چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اوج‌گیری اجاره ‌بها با رکود ساخت‌ وساز

اوج‌گیری اجاره ‌بها با رکود ساخت‌ وساز

مجتبی کاوه
 در این بازار اوج گرفته است.
به گزارش کسب و کار نیوز، شاید دلایل متعددی از جمله کاهش اعتماد به موسسات مالی و اعتباری – که بخشی از پول رهن دریافتی توسط موجران در این موسسات سپرده‌گذاری می‌شد – و احتمال کاهش نرخ سود سپرده بانکی در افزایش غیرمترقبه اجاره نقش داشته باشد، اما دلیل ریشه‌ای این امر، نبود تعادل بین عرضه و تقاضای مسکن استیجاری است. این مشکلی است که از قبل وجود داشته و به گفته کارشناسان، کاهش ساخت‌وساز در سال‌های اخیر هم به آن دامن زده است.
کنترل دستوری بازار اجاره امکان‌پذیر نیست
حسام عقبایی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه افزایش اجاره‌بها در برخی مناطق به دلیل پیشی گرفتن تقاضا از عرضه مسکن است، به «کسب‌وکار» می‌گوید: اجاره‌بها به صورت منطقی تابعی از قیمت مسکن است و با توجه به ثبات قیمت مسکن نباید افزایش غیرمترقبه‌ای در اجاره‌بها رخ دهد. وی ادامه می‌دهد: افزایش بین ۱۰ تا ۱۵ درصدی اجاره‌بها قابل قبول است، اما افزایشی که بیش از این مقدار در برخی مناطق دیده می‌شود مساله‌ای نیست که – طبق تجربه – بتوان آن را با راهکارهای دستوری کنترل کرد و تنها راه‌حل اساسی این معضل ایجاد تعادل در عرضه و تقاضاست. این مقام مسئول با بیان اینکه دولت در حوزه عرضه مسکن استیجاری ورود نکرده و وظایف حاکمیتی در تامین مسکن استیجاری را انجام نداده است، می‌افزاید: کاهش ساخت‌و‌ساز طی سال‌های اخیر به مشکل کمبود عرضه دامن زده و دست موجران را در اخذ اجاره‌های سنگین‌تر از عرف باز گذاشته است.
ساخت مسکن استیجاری؛ طرح کمونیستی و بدون طرفدار در دولت
یک کارشناس اقتصاد مسکن نیز با بیان اینکه مسکن استیجاری به‌طور کل بیرون از طرح‌ها و برنامه‌های مسکنی دولت قرار دارد، به «کسب‌وکار» گفت: می‌توان اینطور گفت که بازار اجاره در ایران متولی و مدیر ندارد و این بازار با توجه به کمبود مسکن برای طبقات کم‌درآمد، به حال خود رها شده است. بهزاد احمدی با اشاره به ثبات قیمت اجاره طی دو سال قبل افزود: ثبات قیمت اجاره‌بها در این دو سال بیش از آنکه مرهون ثبات قیمت مسکن باشد، به دلیل بالا بودن نرخ سود بانکی بود و با کاهش نرخ سود زنگ خطر افزایش اجاره‌بها شنیده می‌شد که این اتفاق اکنون در حال روی دادن است.
وی با بیان اینکه ساخت واحدهای استیجاری می‌تواند از فاصله عرضه و تقاضای مسکن اجاره‌ای کم کند، تصریح کرد: دولت فقط در طرح مسکن حمایتی وعده پرداخت کمک‌هزینه اجاره به دهک‌های پایین را داد که این طرح روی کاغذ باقی ماند و به نظر می‌رسد ساخت مسکن استیجاری برای اقشار کم‌درآمد از نظر دولتمردان نوعی تفکر کمونیستی باشد و این نوع حمایت‌ها از طبقه کم‌درآمد طرفدار جدی در دولت ندارد.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.