صفحه اصلی / پایان معاملات تیرماه بورس با رشد ۵۰۸ واحدی

پایان معاملات تیرماه بورس با رشد ۵۰۸ واحدی

 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، در معاملات امروز بیش از ۶۹۳ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش چهار هزار و ۳۷۶ میلیارد ریال در ۴۳ هزار و ۷۲۷ نوبت خرید و فروش شد. 
البته، بخش عمده افزایش ارزش معاملات امروز بورس ناشی از پذیره نویسی اوراق پتروشیمی گچساران بود.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد، شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، ۱۶۷ واحد بالا رفت.
شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، ۱۲۸ واحد رشد کرد.
شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، ۹۷ واحد و شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، ۵۹۲ واحد، شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سود آوری و درصد سهام آزاد شناور، شرایط بهتری دارند، ۵۲۶ واحد و شاخص بازار دوم بورس ۱۶۵ واحد فزایش یافت.
نمادهای کگل (صنعتی و معدنی گلگهر)، کچاد (صنعتی و معدنی چادرملو)، پارسان (نفت و گاز پارسیان)، وغدیر (سرمایه گذاری غدیر)، فارس (هلدینگ خلیج فارس)، وامید (گروه سرمایه گذاری مبین) و فباهنر (مس شهید باهنر) امروز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.
برترین گروه بورسی در بازار امروز به گروه شیمیایی تعلق داشت که در آن ۸۳ میلیون سهم به ارزش ۱۲۳ میلیارد ریال همراه بود.
همچنین، گروه فلزات اساسی به ارزش ۱۱۰ میلیارد ریال و رایانه به ارزش ۹۶ میلیارد ریال در رده های بعدی از نظر ارزش معاملات قرار گرفتند.
به نظر کارشناسان، ارایه گزارش های سه ماهه شرکت که با تعدیل های مثبت همراه بودند، از عوامل اصلی رشد و جذاب شدن بازار سرمایه در هفته های گذشته بود.
رشد قیمت برخی کامودیتی ها (مواد پایه و فلزی) در بازارهای جهانی نیز از عوامل دیگر جذابیت بازار سرمایه به شمار می رود. رشد قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی، باعث سودآوری شرکت های معدنی و فلزی در داخل کشور می شود.
احتمال کاهش سود بانکی و چشم انداز مثبت تیم اقتصادی کابینه دوازدهم نیز از عوامل دیگر رونق بازار سرمایه در روزهای اخیر است.
** رشد سه واحدی آیفکس
فرابورس ایران آخرین روز معاملاتی تیرماه را با سبزپوشی آیفکس (شاخص فرابورس) و معامله ۱۱۰ میلیون ورقه بهادار به ارزش بیش از ۸۶۹ میلیارد ریال پشت سر گذاشت.
شاخص کل فرابورس با رشد سه واحدی، در نزدیک جایگاه ۹۲۴ واحدی ایستاد که عمده رشد آن از جانب نماد پتروشیمی زاگرس، تحقق یافت.
بیشتر اوراق تسهیلات مسکن نیز افت اندک قیمت داشتند. بهای این اوراق در دامنه قیمتی ۷۴۷ هزار تا ۷۸۰ هزار ریال در نوسان بود.
در معاملات امروز، ۵۸ هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش بیش از ۴۴ میلیارد ریال داد و ستد شد.
در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز سرمایه‌گذاران ۴۶۹ هزار ورقه بهادار را به ارزش ۴۶۳ میلیارد ریال خرید و فروش کردند که اسناد خزانه اسلامی مرحله نهم با معامله بیش از ۱۰۷ هزار ورقه به ارزش تقریبی ۱۰۵ میلیارد ریال، بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.