوآورانه خود زمینه‌ساز ایجاد تحول در صنایع گوناگون خواهند بود.
وی افزود: استارت‌آپ‌هایی که در حوزه خدمات حمل و نقل فعال نبودند مسیر این حوزه را تغییر دادند؛ در آینده‌ای نزدیک ایجاد چنین تغییرات عمده‌ای در صنعت خودروسازی نیز شاهد خواهیم بود.
معاون علمی و فناوری با اشاره به شکل‌گیری زیرساخت و فرهنگ‌سازی لازم برای نقش‌آفرینی این کسب و کارها افزود: شاید در روزهای نخست با توجه به ساختارهای اجتماعی فرهنگی و قانونی چالش های برای رسیدن به این مرحله ازکار وجود داشت اما خوشبختانه با تعامل و پیگیری دستگاه ها این پروژه موفق شده و راه را برای تحقق دیگر پروژه های فناورانه باز کرده است.
ستاری با بیان این‌که این پروژه کلان، زمینه‌ها را برای ایجاد یک زیرساخت همکاری فناورانه فراهم می‌کند، افزود: در حال حاضر فضای صنعت داخلی نسبت به سالهای پیش دستخوش تحولات شده است و صنایع خودروسازی ما با ایجاد مراکز تحقیق و توسعه با دقت بالا و صرف بودجه های مناسب، برای بهینه سازی و افزایش کیفیت محصولات را با بهره‌مندی از فناوری‌های نو در دستور کار قرار داده‌اند.
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، حرکت به سوی مسیر فناوری را گریز ناپذیر دانست و افزود: حرکت نکردن به سوی نگرش د، صنایع را در رقابت تنگاتنگ با صنایع پیشرفته‌ی خارجی ناکام خواهد ساخت بنابراین می‌بایست حرکت در مسیر نوآوری و خلاقیت نخستین اولویت صنایع بزرگ ما از جمله خودروسازی قرار بگیرد در غیر این‌صورت عرضه مدل‌های خودرو هم‌گام با نیاز و سلیقه‌ی مشتری ممکن نخواهد بود.
ستاری، هم‌سویی با تحول و پیشرفت همه‌گیر فناوری را راه‌کار تداوم برشمرد و گفت: ادامه داد: شرکت‌های قدیمی تولیدکننده موبایل که به مرور بازار خود را به شرکت‌های خلاق دادند، مثالی است از تحولی که نگرش جدید ناشی از نوآوری است تمامی حوزه‌های صنعتی از جمله خودروسازی به زودی را متحول می‌کند.
رییس بنیاد ملی نخبگان، با بیان این‌که آینده صنعت خودروسازی نیز باید منتظر این تحول باشد، اظهار کرد: شاید تا چند سال پیش شرکت‌های بزرگ خودروساز تصوری از نفوذ گسترده و رشد صعودی خودروهای هوشمند و برقی نداشتند، اما تکوین صنعت خودروسازی طی این صنعت نشان داد شرکت‌هایی در این عرصه رقابتی تنگاتنگ موفق بیرون می‌آیند که در مسیر تطور خود با تغییرات همسو شده و در مسیر تغییر نسلها سازگاری های لازم را در خود ایجاد کرده باشند.
وی ادامه داد: اکنون شاهد تصاحب سهم بازار خودرو از سوی شرکت‌هایی هستیم که در این حوزه سابقه طولانی ندارند اما نگاه نو و زیرساخت های نوآورانه‌ی در اختیار این شرکت‌ها آنان تحولات متناسب با دنیای پیچیده پیش روی را ایجاد می‌کند.
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، به ناگزیری حرکت صنایع خودروساز و قطعه‌ساز کشور در این مسیر گفت: فناوری در عرصه تولید قطعات نیز نفوذی یافته که خوشبختانه شرکت‌های خودروساز داخلی به این عرصه وارد شده‌اند.
گامی مهم در حفظ منابع زیست‌محیطی
رئیس سازمان ملی محیط زیست نیست ساخت موتور ملی با استاندارد یورو ۶ را گامی اثرگذار برای حرکت به سوی استفاده از فناوری‌های نو به منظور حفظ محیط زیست و کاهش آلایندگی عنوان کرد و گفت: خوشبختانه با ایجاد آلایندگی کم و مصرف پایین منابع انرژی راه برای حفظ پایدار محیط زیست شهوانی و توسعه توسعه کیفیت حمل و نقل بسته سلامت فراهم شده است.
وی افزود: ارتقای کیفیت سوخت گام بسیار بلندی بود که در این دولت انجام شد اما و بازرسی های مرتب از کیفیت سوخت جایگاه‌ها انجام می شود اما این موضوع کافی نیست و باید در توسعه صنایع سازگار با محیط زیست و آلایندگی کم در اولویت حفظ منابع و کمک به محیط زیست را دنبال کنیم.
صنایع به حوزه فناوری‌های نو وارد می‌شوند.
حمید نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت حفظ محیط زیست و با بهره‌مندی از توانمندی‌های فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان را یکی از مزایای این پروژه عنوان کرد و گفت: خوشبختانه شرکت‌های دانش‌بنیان در سال‌های اخیر در سال‌های اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است و اگرچه از چند سال قبل مصوبات آن وجود داشت اما به کمک این دولت پیشرفت‌های قابل توجهی به کمک معاونت علمی و فناوری در این حوزه محقق شده است.
نعمت‌زاده با اشاره به ورود فناوری‌های نو در سال‌های اخیر به صنایع گفت: تحقیق و توسعه زمینه‌ساز پشیرفت‌های فناورانه در صنایع خواهد شد و با توجه به اهمیت صنعت خودروسازی می‌بایست به نقش نوآوری در این صنعت بیش از پیش توجه شود.
در ادامه این مراسم با حضور معاون علمی و فناوری ریییس‌جمهوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان حفاظت محیط زیست موتور خانواده کم‌مصرف مطابق با استاندارد یورو۶ رونمایی شد.
بر اساس این گزارش، ساخت موتور کم‌مصرف تک سیلندر مطابق با استاندارد آلایندگی یورو ۶ و با میانگین قدرتی بین ۷۵ تا ۱۲۲ اسب بخار با همکاری و مشارکت قطعه‌سازان بزرگ داخلی، معتبرترین شرکت طراحی موتور دنیا در قالب طرح کلان ملی فناوری و نوآوری به نتیجه رسیده است.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.