صفحه اصلی / اجرای طرح "ایران مهارت" در هفته ملی مهارت

اجرای طرح "ایران مهارت" در هفته ملی مهارت

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، مجید تهرانیان در نشست خبری هفته ملی مهارت‌ از طرح کارورزی به عنوان یکی از مهمترین طرح‌های وزارت کار در جهت ساماندهی بازار کار و جویندگان کار نام برد و افزود: ظرفیت استان تهران برای اجرای این طرح حدود ۷۵۰۰ نفر است که پیش‌بینی می‌شود تعداد ثبت‌نام‌ افزایش یابد.
وی درعین حال از ثبت نام بیش از ۴۰ هزار نفر از جویندگان کار در سامانه کارورزی در استان تهران خبر داد و افزود: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در حال شناسایی واحدهای پذیرنده‌ای است که برای آموزش کارورزان اعلام آمادگی کرده‌اند.
وی داشتن تحصیلات دانشگاهی و عدم گذراندن دوره‌های کارورزی را شرط پذیرش در این طرح دانست و گفت: فارغ التحصیلانی که دوره‌های کارورزی را بگذرانند از مزایای حقوق و بیمه برخوردار می‌شوند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان تهران ادامه داد: در حال حاضر بیشتر دانشجویان دانشگاههای فنی دوره‌های کارورزی را می‌گذرانند و از همان روزی که مشغول کار می‌شوند حتی در شش ماه اول کارورزی، دولت حق بیمه آنها را می‌پردازد و بخشی از حقوق آنها توسط دولت پرداخت می شود.
تهرانیان متذکر شد: مسئولیت اجرای طرح با اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان است و مسئولیت آموزش آن برعهده ماست و گواهینامه های مهارتی به افرادی که دوره‌های کارورزی را به اتمام برسانند و در آزمون فنی و حرفه‌ای قبول شوند، اعطا می کنیم.
به گفته وی بیش از ۷۰ درصد کسانی که دوره‌های کارورزی را گذرانده و با محیط واقعی کسب و کار آشنا شدند، جذب بازار کار شده‌اند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان تهران در ادامه از اجرای طرح "ایران مهارت" در هفته ملی مهارت خبر داد و گفت:‌ یکی از انتقاداتی که از نظام آموزش رسمی کشور می‌شود، این است که دانش آموزان آموزشهای تئوریک را فرا می‌گیرند و کمتر به آموزشهای عملی می‌پردازند؛ از سوی دیگر ممکن است دوره‌های طولانی مدت برای دانش آموزان ایجاد خستگی کند لذا با همکاری نزدیکی که در حوزه معاونت متوسطه و پرورشی داشتیم طرحی تحت عنوان ایران مهارت را طراحی و آماده کردیم که بر اساس آن ۵۰۰ نوع مهارت کوتاه مدت از دو جلسه تا ۲۰ جلسه در آن پیش بینی شده و گام خوبی در جهت شناسایی استعدادهای افراد است.
وی گفت: این طرح از مقطع ابتدایی تا متوسطه ۲ است و هر کدام از استانداردها متعلق به یک گروه سنی است و مدارسی که مایلند برای والدین و خانواده‌ها نیز دوره‌های آموزشی بگذرانند از طریق استانداردهای تدوین شده این امر محقق می‌شود.
تهرانیان در بخش دیگری از سخنان خود از اعطای مجوز به موسسات و آموزشگاههای فنی و حرفه‌ای آزاد برای اجرای طرح ایران مهارت خبر داد و گفت: آموزشگاههای آزاد می‌توانند بر این اساس با هر مدرسه یا دانشگاهی وارد تفاهم شوند و تجهیزات خود را به آنها انتقال دهند و آموزشهای خود را در محیط مدرسه ارائه کنند این طرح عموما توسط آموزشگاههای آزاد و مدارس انجام می شود و هزینه‌ها برعهده مدارس است البته بخشی از هزینه‌ها را سندیکای آموزشگاههای آزاد در قالب تخفیفات ویژه می‌پردازند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان تهران گفت: مراسم رونمایی این طرح ۱۸ لغایت ۲۰ مرداد ماه برگزار می‌شود و از طریق کانون‌های آموزش و پرورش و پایگاههای تابستانی آموزش و پرورش و مدارس علاقمند به اجرا در می‌آید.
تهرانیان همچنین از برگزاری همایشی با عنوان آشنایی مهارت آموزان با محیط واقعی کار در روز دوشنبه خبرداد و گفت: این همایش با همکاری اتحادیه‌ها و اتاق‌ اصناف کشور برگزار می‌شود و از مهارت آموختگان محیط واقعی کسب و کار تقدیر می‌شود.
وی برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فنی و حرفه‌ای در دریاچه خلیج فارس و شهرهای پردیس، دماوند و رباط کریم و همایشی در حوزه ترویج آموزشهای فنی و حرفه‌ای در شهر رودهن را از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در هفته ملی مهارت برشمرد.
وی تصریح کرد: در برخی رشته‌ها به شدت نیازمند روزآوری هستیم و تجهیز آن اعتبار بالایی می‌خواهد، مثلا در رشته اتومکانیک ۱۴ کارگاه در سطح استان تهران داریم که در بهترین حالت با موتور پژو آموزش می‌دهند، در حالی که اکنون از موتورهای هیبریدی برای آموزش استفاده می‌شود ولی اعتبارات سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای استان تهران در سال گذشته ۶۰ میلیون تومان بود.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان تهران از تغییر رویکرد آموزشهای فنی و حرفه‌ای به سمت آموزشهای خصوصی و غیردولتی خبر داد و گفت: بر اساس برآوردی که صورت گرفته در برخی کارگاهها بیش از سه برابر بخش خصوصی هزینه می‌شود ولی اگر این روند تغییر کند و به سمت بخش خصوصی برود به مراتب مطلوبتر خواهد بود.
وی ادامه اد: اولین تجربه ما در بحث خصوصی سازی، واگذاری یک مرکز دولتی به اتاق بازرگانی در فروردین ماه امسال بود که قرار شد تا به عنوان مرکز آموزش بازرگانان در تهران و کشور فعالیت کند و با همکاری نزدیکی که با اتاق بازرگانی داشتیم توافق کردیم که این مرکز سالانه ۳۰۰ هزار نفر ساعت آموزش رایگان را تحت استانداردهای سازمان فنی و حرفه‌ای ارائه دهد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.