صفحه اصلی / گلیم سیرجان برای جهانی شدن شانس زیادی دارد

گلیم سیرجان برای جهانی شدن شانس زیادی دارد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، بهمن نامورمطلق روز شنبه در بازدید بازرسان بین المللی ثبت جهانی گلیم از روستای دارستان سیرجان افزود: مردم و مسئولان سیرجان همکاری لازم را برای تحقق این مهم داشته اند. 
وی اظهار کرد: شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی هم اکنون در دنیا مطرح شده در حالی که در گذشته بضاعت ها و قابلیت های شهرها و روستاهای ما در حوزه صنایع دستی نادیده گرفته شده بود. 
وی گفت: کشور ما دارای شهرها و روستاها با قابلیت ها بسیار است و این فرصت های پنهان باید آشکار تا جهانیان از زیبایی های آن استفاده کنند. 
نامورمطلق با بیان اینکه صنایع دستی می تواند در توسعه جوامع محلی بسیار سودمند باشد، تصریح کرد: شهر سیرجان و روستای دارستان نشان داد که قابلیت های بسیاری دارند، به طوری که کارشناسان شورای صنایع دستی از وحدت مردم در اشتغال و تولید آسان حیرت زده شدند. 
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد: برای سازمان های جهانی بسیار مهم است که مهارت ها و زیبایی شناسی به نسل های آینده منتقل شود و شاهد بودیم در شهر سیرجان و روستای دارستان سه نسل در کنار یکدیگر در حال فعالیت هستند. 
وی ادامه داد: به محض جهانی شدن، شهر سیرجان به عنوان برند بزرگ مطرح می شود و صنایع دستی ساخته شده آن به دنیا معرفی خواهد شد. 
وی گفت: با تمهیداتی که پیش بینی می شود، همه سازمان ها و نهادها موظف خواهند شد در رشد و توسعه و ارتقای گلیم سیرجان کمک کنند و شرایط برای فروش و صادرات گلیم فراهم می شود. 
وی تصریح کرد: تولید صنایع دستی در کشور بسیار خوب است اما باید فروش، صادرات و تجاری سازی در دستور کار قرار داشته باشد. 
رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی نیز گفت: گلیم شهر سیرجان برای جهانی شدن باید فعالیت های بیشتری داشته باشند تا بهتر مطرح و با شهرهای دیگری که نیز در زمینه صنایع دستی فعالیت دارند، مرتبط شوند. 
غدا حجاوی با اشاره به سفر بازرسان بین المللی صنایع دستی به سیرجان افزود: کار ارزیابی را تازه آغاز کرده ایم و کیفیت، علاقه مردم و فعالیت ها و برنامه های آینده از مهمترین شاخص ها برای انتخاب شهر سیرجان برای جهانی شدن است. 
وی با بیان اینکه باید شیوه ها و مسائل سنتی در سیرجان حفظ شود، تاکید کرد: در عین حال روش های جدید برای ارتباط با دنیای مدرن باید مدنظر باشد و با سلایق جدید در دنیا کنار بیاییم. 
وی افزود: اضافه شدن خط های منحنی به طرح های گلیم یکی از نوآوری های خوب در طراحی و بافت است که امیدواریم ادامه پیدا کند. 
بازرسان بین المللی به منظور ارزیابی برای ثبت جهانی گلیم سیرجان صبح امروز (شنبه) در جمع مردم روستای دارستان سیرجان حضور یافتند. 
در این بازدید معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، و جمعی از مسئولان محلی و کارشناسان و فعالان حوزه صنایع دستی حضور داشتند. 
همچنین این بازرسان از موزه گلیم سیرجان، نمایشگاه، فروشگاه های عرضه گلیم، کارگاهها و دارهای گلیم بافی روستای دارستان که به لحاظ تعدد دارهای قالی و منحصر بفرد بودن دست بافته های صنعت دستی به دهکده جهانی گلیم شهرت یافته، بازدید کردند. 
بازدید از فعالیت های دانشکده معماری گلیم، هنرستان آموزشی گلیم، کارگاههای متمرکز گلیم و حضور در اثر تاریخی باغ سنگی، نشست خبری در فرمانداری سیرجان و سفر به کرمان و دیدار با استاندار از دیگر برنامه های این گروه است. 
روستای دارستان که محل و مهد بافت گلیم از قدیم بوده و نام دارستان را هم به همین خاطر از صدها سال پیش به خود گرفته است که محل دار گلیم و بافت این فرش زیبای جهانی است. 
ناظران و داوران بین ‌المللی شورای جهانی صنایع‌ دستی به ‌منظور ارزیابی پروژه جهانی شدن سیرجان به ‌عنوان شهر جهانی گلیم وارد فرودگاه این شهرستان در استان کرمان شدند و در سفر ۲ روزه موضوعاتی چون آموزش، تولید و تجارت گلیم شیریکی پیچ سیرجان را مورد بررسی قرار خواهند داد. 
گلیم شیریکی ‌پیچ از شاخص‌ ترین دست ‌بافته‌ های زنان روستایی و عشایری شهرستان سیرجان است که خاستگاه اصلی آن روستای دارستان در ۲۵ کیلومتری مرکز شهرستان سیرجان است. 
سیرجان در فاصله ۱۸۰ کیلومتری غرب کرمان قرار دارد. 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.